N
D Dilato skrev:
Sverige är EU
Jag vet men vid resa och i hemland är inte samma sak.

N Niq skrev:
Jag vet men vid resa och i hemland är inte samma sak.
Nja, enligt PTS så är det ju just det?

Roam Like At Home
"Du ska ha möjlighet att använda ditt abonnemang inom EU till samma pris som hemma."

Nu blir det ju lite extra knepigt eftersom det enligt Comviqs prislista bara kostar att ringa från Sverige till utlandet (inom EU) men det är gratis att ringa från utlandet både till Sverige och övriga EU.
Jämförelse av telekompriser: kostnad för samtal, SMS och MMS från Sverige till Finland och inom Finland.
Skärmdump av mobiloperatörens prislista för samtal, SMS och MMS från Finland till Spanien, alla kostar 0.00 kr/min.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan uppdatera lite hur det slutade.

Jag ringde Comviq igen och som vanligt så kunde dom inte se mitt ärende, jag hänvisade till ett ärendenummer som stod i sms jag fått ang ärendet där kunde han se vad det handlade om.
Personen sa direkt "det kanske är lika bra att du får prata med en chef" han höll med om att konstnaden var orimligt hög och märkligt att ingen kan tala om exakt vad det kostar.

Fakturan skjöts fram ytterligare en gång, han frågade även om jag var intresserad av en ny mobil för 50kr mer i månadaden, jag sa svarade att det inte är intressant att vara kund hos comviq om det kostar 40kr mer i månaden hos annan operatör utan mobil men fungerar bättre.

Kundservicen hos comviq är inte vad den brukar vara, långa kötider kundservicepersonal på olika ställen etc.

En chef skulle ringa när dom har tid ca ett par dagar, en vecka gick och ingen ringde.
Det slutade med att jag orkade inte ta allting en gång till och även riskera att få en avstängd mobil så det slutade med att jag betalade fakturan.
Dom hanterar inte sådana här ärenden via mail, vilket jag inte tror ett dugg på då dom är tvungna att göra det.
Så jag funderar på att skriva ett brev eller mail och påtala hur de har hanterat ärendet.

Det är egentligen inte pengarna det handlar om utan för mig är det en principsak.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Kan uppdatera lite hur det slutade.

Jag ringde Comviq igen och som vanligt så kunde dom inte se mitt ärende, jag hänvisade till ett ärendenummer som stod i sms jag fått ang ärendet där kunde han se vad det handlade om.
Personen sa direkt "det kanske är lika bra att du får prata med en chef" han höll med om att konstnaden var orimligt hög och märkligt att ingen kan tala om exakt vad det kostar.

Fakturan skjöts fram ytterligare en gång, han frågade även om jag var intresserad av en ny mobil för 50kr mer i månadaden, jag sa svarade att det inte är intressant att vara kund hos comviq om det kostar 40kr mer i månaden hos annan operatör utan mobil men fungerar bättre.

Kundservicen hos comviq är inte vad den brukar vara, långa kötider kundservicepersonal på olika ställen etc.

En chef skulle ringa när dom har tid ca ett par dagar, en vecka gick och ingen ringde.
Det slutade med att jag orkade inte ta allting en gång till och även riskera att få en avstängd mobil så det slutade med att jag betalade fakturan.
Dom hanterar inte sådana här ärenden via mail, vilket jag inte tror ett dugg på då dom är tvungna att göra det.
Så jag funderar på att skriva ett brev eller mail och påtala hur de har hanterat ärendet.

Det är egentligen inte pengarna det handlar om utan för mig är det en principsak.
Bra där, vi behöver mer personer som drar det till sin spets. Släpp det mentalt bara och nöt på :-)
Lycka till :-)
/W

Jag tar kostnaden bara någon står för den.
Ju nu skyller comviq enbart på finska operatören.

Att säga att dom tar betalt för servicenummer räcker inte, dom kommer höra från mig jag lovar

Har hittat lite alterntiv att ringa med tex rebtel då kostar det inte 15kr minuten.

Har upptckt yttligerliggare ringde ett 020 nummer till elbolaget dom sa deras öppettid i 27 sekunder, vart debiterad 10kr, tänk vad 1,5 timmar hade kostat som jag fick sitta i kön.

Jag litar inte på fria minuter tilll utalndet om jag inte är 100% säker att det är en fast telefon eller en mobil men det blir dyrt att testringa när det debiteras 15kr minuten.
Hävdar fortfarande att comviq debiterar fel om 020 kostar som ett lokalsamtal i finland så ska det debiteras enligt normal taxa och då ingå i fria minuter.

hsd
D Dilato skrev:
Roaming inom EU
Sedan juni 2017 får en operatör inte ta ut en extra avgift utöver ditt nationella abonnemangspris när du använder din mobiltelefon vid resa inom EU. Det är vad som kallas Roam Like At Home. Du ska ha möjlighet att använda ditt abonnemang inom EU till samma pris som hemma. De länder som omfattas av reglerna är EU:s medlemsstater samt Norge, Island och Liechtenstein. Även vissa medlemsstaters yttre regioner omfattas av EU:s roamingregler, till exempel Kanarieöarna.
Så funkar det inte idag,väldigt snåriga villkor innebär att det nästan alltid kostar mycket extra pengar att använda telefonen över gränserna

hsd hsd skrev:
Så funkar det inte idag,väldigt snåriga villkor innebär att det nästan alltid kostar mycket extra pengar att använda telefonen över gränserna
Jag bor en timmes resa från köpenhamn och när jag roamar i Danmark så kostar det inget extra (så länge mina 30GB data utomlands inte tar slut).
Nu skall väl erkännas att jag inte ringer vanliga samtal i någon större utsträckning, det mesta går på whatsapp.

Börjar tro att det kommer har något fel i sin nummerplan borde egentligen testringa från en annan operatör för att se vad man blir debiterad.

D Dilato skrev:
Jag bor en timmes resa från köpenhamn och när jag roamar i Danmark så kostar det inget extra (så länge mina 30GB data utomlands inte tar slut).
Nu skall väl erkännas att jag inte ringer vanliga samtal i någon större utsträckning, det mesta går på whatsapp.
Roaming utomlands är helt annat, åker jag till finland så får jag en pott gig och surfa med samt att det knappt kostar något eller inget att ringa till sverige.

Då jag nu har behov att ringa oika nummer i finland så beställde jag ett kontantkort från halebop för att se om det är samma kostnad om jag ringer med dem deras utlandspris till finland är 2,45 kr till fast och mobil telefon utan uppkopplingsavgift.
Jag bestämmde mig igår för att testringa 029 numret som jag blev debiterad nästan 20kr i minuten att ringa med comviq.
Växel dit jag ringde var dock stängde men vart förvånat när lite över 30 sek kostade 2 kr, med comviq är 30 minst 15kr.
Så jag ringde några fler nummer, bla 029 till finska polisen 1 minut gick på lite över 2kr.
Så här står det tex på finska polisen sida angående samtalspriser, det sista är intressant.

Samtalspris
För samtal till rådgivningsnumret betalar du

• lokalnätsavgift (lna), när du ringer från ett fast telefonnät
  • mobilsamtalsavgift (msa), när du ringer från en mobiltelefon
  • avgift för utlandssamtal, när du ringer från utlandet.
Du betalar för samtalet i enlighet med din operatörs prislista (det är fråga om en tjänst utan tilläggsavgifter). Du betalar även för kötiden.

Nu har jag inte testringt detta nummer med comviq då jag gjort det med en del andra och det kostar för mycket att testa även om det bra är 10 sekunder men jag är övertygad på att om jag ringde polisens 029 nummer så kommer jag bli debiterad 19.x kr i minuten.
Jag tror nämligen inte det är dit jag ringde som är unikt utan något i deras nummerplan som ger upphov till dessa höga samtalsavgifter som man debiterar sina kunder och inte dit man ringer.

Det låter rätt absurt när comviq påstod att dom inte tog dessa avgifter utan att det är motparten som debiterar vilket är nästan omöjligt inte en statlig myndighet.
Jag är nästan övertygad om att skulle jag ta å prova å ringa numren från ytterligare en operatör tre eller telenor så går det enligt utlandsprislistan.

Det är många i Sverige som ringer myndigheter å företag i finland, undrar hur många som åkt på dessa svinhöga avgifter helt i onödan.
Jag sitter och funderar om jag ska gå vidare med detta och hur, man behöver nog lite driftkraft bakom det bästa är då kanske att gå via konsumentverket?

En annan tanke är att åka ned till Tele2s huvudkontor och begära att få prata med någon på Comviq för att få ett vidare svar i frågan angående debitering.

Då mitt behov att ringa till finland har ökat så provade att jag att ladda på ett halebop kontant deras utlandstaxa är 2,45kr.
Så jag testringde bla myndigheten för digitalisering och befolkningsdata som är folkbokföringen också ett 0295 nummer.
Runt lite över 30 sek kostade 2kr så jag testade lite andra 0295 lantmäteriet, bilprovningen polisen och slutligen numret jag ringde från comviq det vart runt 2kr även där, inte 15kr för knappt 30 sekunder som hos comviq.

Så jag provade att ringa folkbokföringen från comviq, drogs en minut från fria minuter så jag fortsatte med dom andra numrena.
Tills sist prövade jag med numret som jag blev debiterad hög avgift för förra året.

Döm om min förvåning när det drogs 1 minut av mina fria minuter till utlandet istället för att debiteras som en extra kostnad.
Detta visar att det debiteras som vanlig utlandstaxa och därav går det på mina fria minuter.

Jag är nu övertygad om att comviq har debiterat mig fel när jag fick betala över 170kr för 9 minuter.

Då jag testringt flera 029 nummer och det fortfarande nu dras av fria minuter så ser jag inte detta som en tilfällighet.
Så kontaktade Comviq igen om detta, med hänvisning tidigare ärendenummer.

Först kom urshäkter om att jag har ringt numret , vilket det inte är någon tvekan om sedan mina fria minuter skulle ha tagit slut och det var därför jag blivit debiterad, försökte hänvisa till tidgare ärende det var rena hittepåanledningar.
Bad dem gå igenom det igen med hänvisning till tidigare faktura från Ebruari 2022 fick till svar att dom inte kan öppna tidigare ärende eller skapa ett nytt, detta ser jag som en lögn och otroligt okundvänligt.

Vi kom ingen vart så jag avslutade samtalet.
Gick igenom några andra fakturor ca 3 månader gamla, och hittade en post där jag ringt en kundservice som inte var 029 nummer, som jag även ringt senare och det då ingick i potten.

Ringde upp dem och bad om en spec för numret jag ringt, fick till svar att jag kan söka upp det på mina sidor, sagt och gjort systemet är så dåligt att man inte kan filtrera utlandsamtal ringda i sverige utan endast samtal ringda från utlandet.
Så jag bad han plocka fram det då jag endast kan söka på samtal 2 månader tillbaka.
Presonen jag pratade med försökte få fram det och jag väntade, efter 45 minut så återkom personen med hänvisning att dom inte kan se samtal ringt äldre än 3 månader.
Att beställa det går inte.

Jag påtalatde att Comviq debiterat för utlandssamtal i flera månaders tid , tom år för mig under ett helt år.
Det slutade med att jag fick några GB i en datapott som jag inte ens kommer använda.

Jag ser det som att comviq nu har rättat till problemet med hög debitering till finland men vill inte rikigt erkänna det eller gå ingenom min faktura och kreditera samtalen, vilket är märkligt då det endas handlar om ca 250kr om man räknar bort 100kr fr att ladda på ett halebop kontantkort som använda för att testa numrena från annan operatör.

Förut var det lätt att kommunicera med comviq och få snabt svar, men något har förändrats inom organisationen om det nu är en omöjlighet att reda ut en faktura.
Jag kommer gå igenom en del kampanjer och kanske byta operatör.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Förut var det lätt att kommunicera med comviq och få snabt svar, men något har förändrats inom organisationen
Du har blivit flaggad...

Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har blivit flaggad...
Vad menas med att jag har blivit flaggad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.