3 916 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Blir varmgrund dyrare än uteluftsventilerad krypgrund?
Som rubriken lyder, blir det dyrare? Frågan avser nyproduktion.
Sedan undrar jag, om man då gör krypgrunden till en tät låda och silar ner husluften längs ytterväggarna och har kryprummets frånluft genom ett rör som går genom huset upp på taket, behöver man då ha en fläkt som går för jämnan för att det ska cirkulera på rätt sätt eller sker det automatiskt på nåt sätt? vill inte riskera att kryprumsluften går upp i huset pga radonrisk osv.
Sedan undrar jag, om man då gör krypgrunden till en tät låda och silar ner husluften längs ytterväggarna och har kryprummets frånluft genom ett rör som går genom huset upp på taket, behöver man då ha en fläkt som går för jämnan för att det ska cirkulera på rätt sätt eller sker det automatiskt på nåt sätt? vill inte riskera att kryprumsluften går upp i huset pga radonrisk osv.
Det kommer att fungera med självdrag, ja. Har sett hus där man befarat radonförekomst och istället för att ha en surrande fläkt ansluten till radonslangen, valde man att ansluta till ett rör som mynnade ut ovanför taket. Smått genialt.
Däremot är jag osäker på hur du hade tänkt dig att sila ner husluften. Blir det inte stora energiförluster då?
Däremot är jag osäker på hur du hade tänkt dig att sila ner husluften. Blir det inte stora energiförluster då?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
nej det ska inte bli några energiförluset vad jag förstått. grunden är tät och helt isolerad, istället ska golvbjälklaget vara i princip oisolerat. luften silas ner genom att man t.ex. låter det bli en luftspringa längs väggarna när man lägger spånskivorna på golvet och motsvarande i blindbotten så att luften dras ner från bostaden till grunden pga det undertryck om bildas då kryprumsluften sticker iväg uppåt i vent-röret. tanken är att temperaturskillnaden mella kryprum och boningsytor kommer att bli typ 1-2 grader, vilket tillintetgör fuktproblem. Så TROR jag att det ska funka i alla fall..
Det finns något liknande patent som jag tycker låter intressant!
http://www.semako.se
Principen liknar väl den du menar förutom att luftflödet blir tvärt om!
http://www.semako.se
Principen liknar väl den du menar förutom att luftflödet blir tvärt om!
Semakos idé verkar ganska ok, men det är två saker som jag ine gillar med att låta luften fån kryprummet cirkulera uppåt i huset. Nämligen om man inte har ett 100% tätt kryprum så innebär ju det att både radon och dålig lukt som lätt kan förekomma i sådana utrymmen väller in i huset, medan det omvända som jag skrivit ovan gör detta omöjligt..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden