11 174 läst ·
37 svar
11k läst
37 svar
Blir tokig på elen i huset!
Mitt svar var inte till dig, utan till "installation08" som frågade om du bor i Stockholm. Vilke du uppenbarligen inte gör!E Elajomannen skrev:
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Det där med färger kan du ge upp, mät mellan två o två.S svebban skrev:Bakgrund, huset är från 1910 och har centraler och kablar från olika perioder.
Nu till det jag inte får att gå ihop. Har en utomhusbelysning som ej fungerar korrekt.
Samtliga kablar till lampor är sammansatta följande i skarvdosor.
Blå till alla neutral eluttag
Svart till tändtråd
Grön till samtliga jord på uttagen.
Nu till det jag inte blir klok på, när jag gick igenom alla kablar så märker jag att belysningen och switchar matas enligt följande
Fas 1 10 ampare, är kopplad till svart som går till brun tändtråd
Fas 2 16 ampere, är kopplad till svart som tänder separat eluttag direkt utan switch
Fas 3 är 16 ampere är kopplad till blå
Jordfläta är kopplad till jord.
Fas 3 blir jag inte klok över, systemet har dock fungerat kopplat så här under några år.
När jag söker info så hittar jag enbart 3 fas med pensystem som går direkt till 3fas eller som går från central till central.
Min tanke är följande.
Behålla fas 1
Koppla bort och isolera fas 2
Koppla fas 3 till skenan på noll
Jordfläta går till jordfläta.
Så först undrar jag hur nuvarande system faktiskt har fungerat?
Sen om det felaktigt tänkt med nya systemet.
Centralen är gammal.med stickpropp som finns i garaget, det matas dock med central i källaren från 16 ampere med ny central och snabbsäkringar och jordfelsbrytare.
Att få ut en elektriker innan det blir för mörkt är döfött, när jag behövde byta ut elcentralerna i huset tackade fyra firmor nej, för litet jobb
En firma tackade ja med tog 2.5 månader innan de kom ut..
Fas+nolla/jord ger 230
Nolla+jord ger 0
Sätt sen en kabel på jord i uttag till jord i lampa, använd summer.
Då vet du sedan vad som är vad.
Ja för ni måste ju kunna mygla frukost också ju.. Katastrof och inte kunna ha med det basala. 2 enkla centraler och nån paket med tråd..E Elajomannen skrev:
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Jag har kylbox och värmebox i bilen. Där har jag all mat jag behöver den dagen. Men visst vet jag så kallade mc Donalds elektriker poliser, chaufförer, målare, kanske du själv.M Major_D skrev:
Materielen kommer ca 06.15 o läggs i godsburen så jag kan hämta upp det när jag börjar kl 07.00
Mycket sällan jag besöker grossist fysiskt numera. Är så himla mycket " löst folk" med f skattsedel, fastän de är städare eller flytt gubbar.
Försöker jobba effektivt!
Tjoflöjt.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Klicka här för att svara