Hej,

Jag är säkert ute och cyklar, men jag skulle behöva lite tankekraft angående stenkista och dränering för jag får inte ihop teorin riktigt...

Gammalt hus i slänt med ytligt berg. Nordvästra hörnet av huset får mycket vatten mot sig då berget går upp med klackar åt både norr och väster vilket gör att vattnet inte rinner undan så lätt utan samlas på gräsmattan och mot huset. Hela sidan är nu uppgrävd och fuktsäkrad men jag skulle också vilja få undan en del av vattnet för att känna mig helt nöjd.

Det är väldigt grunt på denna sida av huset - berget går 10 cm under marknivå. Planen är att lägga ner dräneringsrör så nära huset det går, men eftersom jag inte kan komma över bergsklacken (utan att såga i berg) så tänkte jag bara dra röret rakt utåt och gräva ner en stenkista en ca 5 meter från huset. Det blir dramatiskt djupare där så det borde betyda avrinning bortåt på nåt sätt. Värt att testa allafall.

Till sak: jag har börjat gräva dike för rör och kista men kom på sak. Varhelst jag gräver är det vattenfyllt efter ett dygn. Extra fort när det regnar såklart, men i våras när vi grävde häck i torkan tryckte det in någon dm vatten på 50 cm djup över natten. Lerjord överallt. Och huset ligger inte överst på höjden så det kommer vatten uppifrån. En potentiell stenkista kommer ju bli som en luftficka under marken? Geotextilen runt om släpper ju in vatten (annars kommer vattnet ju inte ut heller)? Så med allt detta vatten i min jord kommer väl stenkistan bli vattenfylld även innan dräneringsröret hunnit spotta in något? Eller gör trycket under jorden att det inte blir så? För som jag ser det nu kommer det typ inte funka eftersom den alltid kommer vara full. Tänker jag fel?

Med högt grundvatten som du verkar vara drabbad av så måste du dimensionera stenkistan med tanke på infiltrationskapaciteten, står grundvattnet högt är det svårt att infiltrera några större mängder. Det kan vara så att du är tvungen till att pumpa bort dräneringsvattnet till lämpligare ställe.

N NoOne2k skrev:
Med högt grundvatten som du verkar vara drabbad av så måste du dimensionera stenkistan med tanke på infiltrationskapaciteten, står grundvattnet högt är det svårt att infiltrera några större mängder. Det kan vara så att du är tvungen till att pumpa bort dräneringsvattnet till lämpligare ställe.
Tack för svar! Ja,om det är grundvatten eller bara det faktum att regnvattnet sjunker undan extremt långsamt i lerjorden och med de ytliga bergsvackorna under är väl svårt att säga kanske - men att vattnet passar på att rinna in så fort man tagit bort jord är tydligt. Det är väl inget som trycker mot längre. Men min tanke är korrekt då - att stenkistan kommer fyllas på av det vattnet som trycker på i marken? Det blir inte annorlunda, tryckmässigt, när kistan är nedgrävd och det är jord runtom?

Annars är det ju som du säger - att man måste dimensionera därefter - och det kan ju betyda en riktigt ordentlig kista. Tanken från början, eftersom det bara är runt 4 kvm gräsmatta jag vill dränera, var att ha en relativt liten kista.

Försöker illustrera nedan. Huset i mitten. Höjdkurvor försöker visa hur någon form av bergsklack går. De andra pilarna visar hur det lutar neråt. Det blå är mitt tänkta rör samt kistan. Eftersom jag inte lyckas komma över klacken nedåt med bibehållet fall tänkte jag bara skjutsa undan det åt vänster i bild där det blir markant djupare innan man stötet på berg (1 meter istället för 1 dm.) Just nu tömmer jag mitt grävda dike med trädgårdsslang och hävert som ligger över klacken. Bara suga till i slangen så töms det. Hade ju varit lockande med någon sådan lösning istället för pump..

Skiss av trädgård med dräneringsrör, kista och markprofil med bergsklackar och höjdkurvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade en stenkista som fylldes med grundvatten, vi satte en pump som drog ut det i dräneringen för det intillliggande jordbruksmarken. Kanske räcker om du gräver ner en gårdsbrunn och sätter en pump. Någon som vet hur långt bort från en pumpgrop som man sänker grundvattnet ?

H Hoffster skrev:
Tack för svar! Ja,om det är grundvatten eller bara det faktum att regnvattnet sjunker undan extremt långsamt i lerjorden och med de ytliga bergsvackorna under är väl svårt att säga kanske - men att vattnet passar på att rinna in så fort man tagit bort jord är tydligt. Det är väl inget som trycker mot längre. Men min tanke är korrekt då - att stenkistan kommer fyllas på av det vattnet som trycker på i marken? Det blir inte annorlunda, tryckmässigt, när kistan är nedgrävd och det är jord runtom?

Annars är det ju som du säger - att man måste dimensionera därefter - och det kan ju betyda en riktigt ordentlig kista. Tanken från början, eftersom det bara är runt 4 kvm gräsmatta jag vill dränera, var att ha en relativt liten kista.

Försöker illustrera nedan. Huset i mitten. Höjdkurvor försöker visa hur någon form av bergsklack går. De andra pilarna visar hur det lutar neråt. Det blå är mitt tänkta rör samt kistan. Eftersom jag inte lyckas komma över klacken nedåt med bibehållet fall tänkte jag bara skjutsa undan det åt vänster i bild där det blir markant djupare innan man stötet på berg (1 meter istället för 1 dm.) Just nu tömmer jag mitt grävda dike med trädgårdsslang och hävert som ligger över klacken. Bara suga till i slangen så töms det. Hade ju varit lockande med någon sådan lösning istället för pump..

Bygger du en två meter djup kista och grundvattennivån aldrig sjunker under 1m behöver du ha en dubbelt så stor yta för att få till lika stort magasin. Pröva att gräva en grop, mät storleken och fyll den med vatten. Mät sedan volymen och tiden det tag innan vattnet har återgått till normal nivå. Då kan du räkna ut hur stor stenkistan måste vara.

[bild]
I InsidersUnited skrev:
Jag hade en stenkista som fylldes med grundvatten, vi satte en pump som drog ut det i dräneringen för det intillliggande jordbruksmarken. Kanske räcker om du gräver ner en gårdsbrunn och sätter en pump. Någon som vet hur långt bort från en pumpgrop som man sänker grundvattnet ?
Det beror på vad det är för jordar och vilken genomsläpplighet den har. En lerjord ger en väldigt lokal grundvattendänkning medan en grusig jord sänker vattennivån på en större yta.

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Tack för input! Låter onekligen som att min lilla stankista inte kommer fungera. Jag lägger igen diket/vallgraven igen och får fundera ut något fiffigare...

Claes Sörmland
Nej det går inte att infiltrera i lera. Där gäller att leda bort vattnet med rör och diken.

• Gilla
Hoffster
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.