29 593 läst ·
219 svar
30k läst
219 svar
Blir matavfallskvarn förbjudet i Stockholm nästa år?
Jag gör också en massa bra saker (guldstjärna till dig och mig), min poäng var att alla har vi miljöpåverkan och värderar den utifrån vår upplevda nytta. Vissa värderar Kanarieöarna och sin årliga solsemester, andra att kunna spola ner räkskalen i avloppet.R Rollerörkrök skrev:Jag har beställt Elbil,monterat 12 KW Solpaneler på taket.Har sopsorterat så länge jag kan minnas .Flyger väldigt sällan.Lätt för dig,bo i storstan där kan du åka buss och cykla.Lite svårare på landsbygden.VET DU ENS Var maten produceras???Matavfall=MATSVINN..Vårt gröna avfall komposteras och används sen i våra odlingar och i växthuset.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du vet att man kan diskutera huruvida miljön tjänar något på att man skaffar elbil. Det hade troligtvis varit bättre för miljön och fortsätta med din gamla bil. Istället för att köpa en helt ny. Med alla avtryck det lämnar under produktionen. Enligt vissa så är batteriet en ganska stor bov. Mitt resonemang handlar om att du säger du är miljövänlig och sopsorterar och allt möjligt. Ska man slå sig för bröstet bör man tänka sig förR Rollerörkrök skrev:Jag har beställt Elbil,monterat 12 KW Solpaneler på taket.Har sopsorterat så länge jag kan minnas .Flyger väldigt sällan.Lätt för dig,bo i storstan där kan du åka buss och cykla.Lite svårare på landsbygden.VET DU ENS Var maten produceras???Matavfall=MATSVINN..Vårt gröna avfall komposteras och används sen i våra odlingar och i växthuset.
Jag har inte skrutit eller slagit mig för bröstet om att miljön tjänar på elbil.För närvarande åker jag i en 30 år gammal Volvo.Inte så miljövänlig i väntan på elbilen.Vet om att en ny bil skitar ner under tillverkning.Men om 12 år tillverkas inga mer Bensinbilar.Nu togs ju subventionen bort på elbilar.Bananskalare skrev:
Du vet att man kan diskutera huruvida miljön tjänar något på att man skaffar elbil. Det hade troligtvis varit bättre för miljön och fortsätta med din gamla bil. Istället för att köpa en helt ny. Med alla avtryck det lämnar under produktionen. Enligt vissa så är batteriet en ganska stor bov. Mitt resonemang handlar om att du säger du är miljövänlig och sopsorterar och allt möjligt. Ska man slå sig för bröstet bör man tänka sig för
Det var inte detta tråden handlade om.Man skall inte spola ner sånt som går att kompostera i avloppet.Onödigt att reningsverken skall ta hand om komposterbart avfall och blanda ut med fekalier.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Men nu har du nog missat hur det hela fungerar. Det du spolar ut i avloppet tas om hand vid reningsverket. där det blir till biogas.R Rollerörkrök skrev:Jag har inte skrutit eller slagit mig för bröstet om att miljön tjänar på elbil.För närvarande åker jag i en 30 år gammal Volvo.Inte så miljövänlig i väntan på elbilen.Vet om att en ny bil skitar ner under tillverkning.Men om 12 år tillverkas inga mer Bensinbilar.Nu togs ju subventionen bort på elbilar.
Det var inte detta tråden handlade om.Man skall inte spola ner sånt som går att kompostera i avloppet.Onödigt att reningsverken skall ta hand om komposterbart avfall och blanda ut med fekalier.
Det vanligaste är det blir biogas.
Visst finns det nackdelar med kvarnen men du verkar inte ha full koll på hur det fungerar...
Fortfarande är det ju enklare att göra kompost och biogas innan man har blött ner det i såna mängder vatten.I reningsverket måste ju allt avvattnas till en del först.Det går väl inte att göra biogas av den vattniga sörjan som reningsverket består av.Det är ju mest vatten.Bananskalare skrev:
Med matavfallskvarn kan man få ut biogas. Med separatsortering av matavfall får man ut ännu mer biogas men också biogödsel. Sen har ju matavfallskvarnen fördelen att man minskar transporten men ökar på vattenförbrukningen. Totalt sett bedöms separat matavfallsinsamling vara bättre än matavfallskvarn men en matavfallskvarn är ju ändå klart bättre än ingen sortering alls.Bananskalare skrev:
Nu blir jag intresserad. Menar du att Stockholm vatten har tillåtit kvarnarna dyka upp för att sedan bara spola ut det i avloppet.
Det har jag väldigt svårt för. Men du verkar vara så säker. Så säker att jag var tvungen att läsa det jag redan visste.... Tydligen har Naturvårdsverket tycker visst annorlunda. [länk]
Dessutom påstår de att det mesta avfallet blir biogas. inte gödsel.
Helt fel, central återvinningsstation gör att mindre andel samlas in, att det som samlas in håller sämre kvalitet samt att stationerna ofta blir dumpningsplats för annat avfall som däck, grovavfall och annat.Skumpe skrev:
4-fackskärlen med full sortering ger högre utsoerteringsgrad och i det närmaste 100% rena material.
Det hamnar inte på samma ställe, denna eviga myt…A ajn82 skrev:Men varför ska man sortera ut plast- och kartongavfall när det ändå eldas som restavfall? Tex metallavfall går ju lätt att sortera ut i efterhand med magneter. Jag är mycket skeptisk till att det finns någon reell vinst med sorteringen hos individuella hushåll med allt extraarbete med fyrfackskärl, olika sopbilar, dubbla rundor osv när det mesta ändå hamnar på samma ställe![]()
Kommunen får betala för att bli av med hushållsavfallet men får betalt för återvinningsmaterialen. Plasten är lättare att återvinna idag, men smutsig mjukplast går till förbränning. Plastsorterna filtreras ut med tryckluftsmunstycken som aktiveras av våglängden som en sensor skickar ut, olika plaster returnerar olika våglängder.
På hushållsavfall är det förbränningsskatt, inte på återvinningsmaterial som går att ptervinna, därför gör återvinningsföretagen allt de kan för att minska förbränningsresten efter som det är en dålig idé att först betala för att ta emot material, och sen betala ännu mer för att bränna det.
För kommunen skiljer det 1000-2000 kronor per ton i kassan om det går till förbränning eller återvinning
I mycket begränsad omfattning, och först efter provtagningar för att utesluta ehec, e-coli, tungmetaller, medicinrester osv osv. Få kommuner har så rent slam att det kan spridas på åkrar för matproduktionT toolman77 skrev:
När det gäller avfallskvarn så är jag kluven. Precis som påpekats så har avloppsnäten redan idag svårt att hantera mängden solid materia, delvis beroende på att vi sparar vatten med snålspolande toaletter. I nyare lägenhetshus har ofta kvarnar monterats, men med avledning till tank med avvattning och som töms med sugbil. I andra fall har man gjort som i Helsingborg med ett tredje rör. Nackdelen med att leda in kvarnat matfall i avloppet är utspädningen med vatten, och mycket av den vätskan som bildas passerar helt enkelt aldrig igenom rötkammaren utan följer med processvattnet till reningsbassängerna och sen vidare till recipient.
När man samlar in det separat så stannar den delen i matafallet och frigörs i en press med en tillsats av lite extra vatten. Detta substrat är mycket kraftigt och genererar mycket biogas. Den pressade solida resten komposteras och blir finfin och näringsrik jord.
Det nämndes också insamling av matavfall i plastpåsar, så kallad Optibag, den matresten rötas i speciella kamrar och är inte lika effektiv som att extrahera substrat, den är dock billigare rent teknikmässigt.
När man samlar in det separat så stannar den delen i matafallet och frigörs i en press med en tillsats av lite extra vatten. Detta substrat är mycket kraftigt och genererar mycket biogas. Den pressade solida resten komposteras och blir finfin och näringsrik jord.
Det nämndes också insamling av matavfall i plastpåsar, så kallad Optibag, den matresten rötas i speciella kamrar och är inte lika effektiv som att extrahera substrat, den är dock billigare rent teknikmässigt.
Just matavfall är lustigt att du ska nämna därför att det bästa med det är att kompostera det själv. Men det tillåter inte flera kommuner och nästan alla kommuner kräver att du anmäler din kompost till deras miljöenhet.M Maledictus skrev:
Jag har dessutom inte sett någon studie som visar att arbetet med att sortera matavfall i nuvarande system har några miljömässiga fördelar.
Vad är det för "rena material" du snackar om? Jag hoppas verkligen inte du menar plast för då har du en jobbig realisation framför dig.T Television_Set skrev:Helt fel, central återvinningsstation gör att mindre andel samlas in, att det som samlas in håller sämre kvalitet samt att stationerna ofta blir dumpningsplats för annat avfall som däck, grovavfall och annat.
4-fackskärlen med full sortering ger högre utsoerteringsgrad och i det närmaste 100% rena material.
Utsorterad plast från fyrfackärlen håller en mycket högre renhetsgrad än det som slängs i ÅVS, och realisation…jag har jobbat med den lösningen sedan utvecklingsstadiet, haft den hemma i över 20 år och gjort flertalet plockanalyser av kärlens innehåll. Jag har också adminstrerat kvalitetsbedömningarna från FTi och Svensk Glasåtervinning på det insamlade materialet, så jag har fakta. Och du?Skumpe skrev:
Då kan måste jag fråga om en klassisk diskussion som upprör tanterna i BRFen. De som vakar noga under den tidiga morgonen ser att återvinningsföretaget regelbundet (men inte alltid) häller vårt mörka insamlade glas i samma insamling som det ljusa glaset. Vaffö gör de på detta viset? Ogör vårt fina sorterande.T Television_Set skrev:Utsorterad plast från fyrfackärlen håller en mycket högre renhetsgrad än det som slängs i ÅVS, och realisation…jag har jobbat med den lösningen sedan utvecklingsstadiet, haft den hemma i över 20 år och gjort flertalet plockanalyser av kärlens innehåll. Jag har också adminstrerat kvalitetsbedömningarna från FTi och Svensk Glasåtervinning på det insamlade materialet, så jag har fakta. Och du?