29 954 läst ·
219 svar
30k läst
219 svar
Blir matavfallskvarn förbjudet i Stockholm nästa år?
Du behöver inte gissa. Det finns gott om vetenskap i ämnet om du söker.F fribygg skrev:Lönar sej? För Cementa som eldar utsorterad plast skulle jag tro att hushållens sortering lönar sig även om det är dyrbart för fastighetsägarna och orsakar en del extra transporter. Om det är bra för miljön har jag inte sett nån beräkning på men man slipper ju bränna olja i Slite och kan på det sättet framstå "grön"
Det är nog ideologi då man på vissa orter sorterar komposterar eller skaffar speciella matavfallsavfallskvarnar fast det inte är miljömässigt rätt på andra sidan kommungränsen, jag tror att det är utvecklas en ny religion att sortera 'rätt' även då det som i fallet med de gröna påsarna i Kalmar för ett år sedan är betydligt sämre för miljön än att låta även hushållens matavfall gå direkt till fjärrvärme.
Är ens central sopsortering effektiv? I Motala sorterar Svensk plast återvinning fast det utsorterade i vissa fall går till energi återvinning.
Varför skall reningsverken ta hand om detta värdefulla matavfall.Det mest idiotiska man kan tänka sig.Skicka iväg det genom avloppet och förbruka dricksvatten för detta.När matavfall kan bli fin kompostjord i stället för att bara läggas på deponi som man får göra med detta avlopps-slam.Bara för att du är lat och inte orkar gå ut till din bruna tunna.Tänk lite på vår miljö i stället.Förresten hur mycket avfall har du som måste ha kompostkvarn.Skaffa en Kall-kompost för all grönt avfall så blir det inte mycket kvar i bruna tunnan,förhoppningsvis!!P Peter321 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Visst bränns plast och kartong, men mycket återvinns också. Vad som är bäst kan såklart diskuteras i oändlighet, särskilt när människor från alla läger överdriver fördelarna med "sitt" synsätt och överdriver nackdelarna med andra metoder.A ajn82 skrev:Men varför ska man sortera ut plast- och kartongavfall när det ändå eldas som restavfall? Tex metallavfall går ju lätt att sortera ut i efterhand med magneter. Jag är mycket skeptisk till att det finns någon reell vinst med sorteringen hos individuella hushåll med allt extraarbete med fyrfackskärl, olika sopbilar, dubbla rundor osv när det mesta ändå hamnar på samma ställe![]()
Jag kommenterar bara just att man kan få ner vikten väsentligt genom att sortera och leva med det system som nu är, bäst eller inte.
Fyrfackssystemet älskas av vissa. Själv har jag det inte (går att beställa mot en extra avgift). Jag sorterar hemma och tar med mig när jag ändå ska ut och åka.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu blir jag intresserad. Menar du att Stockholm vatten har tillåtit kvarnarna dyka upp för att sedan bara spola ut det i avloppet.R Rollerörkrök skrev:Varför skall reningsverken ta hand om detta värdefulla matavfall.Det mest idiotiska man kan tänka sig.Skicka iväg det genom avloppet och förbruka dricksvatten för detta.När matavfall kan bli fin kompostjord i stället för att bara läggas på deponi som man får göra med detta avlopps-slam.Bara för att du är lat och inte orkar gå ut till din bruna tunna.Tänk lite på vår miljö i stället.Förresten hur mycket avfall har du som måste ha kompostkvarn.Skaffa en Kall-kompost för all grönt avfall så blir det inte mycket kvar i bruna tunnan,förhoppningsvis!!
Det har jag väldigt svårt för. Men du verkar vara så säker. Så säker att jag var tvungen att läsa det jag redan visste.... Tydligen har Naturvårdsverket tycker visst annorlunda. https://www.naturvardsverket.se/vag...l/vagledning-om-avfallskvarnar-for-matavfall/
Dessutom påstår de att det mesta avfallet blir biogas. inte gödsel.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 861 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 861 inlägg
När det infördes tvingades jag skaffa lås på tunnan, till en saftig kostnad av kommunen såklart (men ändå lönsamt i längden). Det verkar ha satt stopp för de flesta sop-piraterna.Huddingebo skrev:
Sjukt samhälle, men hoppas kommande årtionde blir en återställning till det rimliga och sunda igen.
Det är inte antingen eller. Biogas består framför allt av metan CH4 och koldioxid CO2, så det är (ca. 50% av) kolet i materialet som blir till biogas i processen. Resten av materialet, inklusive värdefulla näringsämnen, finns kvar.Bananskalare skrev:
Enkelt uttryckt kan man säga att man stoppar in gödsel och vatten i ena änden, och får ut biogas, gödsel och vatten i andra änden.
Redigerat:
Finns i alla fall Kalix, Haparanda, Övertorneå.Huddingebo skrev:
Den bruna kärlen har en fast avgift + samma vikttaxa som ordinarie sopor = ingen ekonomisk vinst att sortera.
I en nybyggd stadsdel (Oceanhamnen) i Helsingborg är det tvång på att ha avfallskvarn. Den monteras vid nybygge. Det är ett hyfsat storskaligt försök med tre rör för hushållsavfallet; svart- och gråvatten plus matavfallet.
Efter drygt två år är erfarenheterna blandade. Förhoppningen var att matavfallet skulle vara så koncentrerat att det skulle gå att få fram gödningsmedel och rena vattnet till brukbart, faktiskt, dricksvatten.
Tyvärr är det ett motsatsförhållande i att ha ett oblandat matavfall och fungerande rör, trots att anläggningen bygger på vakuumrör. Det har blivit så många stopp att hushållen spontant kör igenom mycket mer vatten än det var tänkt.
Det hela fungerar dock såtillvida att restprodukterna är rent vatten (som dock ännu inte får återföras till dricksvattensystemet, lyckligtvis) och gödningsmedel, fritt från medicinrester och plastavfall och alltså mycket lämpligt för mark där det odlas mat.
Någon nämnde biogasbussarna i Helsingborg, som är helt separat från det jag beskrivit. Den biogasanläggningen producerar mycket riktigt och frånsett en linje som har helelektriska bussar är det biogas som gäller.
Men för att få fram tillräckligt med biogas importerar Helsingborg sopor från Norge (och kanske England, jag är osäker)
Åter till matavfallskvarnen. Min erfarenhet, efter drygt två år, är att det är suveränt att direkt kunna bli av med matrester, när man till exempel skär grönsaker. Det är skönt att slippa den bruna papperspåsen.
Tyvärr blir man inte av med lukten från matförpackningar i plast som ju går till den vanliga sopsorteringen.
Tvärtom så behöver man ju inte bära iväg till soprummet så ofta eftersom volymerna är blygsamma, men då kommer lukten ...
Kan också nämna att Göteborg, där jag bott i omgångar, har övervägt att tillåta kvarn, eftersom den bruna påsen har sina svagheter, som alla vet.
Det föll framför allt på att så stora delar av avloppssystemet är gammalt och inte skulle kunna hantera mer "solitt" avfall, enligt tjänstemannen på vatten- och avloppsverket.
Efter drygt två år är erfarenheterna blandade. Förhoppningen var att matavfallet skulle vara så koncentrerat att det skulle gå att få fram gödningsmedel och rena vattnet till brukbart, faktiskt, dricksvatten.
Tyvärr är det ett motsatsförhållande i att ha ett oblandat matavfall och fungerande rör, trots att anläggningen bygger på vakuumrör. Det har blivit så många stopp att hushållen spontant kör igenom mycket mer vatten än det var tänkt.
Det hela fungerar dock såtillvida att restprodukterna är rent vatten (som dock ännu inte får återföras till dricksvattensystemet, lyckligtvis) och gödningsmedel, fritt från medicinrester och plastavfall och alltså mycket lämpligt för mark där det odlas mat.
Någon nämnde biogasbussarna i Helsingborg, som är helt separat från det jag beskrivit. Den biogasanläggningen producerar mycket riktigt och frånsett en linje som har helelektriska bussar är det biogas som gäller.
Men för att få fram tillräckligt med biogas importerar Helsingborg sopor från Norge (och kanske England, jag är osäker)
Åter till matavfallskvarnen. Min erfarenhet, efter drygt två år, är att det är suveränt att direkt kunna bli av med matrester, när man till exempel skär grönsaker. Det är skönt att slippa den bruna papperspåsen.
Tyvärr blir man inte av med lukten från matförpackningar i plast som ju går till den vanliga sopsorteringen.
Tvärtom så behöver man ju inte bära iväg till soprummet så ofta eftersom volymerna är blygsamma, men då kommer lukten ...
Kan också nämna att Göteborg, där jag bott i omgångar, har övervägt att tillåta kvarn, eftersom den bruna påsen har sina svagheter, som alla vet.
Det föll framför allt på att så stora delar av avloppssystemet är gammalt och inte skulle kunna hantera mer "solitt" avfall, enligt tjänstemannen på vatten- och avloppsverket.
Beroende på vad man ska sortera så kan det vara precis tvärt om. I exemplet med matavfall så får man ut mer och renare mängd matavfall om man sorterar det själv i ett eget kärl/fack än om man använder en olikfärgad påse och sorterar ut det i en central sorteringsanläggning.Skumpe skrev:
Jag gissar att du inte heller flyger, äger bil, skaffar många barn, äter kött, handlar några plastprodukter eller gör något annat som höjer din bekvämlighet eller livskvalitet trots att det har viss miljöpåverkan?R Rollerörkrök skrev:Varför skall reningsverken ta hand om detta värdefulla matavfall.Det mest idiotiska man kan tänka sig.Skicka iväg det genom avloppet och förbruka dricksvatten för detta.När matavfall kan bli fin kompostjord i stället för att bara läggas på deponi som man får göra med detta avlopps-slam.Bara för att du är lat och inte orkar gå ut till din bruna tunna.Tänk lite på vår miljö i stället.Förresten hur mycket avfall har du som måste ha kompostkvarn.Skaffa en Kall-kompost för all grönt avfall så blir det inte mycket kvar i bruna tunnan,förhoppningsvis!!
Jag har beställt Elbil,monterat 12 KW Solpaneler på taket.Har sopsorterat så länge jag kan minnas .Flyger väldigt sällan.Lätt för dig,bo i storstan där kan du åka buss och cykla.Lite svårare på landsbygden.VET DU ENS Var maten produceras???Matavfall=MATSVINN..Vårt gröna avfall komposteras och används sen i våra odlingar och i växthuset.P Peter321 skrev:
Rötslam åker inte på deponi, det används som gödsel på åkrar. Kommer antagligen bli ännu vanligare i takt med bristen på och därmed ökade priser på konstgödselR Rollerörkrök skrev:Varför skall reningsverken ta hand om detta värdefulla matavfall.Det mest idiotiska man kan tänka sig.Skicka iväg det genom avloppet och förbruka dricksvatten för detta.När matavfall kan bli fin kompostjord i stället för att bara läggas på deponi som man får göra med detta avlopps-slam.Bara för att du är lat och inte orkar gå ut till din bruna tunna.Tänk lite på vår miljö i stället.Förresten hur mycket avfall har du som måste ha kompostkvarn.Skaffa en Kall-kompost för all grönt avfall så blir det inte mycket kvar i bruna tunnan,förhoppningsvis!!
https://jordbruksverket.se/download...4/1646227175268/Informationsblad-slam-tga.pdf