29 593 läst ·
219 svar
30k läst
219 svar
Blir matavfallskvarn förbjudet i Stockholm nästa år?
Är inte det ett underbetyg till avloppsledningar. Avfallskvarnar har ju funnits väldigt länge så man tycker ju att ledningarna borde klara av det. Eller har kommunen köpt 'billiga' ledningar.Strip skrev:
(Antar att svavelvätet kommer från matavfallet)
Ska du börja en tramsdiskussion nu igen?L lbgu skrev:Men jag lever i min lilla värld, så mitt val är att lämna matavfall till kommunen, vilket de tar betalt för per kg, eller att kompostera själv vilket ger mig gratis jord.
I min värld känns alternativet att betala för att kommunen ska få nöjet att till tvivelaktig lönsamhet göra biogas som ett väldigt dåligt val. Hade kommunen däremot betalat nån krona kilot så hade jag kanske övervägt att lämna det i matavfallstunnan, men att betala för det känns bara korkat. En nackdel med matavfallstunnorna är också att de ofta står längs vägarna och stinker på sommaren.
Det kanske är sant på vissa ställen, men jag tog en titt på årsredovisningen för mitt lokala avfallsbolag. Där anger de 18 mnkr som intäkt för försäljning av biogas, och 30mnkr kostnad för produktion och distribution av biogas. Priset på biogas på mack i stan ligger på ungefär samma nivå som bensinpriset, dvs inte speciellt billigt.Unikt namn skrev:
Det är mer än matavfall som är en tillgång.
Men dessa intäkter subventionerar hanteringen av det avfall som är kostnadsdrivande eftersom det kommunala V/A bolaget inte får gå med vinst.
Att justera inbördes taxan för olika typer av avfall för mycket kostar både administration och kan ge incitament att dumpa den dyra sortens avfall på otillåtna ställen för att tjäna en slant.
Oavsett borde Biogas putta bort fossildrift från den totala drivmedelskalkylen. Så man får ju lägga det på plussidan.
Dvs de som lämnar matavfallet måste betala en hel del för att ekonomin ska gå runt, alternativt att andra avfallslämnare får betala subventionera biogasproduktionen.
Jag vet inte vad alternativet storskalig kompostering hade kostat, så jag drar ingen slutsats kring huruvida det är vettigt att producera biogas jämfört med storskalig kompost. Men det är i alla fall inte så lönsamt att de kan betala för att få matavfall till processen.
(För övrigt hemkomposterar jag och får lägre avfallstaxa samtidigt mindre kostnad för inköp av jord, men det är ju långt ifrån alla som har den möjligheten).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det borde väl inte vara tillåtet att låta andra avfallslämnare betala för att kommunen önskar biogasproduktion? Knappast felräkningspengar heller om inte intäkterna ens täcker halva kostnaden.B BSOD skrev:
Jag tror helt enkelt det är dem som lämnar matavfallet som får stå för mellanskillnaden. Hoppas jag. Det är ju trots allt en tjänst de får, och hade det inte gått till biogas så hade det varit en alternativ kostnad för borttransport av matavfallet och komposteringen.F fribygg skrev:
Poängen var bara att visa att de inte tjänar så mycket pengar på biogasen att de skulle kunna betala för matavfallet. Men det kanske ser bättre ut i andra kommuner.
Jag är professor i materialåtervinning med särskild inriktning mot plast. Jag är också docent i skitsnack på internet. Fram med studierna.T Television_Set skrev:Utsorterad plast från fyrfackärlen håller en mycket högre renhetsgrad än det som slängs i ÅVS, och realisation…jag har jobbat med den lösningen sedan utvecklingsstadiet, haft den hemma i över 20 år och gjort flertalet plockanalyser av kärlens innehåll. Jag har också adminstrerat kvalitetsbedömningarna från FTi och Svensk Glasåtervinning på det insamlade materialet, så jag har fakta. Och du?
Hur har du räknat på transporterna som tillkommer jämfört med kompost hemma?M Maledictus skrev:Det beror på vad du menar är bäst. Om du komposterar själv så tar du inte hand om metangasen, den försvinner upp i luften. Det som återstår blir sedan gödsel. Om man däremot rötar matavfall i en biogasanläggning så får du både biogas (metangas) och gödsel. Så nej, att kompostera själv behöver inte alls vara bättre.
Om man orkar googla så finns det massor med rapporterSkumpe skrev:
Sorteringsresultat från NÅRAB:
Mängd brännbart restavfall kg/person och år: Före fyrfackssystemet: 251 kg
Efter 6 månader med fyrfackssystemet: 85,4 kg Idag med fyrfackssystemet: ca 90 kg
Mängd matavfall: 75 kg
Renhet matavfall villor: 98%
Renhet matavfall flerfamiljshus: Strax över 90%
Renhet matavfall totalt: 97-98%
Renhet övriga fraktioner: ca 98%
Motsvarande siffror kan man hitta på många kommuners hemsidor eller genom att söka efter plockanalys. Finns många uppsatser att läsa igenom om intresse finns
Detta var väl spiken i kistan för dina fantasier om att du skulle vara sakkunnig i ämnet? Detta säger ingenting om återvinning överhuvudtaget. Och allra minst om frågan vi började med, nämligen om central sortering är bättre.T Television_Set skrev:Om man orkar googla så finns det massor med rapporter
Sorteringsresultat från NÅRAB:
Mängd brännbart restavfall kg/person och år: Före fyrfackssystemet: 251 kg
Efter 6 månader med fyrfackssystemet: 85,4 kg Idag med fyrfackssystemet: ca 90 kg
Mängd matavfall: 75 kg
Renhet matavfall villor: 98%
Renhet matavfall flerfamiljshus: Strax över 90%
Renhet matavfall totalt: 97-98%
Renhet övriga fraktioner: ca 98%
Motsvarande siffror kan man hitta på många kommuners hemsidor eller genom att söka efter plockanalys. Finns många uppsatser att läsa igenom om intresse finns
Jag hoppas verkligen att du bluffar med dina påstådda meriter. I andra hand hoppas jag att ingen varit så korkad att du fått betalt för "arbetet".
Vilka transporter? Avfallsinsamlingen?Skumpe skrev:
Även om man hade helt separat insamling av matavfall (dvs. en egen tur för alla matavfallskärl) så ger det ändå mer att röta matavfallet än att kompostera det iom. Dock är det ju givetvis bättre om man kan samla in matavfallet samtidigt som man samlar in restavfallet (eller andra avfallsslag), då blir det ju ingen extra transport alls.
Återigen, central sortering fungerar för vissa avfall (plast och metall). Men det finns tre problem:Skumpe skrev:
Detta var väl spiken i kistan för dina fantasier om att du skulle vara sakkunnig i ämnet? Detta säger ingenting om återvinning överhuvudtaget. Och allra minst om frågan vi började med, nämligen om central sortering är bättre.
Jag hoppas verkligen att du bluffar med dina påstådda meriter. I andra hand hoppas jag att ingen varit så korkad att du fått betalt för "arbetet".
1. Lagen säger att centralsortering inte får tillämpas för att sortera ut förpackningsavfall ur en blandfraktion
2. Alla material fungerar inte att sortera i en central sorteringsanläggning
3. Kvaliteten på vissa fraktioner blir sämre/smutsigare och därmed kan det vara svårt att göra någonting med materialet
Sen att en anläggning kostar någonstans ett antal hundra miljoner behöver ju naturligtvis räknas in också.