Det är väl dock det som de flesta gör.... ? Generaliserar. Tycker majoriteten av mina medmänniskor gör det hela tiden. Och att då blunda för det faktumet bara för att vara "politisk korrekt" och låtsas som att det inte sker är väl bara märkligt.
Tror alla som läst lite i Byggahus vet vad folk tänker om "någon polsk elektriker" varit i farten. Jag har själv polskt blod och är mycket noggrann (dah!!). Men jag blundrar inte för att det finns en tydlig generalisering mot "polacker". Lite off-topic, men kan tycka det är lite märkligt när man ibland låtsas som att de tydliga generaliseringarna inte finns. Något som är väldigt svenskt. "HEN".
Ontopic, alltid kul när folk har yrkesstolthet. Gör man något som yrkesman så skall man göra det så bra som möjligt. Och speciellt vara villig att bli bättre. Tar ofta inte längre tid, kanske kräver lite mer engagemang. Men struktur och korrekt utförande sparar ofta tid redan i installationsfasen. Och framförallt över tid, med kommande felsökningar (och uteblivna). Och gör man något som hemma-pulare så är det fantastiskt att forum som Byggahus finns, där man kan söka råd och försöka få fram ett så gott resultat som möjligt. Eller bli avrådd om det tydligt märks att det är utanför ens kunskapsområde.
Tror alla som läst lite i Byggahus vet vad folk tänker om "någon polsk elektriker" varit i farten. Jag har själv polskt blod och är mycket noggrann (dah!!). Men jag blundrar inte för att det finns en tydlig generalisering mot "polacker". Lite off-topic, men kan tycka det är lite märkligt när man ibland låtsas som att de tydliga generaliseringarna inte finns. Något som är väldigt svenskt. "HEN".
Ontopic, alltid kul när folk har yrkesstolthet. Gör man något som yrkesman så skall man göra det så bra som möjligt. Och speciellt vara villig att bli bättre. Tar ofta inte längre tid, kanske kräver lite mer engagemang. Men struktur och korrekt utförande sparar ofta tid redan i installationsfasen. Och framförallt över tid, med kommande felsökningar (och uteblivna). Och gör man något som hemma-pulare så är det fantastiskt att forum som Byggahus finns, där man kan söka råd och försöka få fram ett så gott resultat som möjligt. Eller bli avrådd om det tydligt märks att det är utanför ens kunskapsområde.
Det känns ju lite sådär att de har kopplat flera rör mellan samma dosor. Det är väl inte ok i Sverige?
Fast det kanske inte är så bra som det ser ut, de kanske bara hade slut på kabel och valde att koppla med kromade kopparrör? Prova med en skruvmejsel
Fast det kanske inte är så bra som det ser ut, de kanske bara hade slut på kabel och valde att koppla med kromade kopparrör? Prova med en skruvmejsel
Jag tror att det har blivet lite fel när folk har kommit från öststerna med bristfällig utbildning och avsaknad av nätverk i Sverige. Man har kanske blivet en form av universalhantverkare. Det har gjort att man har åtagit jobb som hade blandat in tre till fyra olika yrkesmän i svensk byggbransch.
Man har agerat snickare, betong arbete/ murare, VVS arbete, elektriker och plåtslagare o.s.V
Det gör att arbetarna har hållt dålig kvalitet och inte alltid har levt upp till svenska normer.
Man har agerat snickare, betong arbete/ murare, VVS arbete, elektriker och plåtslagare o.s.V
Det gör att arbetarna har hållt dålig kvalitet och inte alltid har levt upp till svenska normer.
elpaco skrev:
Nä jag ser inte Asien som en enhet och vad jag menar får du tolka själv som många andra också är duktiga på i forumet. Jag tyckte det var kul att se ett välutfört elarbete på dessa breddgrader vilket inte är så vanligt och jag har sett stora delar av Asien
Det är plaströr i chomestyle.Jonas L 84 skrev:
Jag tänkte att det var just det jag gjorde? Inte låtsades som att det inte sker alltså (!) .. Alla har fördomar, det viktiga är att vara medveten om dem, och ha det i åtanke. Det farliga med generaliseringar är att man sätter en massa människor i samma fack, och ger dem en och samma etikett. Jag tycker att det är jättetråkigt att man som polack skall bli förknippad med dålig hantverkskunnande. Visst skall man vara försiktig med vem man köper sina tjänster av, men det gäller väl oavsett nationalitet hos utföraren. Och även om en del byggherrar tar in okvalificerade polacker, så är det ju en bit därifrån till att kalla något för "polsk (dålig) kvalitet".davidhell skrev:
Klicka här för att svara