Hade tidigare en Asus n56u router, funkade kanon med min NAS och min 3G-dongel.
Nu skaffade jag 4G dongel, också från Huawei, dock så har detta modem en mjukvara som kallas Hi-link, vilket gör att den fungerar som en egen "router" på något vis, den kopplar upp sig mer el mindre självmant så fort man pluggar in den i dator.

Men efter googlande så verkar det vara få Hi-link modem som fungerar inkopplade i en router, verkar nu vara Dovado och TP-link som klarar det bäst. Men vissa hi-link fungerar på andra routrar verkar det som.

Just mitt E3372s verkar mer hopplöst, och det verkar inte heller finnas några moddade firmwear-flaschar for modemet heller. Vissa personer installerar "öppna mjukvaror" som OS på routrarna, vilket öppnar fler modifierade möjligheter, men jag är ingen hacker o vill heller inte sitta i 10 timmar o få saker att fungera, anledningen till att jag håller mig till asus-routrar är för det enkla gränssnittet.

Jag köpte igår en ny router från Asus, en AC66u, i tron om att det skulle fungera bättre, men samma fel. Jag trodde det skulle gå eftersom modemet till synes var kompatibelt med min nya asus enligt denna lista : https://www.asus.com/event/networks_3G4G_support/ (vilket land o teleoperatör bör inte spelar någon roll för modemest o routerns tekniska egenskaper)

Jag sitter i ett dilemma, routern är grym annars, den vill jag behålla, fick ett mkt bra pris på den också. Så nu får jag förmodan köpa ett till 4G modem, men det är igen att köpa grisen i säcken, men köper jag på öppet köp så borde det funka att testa. MEN, jag har ett grymt modem redan, bortsätt från att det är hi-link.

Bäst för mig om det fick att komma runt hi-link-trasslet på nått vis. Kanske kan köpa en beg. Dovado Tiny, och ha den som endast modem-hållare och sätta Dovadon i Bridge-mode.

Kruxet är att modem med hi-link, stryps i Dovado då dem sätts i LIM-mod (Limited Internet Mode) Men frågan är om de stryps när modemet sätts i Bridge-mode(?) ..överkurs för mig.

Tips?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.