Vi har det på vår CTC 1100 som vi eldar med pellets. Det står att den ska kunna leverera en bra bit över 100 liter varmt vatten. Men på slutet vid en normal dusch av frugan så är det svalt. Därför kommer det aldrig att funka att tappa upp ett badkar med bara pannan.

100 liter varmvattenberedare är inte mycket att ha han är man ska bada, nej. Vår är på 200, räcker till 1 bad och 1 inte allt för lång dusch, men inte till två bad. Vi är tre badare i famlijen, så vi funderar för fullt på vilken storlek vi ska ha på varmvattenberedaren när vi bygger om badrummet/pannrummet/tvättstugan (allt i samma rum, 9 kvm)

Nu har jag flyttat på badkaret så att det skulle vara möjligt att ha en brunn i samma fack som toaletten och den andra brunnen går i.

Det ser kanske ok ut. Men det känns som att det kan bli trångt att sitta på toan, ca 80 cm mellan badkar och duschvägg. Hur ska det gå när jag blir äldre och fet? :P

Anna H. Du hade kanske inte uppfattat att vi ska koppla på pannan till VVB? Det drygar ut vattnet också såklart. Själv är jag ingen badare. Möjligen kommer frun bara ibland. Men mest är det till för kommande ungar att plaska i. Då fyller man kanske inte upp helt ändå?!.

• Badrummet alt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AnneFi
Jag är ganska så säker på att vi placerade vår toalett en bit från väggen för att vår rörläggare sade att det fanns mått på hur det skulle vara.

hur som helst så kommer det nog blir JÄTTEtrångt att gå på toaletten där.

Vet inte det egentligen, mätte på "gästtoan" vi har på entréplanet och är stolen inklämd mellan två väggar med måttet 77 cm. I vår skiss är utrymmet större plus att badkaret inte fyller ut hela vägen upp så att säga. Det skulle möjligen vara handdukstorken som är i vägen.

Apropå kommande ungar som badar: De första åren ska/vill föräldern nog stå precis intill och hålla huvud/tvätta hår/avstyra bråk. Kan denne göra det utan att få ryggskott eller slå i huvudet?

Nej, men stå upp? Gör man verkligen det? När jag varit med hos kompisar som badat sina små så sitter de alltid på golvet. Ingen jag sett som står upp och böjjer på ryggen för att nå ner till barnen. Snedtak eller ej så får man nog ryggskott ändå om man gör så.

Eller hur gör ni föräldrar som badar era barn?

Med den nya planlösningen lär ju föräldern sitta bekvämt på toaletten när man badar barn!

Vad gäller ståhöjden så insåg jag just att det är ett takfönster också, där är det ju större utrymme och det är oftast tillräckligt för att man ska kunna stå när man går i/ur.

Cederbuschs uppenbarligen väldigt kräsna fruga som svarar (medans mannen ifråga börjat bygga i omdiskuterade badrummet):
Jag vill ha ett badrum som är funktionellt för en familj med små barn. Och inte för min feta man om 15 år. Jag kan gott och väl tänka mig att slänga ut badkaret när barnen är större, eller flytta det till källaren när vi har byggt ett basturum (och där kan jag även tänka mig att duscha i badkaret!). Att sitta på toastolen när man badar barnen är väl perfekt, jag har delat denna tanken med dig, Anna_H! Att vi sätter in ett takfönster (typ Velux) ger oss kanske 10 cm mer utrymme just där fönstret är, med det är ju ingen takkupa där man får ståhöjd...
Eventuellt kan man flytta duschväggen 10 cm till långväggen och även 10 cm på andra sidan mot handfatet.
Visst, det här är inget badrum enligt alla regler när det gäller mått. Nuförtiden är ju alla nybyggda badrum gigantiska. Och vi får helt enkelt utnyttja ytan vi har på bästa sätt. Tycker ändå att vi har fått till planritningen riktigt bra utifrån de givna förutsättningarna.

10 cm i snedtak är oerhört mycket, jag har testat hos grannar och funderar på att sätta in ett takfönster i vårt lilla badrumsutrymme uppe när vi ändå ska byta tak till sommaren.

Ang badkarsavlopp utan brunn så missar du att i framtiden kunna lyfta bort badkaret då det inte fyller någon funktion längre.

om man tar bort badkaret, har man antingen ett hål i väggen eller ett hål i golvet, dvs brunnen. man kommer alltid att se att det har stått ett badkar där. Även armaturen - eller två hål i väggen - finns ju kvar.Det får man leva med. Men som sagt så blir det ingen avlopp i väggen, då branschreglerna förbjuder det.

AnneFi
AnneFi
Anna_H skrev:
100 liter varmvattenberedare är inte mycket att ha han är man ska bada, nej. Vår är på 200, räcker till 1 bad och 1 inte allt för lång dusch, men inte till två bad. Vi är tre badare i famlijen, så vi funderar för fullt på vilken storlek vi ska ha på varmvattenberedaren när vi bygger om badrummet/pannrummet/tvättstugan (allt i samma rum, 9 kvm)
hur pusslar ni ihop det? blir inte det trångt?
eller det ska bara vara badkar utan vask och toalett?

Vi har stort tvättställ, smalt högskåp, toalett, tvättmaskin, torktumlare, varmvattenberedare och stort hörnbadkar. Bidén åkte ur för att få plats med badkaret istället för dusch. Däremot har vi inga torkmöjligheter i huset utöver tumlaren. Vet inte varför, men de glömde bort både pannrum, grovingång och tvättstuga när de byggde de här husen.

Finns inga perfekta hus ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.