Ni som har varit med, ser detta ok ut? Har jag missat ngt vitalt?
Det är ett litet badrum, men man får ta vad man har. Den runda saken i hörnet är en varmvattenberedare som vi väljer att installera för att vattnet har lång väg att gå plus att vi sätter in badkar, då orkar inte pannan med riktigt.
Det syns inte riktigt men mot sovrummet kommer ett inspektionsskåp där inkommande vatten och radiatorvatten (gult) kopplas vidare.
Avlopp från badkaret kommer vara direktanslutet, dvs ingen brunn, vilket jag fattat ska vara ok. Alla rör kommer dras dolt i golv eller vägg.
Kom gärna med synpunkter, framförallt på duschhörnan där vi är lite osäkra ang den fasta väggen. Men det går inte att ha bara två glasväggar, då går det inte att öppna. Dessutom behövs platsen för handukstorken/radiatorn.
Det är ett litet badrum, men man får ta vad man har. Den runda saken i hörnet är en varmvattenberedare som vi väljer att installera för att vattnet har lång väg att gå plus att vi sätter in badkar, då orkar inte pannan med riktigt.
Det syns inte riktigt men mot sovrummet kommer ett inspektionsskåp där inkommande vatten och radiatorvatten (gult) kopplas vidare.
Avlopp från badkaret kommer vara direktanslutet, dvs ingen brunn, vilket jag fattat ska vara ok. Alla rör kommer dras dolt i golv eller vägg.
Kom gärna med synpunkter, framförallt på duschhörnan där vi är lite osäkra ang den fasta väggen. Men det går inte att ha bara två glasväggar, då går det inte att öppna. Dessutom behövs platsen för handukstorken/radiatorn.
Ser väl inga konstigheter egentligen, men personligen så hade jag föredragit att placera varmvattenberedaren i pannrummet och installera en vvc-ledning till badrummet om rörsträckan är lång. Dvs om det är möjligt att lösa på ett smidigt sätt.
Jo, jag med. Men jag tänker inte dra mer ledningar till badrummet och det tar lång tid för vattnet att ta sig fram, därav VVB i badrummet. Är inte så glad över det men frugan är bestämd. 
Det jag ligger lite sömnlös över är om det räcker med brunn i duschen, trots badkaret.
Nu har vi knappt ens funderat på belysning. Räcker det med ett par spottar i taket och något över spegeln?
Det jag ligger lite sömnlös över är om det räcker med brunn i duschen, trots badkaret.
Nu har vi knappt ens funderat på belysning. Räcker det med ett par spottar i taket och något över spegeln?
För att slippa den otympliga VVB-burken i det lilla badrummet kanske en genomströmningsvärmare skulle vara något?
Här är ett exempel, det finns andra: http://www.vvs-boden.se/varmvattenberedareclagegenomstrmningsvrmare-c-166_1081.html
Här är ett exempel, det finns andra: http://www.vvs-boden.se/varmvattenberedareclagegenomstrmningsvrmare-c-166_1081.html
Har funderat på det. Går den att koppla till pannan så att den liksom förvärmer tills det varma vattnet kommer upp, men sen inte mer? Dvs slår av när pannans varma vatten kommer?
Och klarar den verkligen att värma vatten till ett helt badkar? Fixar den alla dessa krav så köper jag gärna hellre en sån.
Och klarar den verkligen att värma vatten till ett helt badkar? Fixar den alla dessa krav så köper jag gärna hellre en sån.
Det är väldigt knepigt att ha badkar under snedtaket på det viset, man slår i huvet när man ställer sig upp coh ska torka sig. Det bör vridas 90 grader, dvs det bör vara där duschen är, eftersom du har dörren i andra hörnet. Det är, enligt min erfarenhet, ovanligt att man vill duscha samtidigt som någon badar, så kika då gärna på lösningar med badkar med duschplats, då får ni bättre plats. Har verkligen inte förstått mig på idén med dusch och badkar i samma utrymme.
Vad gäller avlopp så ska man väl enligt vad jag förstått ha iallafall inspektionslucka till avloppet till badkaret om man bygger in det. Du måste ju komma åt att rensa bort att hår som fastnar i röret från badkarsutloppet fram till och i vattenlåset. Kan hända att jag missat nåt nymodigt, och att du har hittat nåt badkar där det där redan är på plats, tipsa mig gärna om tillverkaren isåfall, för att rensa vattenlås är ju inte det roligaste man har. Och det ser nog märkligt ut om röret från badkaret går över golvet och ner i duschens vattenlås?
Vad gäller avlopp så ska man väl enligt vad jag förstått ha iallafall inspektionslucka till avloppet till badkaret om man bygger in det. Du måste ju komma åt att rensa bort att hår som fastnar i röret från badkarsutloppet fram till och i vattenlåset. Kan hända att jag missat nåt nymodigt, och att du har hittat nåt badkar där det där redan är på plats, tipsa mig gärna om tillverkaren isåfall, för att rensa vattenlås är ju inte det roligaste man har. Och det ser nog märkligt ut om röret från badkaret går över golvet och ner i duschens vattenlås?
Sorry, du får fråga en säljare.cederbusch skrev:
Men jag levde några år med en sådan i ett kollektiv. 4 vuxna som alla duschade varje morgon, samtidigt som det diskades i köket vägg-i-vägg. Det var aldrig några problem med brist på varmvatten. Just den var en låda ca HxDxB 30x8x20 cm och på 2 kW, om jag minns rätt.
vad är det för skillnad på en separat genomströmningsvärmare och en som sitter i en panna?
ang snedtaket så hade vi badkar på det sättet hos mina föräldrar utan problem alls.
nu vet jag ju inte hur hög det är taket men det borde väl inte vara några problem.
man ligger ju ändå ner.
ang snedtaket så hade vi badkar på det sättet hos mina föräldrar utan problem alls.
nu vet jag ju inte hur hög det är taket men det borde väl inte vara några problem.
man ligger ju ändå ner.
Ok, problem/inte problem med badkar under snedtak. Det där är väl en smaksak förstås beroende på hur man tänkt nyttja badkaret. Jag har tidigare föreslagit för frun att vi kunde satsa på badkar med duschvägg mot toaletten och duscha där. Den där blicken hon ger mig då får jag lite då och då, och den är inte rolig. Fast jag har egentligen inte lust att stå i ett skålat, livsfarligt badkar och duscha. Badkaret vill vi egentligen mesta ha för ngt enstaka vuxenbad för frusen fru, men framförallt till de kommande barnen. Det är guld värt vad jag förstått, att ha badkar för dem att plaska i. Och då gör inte takhöjden så mycket. Att stå upp i badkaret är inte så aktuellt. Man skulle kanske kunna uppnå samma ska med en rejäl balja, men den ska ju också stå någonstans.
Badkaret ska inte byggas in. Vi ska inte ens ha ett sånt som är på bilden, man får ta vad som finns att ladda ner.
Det vi tänker ha är med halvfront, så därunder kommer man lätt åt avlopp. Det finns ju andra lösningar med badkar där utloppet går direkt ner i avloppsrör, och det är så vi tänkt oss för att slippa av två brunnar i ett så litet utrymme. Dvs inte ett rör över golvet utan inbyggt. Det finns vattenlås för badkar, egentligen ett vanligt vitt avloppsrör med en krök på där vatten ställer sig. Det kommer bara blocka lukten, men inte ta hand om t ex hår. Då får vi ha en sil i badkaret.
Ang genomströmningsvärmare så är de vanliga i Tyskland, där frun är importerad från. En genomströmningsvärmare, AnneFi, värmer vattnet momentant medans det strömmar igenom den. Tänk dig att en värmekabel ligger i vattenröret och värmer vattnet väldigt fort. På så vis borde egentligen ingen begränsning finnas på mängden varmvatten och heller i princip inga värmeförluster. Du undrar hur det fungerar i en panna och det är olika principer även där. Pannan värmer upp en stor behållare med vatten, det som cirkulerar i elementen. I den behållaren ligger ett kopparrör som en spole där inkommande tappvatten strömmar igenom och tar upp värme från radiatorvattnet. Andra alternativet är att det fungerar ungefär som genomströmningsvärmaren ovan, fast det är radiatorvattnet som momentant värmer tappvattnet. Den vanligast typen av separata varmvattenberedare är att en "doppvärmare" värmer en stor behållare med vatten helt enkelt.
Badkaret ska inte byggas in. Vi ska inte ens ha ett sånt som är på bilden, man får ta vad som finns att ladda ner.
Ang genomströmningsvärmare så är de vanliga i Tyskland, där frun är importerad från. En genomströmningsvärmare, AnneFi, värmer vattnet momentant medans det strömmar igenom den. Tänk dig att en värmekabel ligger i vattenröret och värmer vattnet väldigt fort. På så vis borde egentligen ingen begränsning finnas på mängden varmvatten och heller i princip inga värmeförluster. Du undrar hur det fungerar i en panna och det är olika principer även där. Pannan värmer upp en stor behållare med vatten, det som cirkulerar i elementen. I den behållaren ligger ett kopparrör som en spole där inkommande tappvatten strömmar igenom och tar upp värme från radiatorvattnet. Andra alternativet är att det fungerar ungefär som genomströmningsvärmaren ovan, fast det är radiatorvattnet som momentant värmer tappvattnet. Den vanligast typen av separata varmvattenberedare är att en "doppvärmare" värmer en stor behållare med vatten helt enkelt.
Jahapp. Ringde den svenska generalagenten för Clage, som är en av de stora på den tyska marknaden. Han tyckte jag hade tänkt helt rätt, den här lösningen är bra på alla sätt och vis. Förutom en liten detalj: vårt hus står i fel land. 
Han menade att 400 V 16 A blir alldeles för klen effekt för att kunna ge ett tillräckligt bra flöde med varmvatten. Jag skulle behöva säkra upp ordentligt innan flödet skulle bli tillfredsställande. Problemet är att i Sverige så skulle det blir på tok för dyrt att låta säkra upp så det lönar sig inte eftersom här ska man spara energi. Det ska man tydligen inte i längre söderut i Europa.
Jaha, då sket sig den idén. En eloge till dem iaf som var ärliga och sa som det är. Det är en bra försäljare det!
Han menade att 400 V 16 A blir alldeles för klen effekt för att kunna ge ett tillräckligt bra flöde med varmvatten. Jag skulle behöva säkra upp ordentligt innan flödet skulle bli tillfredsställande. Problemet är att i Sverige så skulle det blir på tok för dyrt att låta säkra upp så det lönar sig inte eftersom här ska man spara energi. Det ska man tydligen inte i längre söderut i Europa.
Jaha, då sket sig den idén. En eloge till dem iaf som var ärliga och sa som det är. Det är en bra försäljare det!
Redigerat:
Jag menar inte att man ska stå i ett skålat badkar och duscha, jag menar att det faktiskt finns badkar med inbyggd duschplats i fotändan, med en rund platta med bra golvyta.
Här är ett exempel:

http://www.svenskabadkar.se/index.php?id=6250
Här är ett exempel:

http://www.svenskabadkar.se/index.php?id=6250
Det förståss. Kan inte direkt säga att jag tycker det där var särskilt snyggt dock. Och dyrt som s**an, då ingår inte ens duschväggen.
Läste precis i GVK´s regler att "förutom anslutning av kar- eller duschblandare med typgodkända rör-i-rörsystem skall inga andra rörgenomföringar finnas i plats för dusch eller badkar". Dvs jag bryter mot normen om jag sätter ett fast avloppsrör i väggen under badkaret. Det är ju märkligt att det hela tiden är ngt som sätter stopp.
Jag får väl ägna lite tid åt att surfa efter ngt prisvärt badkar att presentera för frun och se om jag får den där blicken igen. Å andra sidan är det jag som bygger, jag kan ju helt enkelt vägra.
Läste precis i GVK´s regler att "förutom anslutning av kar- eller duschblandare med typgodkända rör-i-rörsystem skall inga andra rörgenomföringar finnas i plats för dusch eller badkar". Dvs jag bryter mot normen om jag sätter ett fast avloppsrör i väggen under badkaret. Det är ju märkligt att det hela tiden är ngt som sätter stopp.
Jag får väl ägna lite tid åt att surfa efter ngt prisvärt badkar att presentera för frun och se om jag får den där blicken igen. Å andra sidan är det jag som bygger, jag kan ju helt enkelt vägra.
Anledningen till att jag frågade var att jag tror att vi har en genomströmmningsvärmare på vår CTC EcoEl och när vi ska bada måste man planera det i en timme i förväg eftersom man måste tappa upp vattnet väldigt långsamt.
Vi ska därför köpa en varmvattenberedare.
Vi ska därför köpa en varmvattenberedare.
Absolut, men för 19 tkr får jag ganska mkt duschhörna och badkar separat. Vi har inget stort behov av design eller märkesgrejer med specialsuper. Har inte räknat på materialet frugan planerat för men kommer det ens upp i halva den kostnaden blir jag förvånad. Men som sagt, jag ska söka lite i helgen efter alternativ.Anna_H skrev: