I InsidersUnited skrev:
Kritar dina vägg/tak färg av sig när du drar med hand/fuktig trasa över ?
Nej, det syns inte något. Det är bara tjugo år gammalt, så det är förhoppningsvis en hyfsat modern färg.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Det är väl sannolikt så att med normenlig ventilation med ordentligt luftombyte så dras det in mer utifrån. Det är min erfarenhet efter installation av ftx i nuvarande hus. Mina ftx-filter är för övrigt riktigt smutsiga efter 6 månaders användning.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson
C Conqvist skrev:
Det är väl sannolikt så att med normenlig ventilation med ordentligt luftombyte så dras det in mer utifrån. Det är min erfarenhet efter installation av ftx i nuvarande hus. Mina ftx-filter är för övrigt riktigt smutsiga efter 6 månaders användning.
Klart det är så. Ett FTX blåser ju in mer luft på en dag än ett eländigt ”självdragssystem” gör på ett år! Speciellt med tanke på alla som inte längre har en panna som suger ut luft!

• Gilla
  • Wow
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Å andra sidan (i mitt fall iaf) har vi filter på all tilluft vilket det inte var på de tidigare ställena med självdrag. I lägenheten (som till och med saknade köksfläkt) så var det inte ens tilluft, å andra sidan var det riktiga spröjsade fönster anno jättegamla, de var nog inte helt täta. :-)

J jliljeha skrev:
Å andra sidan (i mitt fall iaf) har vi filter på all tilluft vilket det inte var på de tidigare ställena med självdrag. I lägenheten (som till och med saknade köksfläkt) så var det inte ens tilluft, å andra sidan var det riktiga spröjsade fönster anno jättegamla, de var nog inte helt täta. :-)
Nej, men självdrag ger ju aldrig tillräckligt luftombyte så filter eller ej i såna fall har nog liten betydelse. Däremot hade en ftx utan filter nog smutsat ner huset rejält. 😀

J jliljeha skrev:
Det är ju just det, nu sitter det nya pollenfilter i alla ventiler, och det gjorde ingen skillnad mot de gamla som bara var en remsa gles skumplast. Finns det hepa-filter tro?

lnilsson lnilsson skrev:
Låter lite som zeoliter…
[länk]
Vi har bara använt flytande tvättmedel sen vi flyttade in. Det är tio månader sedan.

H HenrikTornquist skrev:
Vi har bara använt flytande tvättmedel sen vi flyttade in. Det är tio månader sedan.
Då vet vi ju är iallafall att det inte är idet.
Går det att stänga en friskluftsventil i ett rum, och se hur det rummet blir efter en vecka?

Edit: HEPA filter har för stort luftmotstånd för att kunna placeras i friskluftsventiler, det är tyvärr ganskaa klena filter (g3 eller flimmerfilter) som fungerar i friskluftsventilerna.

lnilsson lnilsson skrev:
Då vet vi ju är iallafall att det inte är idet.
Går det att stänga en friskluftsventil i ett rum, och se hur det rummet blir efter en vecka?

Edit: HEPA filter har för stort luftmotstånd för att kunna placeras i friskluftsventiler, det är tyvärr ganskaa klena filter (g3 eller flimmerfilter) som fungerar i friskluftsventilerna.
Det var ju trist med HEPA-filtren. Vi har några rum där dörrarna alltid är stängda, för kattens skull. Där blir det inte alls lika smutsigt.

Ossian K Olsson
H HenrikTornquist skrev:
Det var ju trist med HEPA-filtren. Vi har några rum där dörrarna alltid är stängda, för kattens skull. Där blir det inte alls lika smutsigt.
Det är ju främst för att det inte heller blir någon luftomsättning där.

Går det att sätta upp ett litet experiment: ett rum med stängd dörr men öppen ventil, ett rum med stängd dörr och stängd ventil, ett rum med öppen dörr med öppen ventil och slutligen ett rum med öppen dörr och stängd ventil? Då har man kontrollerat för och testat på de två faktorerna, damm genom ventil, respektive damm inifrån övriga huset.

Edit: Man kanske kan lägga ut papper eller liknande i passade kontrastfärg (nästan svart kanske) i de olika rummen och jämföra, då blir det ännu mindre subjektivt än att bara städa och försöka notera.

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.