Äger ett litet fritidshus som ligger ganska privat i skogen sedan 7 år som jag köpte då. Det ligger även ett litet gästhus på tomten utan el o vatten. Nu inser jag att förra ägaren nog inte ansökte om bygglov för det. Vill riva detta och ev bygga en ordentlig stuga där MED bygglov. Tror ni att det kommer att bli ev viten och/eller problem med att få riktigt bygglov?

Hej och välkommen till Byggahus!
Jag tänker att du kan uppföra en ny gäststuga utan att behöva bygglov

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Cheesen
L Landet21 skrev:
Äger ett litet fritidshus som ligger ganska privat i skogen sedan 7 år som jag köpte då. Det ligger även ett litet gästhus på tomten utan el o vatten. Nu inser jag att förra ägaren nog inte ansökte om bygglov för det. Vill riva detta och ev bygga en ordentlig stuga där MED bygglov. Tror ni att det kommer att bli ev viten och/eller problem med att få riktigt by
Om huset är mer än 10 år så är det väl grönt då är det som preskriberat. Är du för övrigt säker på att byggnaden kräver bygglov? Har många byggnader på min fritidsfastighet som inte kräver bygglov.

Hur svårt det är att få rivlov och bygglov det kan bara kommunens bygglovshandläggare svara på.

Claes Sörmland
Detta .låter oproblematiskt.

Normalt krävde inte en sådan komplementbyggnad utanför detaljplan eller sammanhållen bebyggelse bygglov för att uppföras för sju år sedan eller mer. D v s säljaren skulle troligen inte ha sökt bygglov för att uppföra komplementbyggnaden.

Sen 1 december 2025 får du uppföra en max 50 kvm och 4,5 m hög (nockhöjd) komplementbyggnad utan bygglov på tomten till ditt fritidshus utan bygglov om det är utanför detaljplan.

Områdesbestämmelser kan krångla till det.

Att 'rätta' och ta bort en gammal svartbyggd stuga bör inte fodra rivningslov.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Att 'rätta' och ta bort en gammal svartbyggd stuga bör inte fodra rivningslov.
Om den alls är svartbyggd. Jag tror inte det.

L Landet21 skrev:
Det ligger även ett litet gästhus på tomten utan el o vatten.
Om det är max 3m högt och max 15m2 stort är det nog en friggebod.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.