wildeside
R RoAd skrev:
Jag tillhör de som klarar det här läget rätt bra. Men jag kan fortfarande känna sympati med de som fått det tufft. Alla har inte köpt påhittade 6-hjulsdrivna bilar.
Jag har en 8-hjulsdriven minidumper iof från tidigt 2000 tal, men klara ekonomin ändå:crysmile:

• Haha
  • Gilla
enoch85 och 4 till
  • Laddar…
Ja du, Skopan.

Du vet inte alls något om mig, så det Du nu målar upp... Det mesta fint skrivet(y)

Men Du har ingen aning om i fall det stämmer in på just mig.

Är rätt säker på att jag klarar att stötta alla mina anhöriga.
Jag har byggt upp det hela med små medel, så vi klara oss.
Funderar faktiskt på att bygga en jordkällare.

Har Du? D v s stötta...

Redigerat:
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja ja, @Hybro , vi fattar. Du är ett privatekonomiskt geni som kör Testa och dessutom gillar att diskutera med dig själv. Alla andra är finansiella katastrofer på två ben.
Öööh nu fattade Du fel.
Ingen Tesla men tre 20 år gamla bilar i prima skick. Skruvar själv.

Dagens familjeekonomi är inte lätt att förstå sig på... För en fattig pensionär.

-Det suger i magen, när man hör hur det planeras nu för tiden.

Vi bygger eller köper ett hus, bostadsrätt, eller vad det nu heter.
4.999 Miljoner kronor.
Fantastiska lån.

Eller en båt.

Eller en bil.

Jaaa, nåt.

Att det ska betalas, vet banken som myser.

H Hybro skrev:
Banken myser nog om du har kvar lånen och betalar ränta hela livet;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja du hur kan det hända att folk sätter sig i den situationen.
Mina pensionerade föräldrar bor i ett hus som dom betalt och det gick runt ekonomiskt innan drivmedelskostnaderna, elkostnaden och inflationen sköt i höjden.
Tyvärr så höjdes inte pensionen i samma takt.
Alltså en situation dom hamna i som inte någon jag vet lyckats förutse.
Så ja visst dom skulle inte ha mat för dagen om det inte va så att vi barn hjälper dom ekonomiskt.
Ja jag vet! dom kan sälja huset och flytta till en lägenhet.
Men det vore själva fa*n om man inte kan få bo kvar i sitt hus så länge man vill och hälsan tillåter.
Hur kan de inte ha råd att bo i huset om de inte har lån om de har två pensioner?
Hur många mil om året måste pensionärer köra till höga drivmedelspriser?
Vad måste en pensionär köpa som inte redan är köpt tidigare i livet, utom sådant som går sönder och måste ersättas? Förutom mat.
Har de inte sparat pengar under sitt arbetsliv?

Kanske är det bättre med ett litet kapital än att vara skuldfri som pensionär.

inte min mening att vara dryg och jag tycker att de ska kunna bo kvar i sitt hus så länge de orkar och vill, men jag får inte ihop ekonomin.

• Gilla
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Hur kan de inte ha råd att bo i huset om de inte har lån om de har två pensioner?
Hur många mil om året måste pensionärer köra till höga drivmedelspriser?
Vad måste en pensionär köpa som inte redan är köpt tidigare i livet, utom sådant som går sönder och måste ersättas? Förutom mat.
Har de inte sparat pengar under sitt arbetsliv?

Kanske är det bättre med ett litet kapital än att vara skuldfri som pensionär.

inte min mening att vara dryg och jag tycker att de ska kunna bo kvar i sitt hus så länge de orkar och vill, men jag får inte ihop ekonomin.
Av många 80-90 åringar så har ofta inte käringarna (positivt skrivet) jobbat så mycket utan tagit hand om familjen. Lägg till att gubben får dålig pension och kanske går bort.
Min farmor fick en elräkning på runt 7-8 tusen och hade ut 8-9? Trots där inte finns ett enda lån så blir de inte mycket över av pensionen. Nu har inte hon körkort eller någon annan utgift än det tvingande och mat.
Men nu finns det väl såklart pengar på kontot där men det är inte alla gamlingar som har det så.
Samma kommer det bli hos mina föräldrar, morsan har vairt sjukpensionär så den riktiga pensionen är inte så fet. Farsan får ut en pension som är som en industriarbetares så de har det bra.

• Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Av många 80-90 åringar så har ofta inte käringarna (positivt skrivet) jobbat så mycket utan tagit hand om familjen. Lägg till att gubben får dålig pension och kanske går bort.
Min farmor fick en elräkning på runt 7-8 tusen och hade ut 8-9? Trots där inte finns ett enda lån så blir de inte mycket över av pensionen. Nu har inte hon körkort eller någon annan utgift än det tvingande och mat.
Men nu finns det väl såklart pengar på kontot där men det är inte alla gamlingar som har det så.
Samma kommer det bli hos mina föräldrar, morsan har vairt sjukpensionär så den riktiga pensionen är inte så fet. Farsan får ut en pension som är som en industriarbetares så de har det bra.
Ja många har det knapert men nu var de två pensionärer i hushållet.

Jag känner en ensamstående som är 50/50 sjukskriven/arbetslös och aldrig klagar utan får det att gå runt.

Vi är alla vana vid en relativt hög standard.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Ja många har det knapert men nu var de två pensionärer i hushållet.

Jag känner en ensamstående som är 50/50 sjukskriven/arbetslös och aldrig klagar utan får det att gå runt.

Vi är alla vana vid en relativt hög standard.
Jag vettifan om de hade haft det så fett även om farfar varit med i bilden om det inte varit för att de hade pengar på kontot.

Om farsan inte funnits med hade morsan aldrig nånsin klarat av det även om huslånet varit betalt. De har ingen hög standard direkt.

Krilleman
Fast det ligger ju lite i tiden!

Man ska semestra i Asien två veckor varje år.
Man ska ha en ny bil på uppfarten.
Man ska ha fint boende.
Man ska visa upp varje lunch på fin restaurang.
osv.

Allt detta går att göra för lånade pengar, alltså inget statushöjande i det verkliga livet.
Detta måste givetvis prompt proklameras ut på fejsbook så man kan upprätthålla sin "status" utåt sett.

Tragiskt men sant. :lying:

Och jag tror inte vi sett kulmen på misären ännu, med tanke på riksbankens ränta som fortfarande har prognos med höjningar.

Sent ska syndaren vakna!

Jag hade den turen att råka sälja vår fastighet i helt rätt tid. Visserligen med facit i hand, kunde jag ha väntat ett halvår extra för att tjäna några fina tusenlappar extra, men vi sålde inte fastigheten på grund av att maxa vinsten. Det vara bara tur i livspusslet, inget annat.

Redigerat:
  • Gilla
polaris78 och 5 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Dagens familjeekonomi är inte lätt att förstå sig på... För en fattig pensionär.

-Det suger i magen, när man hör hur det planeras nu för tiden.

Vi bygger eller köper ett hus, bostadsrätt, eller vad det nu heter.
4.999 Miljoner kronor.
Fantastiska lån.

Eller en båt.

Eller en bil.

Jaaa, nåt.

Banken myser minst lika mycket eller mer för dom som snålar sig fram i livet och sparar på kontot.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Banken myser minst lika mycket eller mer för dom som snålar sig fram i livet och sparar på kontot.
Menar du att banken inte myser mer för en familj med 6 miljoner i lånade pengar?!

:thinking::thinking:

:D:D

Krilleman Krilleman skrev:
Menar du att banken inte myser mer för en familj med 6 miljoner i lånade pengar?!
Större mariginaler/effekt på inlånade pengar….

Krilleman
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Större mariginaler/effekt på inlånade pengar….
Vem har sex miljoner på kontot idag?

Krilleman Krilleman skrev:
Vem har sex miljoner på kontot idag?
Det skrev jag inte, släpp sargen nu.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.