13 340 läst ·
77 svar
13k läst
77 svar
Blinkers funkar inte på släpkärra? Vilken tråd är blinker?
En snabbkoll verkar ge att släp med en totalvikt om max 750 kg är skattefria:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Skattepliktiga-fordon/
...men du borde få betala en registerhållningsavgift?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Skattepliktiga-fordon/
...men du borde få betala en registerhållningsavgift?
Idag var jag inne på besiktning, allt fungerade som det skulle. De anmärkte dock på att hjulen vobblade lite pga lagrena. Jag har precis bytt lager så jag antar att det beror på att jag inte dragit åt muttern riktigt så hårt som jag borde. Men jag blev iaf godkänd.
Men jag blir galen på navkapslarna som sitter på hjullagren, det är ju helt omöjligt att få ut dem utan att förstöra dem! Hur i hela helsike tänkte ingenjören här! Kollade lite på youtube men de verkar ha en djupare kapsel som de har mer slagyta på med gummiklubba :/
Men jag blir galen på navkapslarna som sitter på hjullagren, det är ju helt omöjligt att få ut dem utan att förstöra dem! Hur i hela helsike tänkte ingenjören här! Kollade lite på youtube men de verkar ha en djupare kapsel som de har mer slagyta på med gummiklubba :/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lyckades tillslut banka ut navkapslarna för att komma åt muttrarna. Det märkliga är att där jag låst muttern med hjälp av saxpinnen så blir det ett litet lagerglapp, men om jag drar muttern ett "hack" till så blir det för tajt och jag känner att hjulet bromsar när jag snurrar på det. Moment 22?
Som jag minns (på mitt släp) så ska du dra navmuttern till 280 Nm. Det är ganska mycket. Jämför en hjulmutter/skruv som dras till ca 110 Nm på alufälgar. Kolla upp vad som gäller på ditt släp och skaffa/låna en momentnyckel så blir det rätt. Förmodligen ska det vara trögare än vad du tycker/tror.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Nej BMW funkar väl lika bra som andra bilar som dragbilar (min 330e är alldeles utmärkt iaf), tror det var ett sarkastiskt inlägg om att BMW-förare inte använder blinkersJ JFrisk skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Har råkat ut för exakt samma sak.R Rolle85 skrev:
Drog åt det så att det blev tight och satte i sprinten, sen drog jag tillbaka lite. Sprinten blir något krökt, men den höll och sitter än. Och detta är nog runt 2 år sedan.
Det räckte med ytterst lite för mig, för att den skulle rulla fint.
Det får inte gå för trögt, då åker du snart på att byta lager igen.