Tjänstebil vet du och vi erbjuds bara Polestar och Volvo :)
Ska hämta min Polestar 2 på fredag, bye bye diesel :)

Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
En sak slog mig, har man nyligen ändrat skattereglerna för släp? Jag får ingen avi längre..?

Betalar ingenting sen typ 2 år..?

Idag var jag inne på besiktning, allt fungerade som det skulle. De anmärkte dock på att hjulen vobblade lite pga lagrena. Jag har precis bytt lager så jag antar att det beror på att jag inte dragit åt muttern riktigt så hårt som jag borde. Men jag blev iaf godkänd.
Men jag blir galen på navkapslarna som sitter på hjullagren, det är ju helt omöjligt att få ut dem utan att förstöra dem! Hur i hela helsike tänkte ingenjören här! Kollade lite på youtube men de verkar ha en djupare kapsel som de har mer slagyta på med gummiklubba :/
Bilhjulets navkapsel och hjullager syns genom hjulets fälgöppning, kapseln ser intakt men svårtillgänglig ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett fordons hjullager med en svårt avtagbar navkapsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Lyckades tillslut banka ut navkapslarna för att komma åt muttrarna. Det märkliga är att där jag låst muttern med hjälp av saxpinnen så blir det ett litet lagerglapp, men om jag drar muttern ett "hack" till så blir det för tajt och jag känner att hjulet bromsar när jag snurrar på det. Moment 22?

ClasseClas
Som jag minns (på mitt släp) så ska du dra navmuttern till 280 Nm. Det är ganska mycket. Jämför en hjulmutter/skruv som dras till ca 110 Nm på alufälgar. Kolla upp vad som gäller på ditt släp och skaffa/låna en momentnyckel så blir det rätt. Förmodligen ska det vara trögare än vad du tycker/tror.

Rolle har ett justerbart koniskt lager. Drar man muttern till 280 Nm kommer inte hjulet att snurra och förmodligen pajar lagret.

ClasseClas
useless useless skrev:
Rolle har ett justerbart koniskt lager. Drar man muttern till 280 Nm kommer inte hjulet att snurra och förmodligen pajar lagret.
Det stämmer att jag refererade till kompaktlager. Rolle har koniska lager som är vanligt på obromsade släp.

Släpet i filmen har broms...

ClasseClas
useless useless skrev:
Släpet i filmen har broms...
Men koniska lager :)

J JFrisk skrev:
Fast nu var inte frågan om kinesiska bilar eller tyska utan om bmw var kända för att fungera dåligt som dragbilar, aldrig hört det tidigare och har ingen egen erfarenhet så blev lite nyfiken.

Denna typ av skydd avsåg jag i tidigare inlägg.
[länk]
Nej BMW funkar väl lika bra som andra bilar som dragbilar (min 330e är alldeles utmärkt iaf), tror det var ett sarkastiskt inlägg om att BMW-förare inte använder blinkers :)

Nej det var mer att BMW ägare är de värsta i trafiken

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Nej det var mer att BMW ägare är de värsta i trafiken
Trodde det var Audi och Merca, om man pratar fartdårar
Annars tycker jag Toyota Yaris och Peugeot är de värsta farorna, fast inte pga just hets och fart då, snarare velighet och icke-uppmärksamhet ;)

R Rolle85 skrev:
Lyckades tillslut banka ut navkapslarna för att komma åt muttrarna. Det märkliga är att där jag låst muttern med hjälp av saxpinnen så blir det ett litet lagerglapp, men om jag drar muttern ett "hack" till så blir det för tajt och jag känner att hjulet bromsar när jag snurrar på det. Moment 22?
Har råkat ut för exakt samma sak.
Drog åt det så att det blev tight och satte i sprinten, sen drog jag tillbaka lite. Sprinten blir något krökt, men den höll och sitter än. Och detta är nog runt 2 år sedan.
Det räckte med ytterst lite för mig, för att den skulle rulla fint.
Det får inte gå för trögt, då åker du snart på att byta lager igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.