Det borde väl dessutom påverka livslängden på pumpen negativt om om den startar och stoppar en massa gånger i onödan.

Hur långa intervall går pumpen? Om den bara går i korta stötar under en sekund så skulle jag börja med att kolla lufttrycket i hydropressen. Men en igenbeckad rörkoppling mellan pumpen och hydropressen kanske också kan få den att uppföra sig så. Hur uppför sig manometern när det pulserar? Det låter inte som att en mjukstart skulle lösa ditt primära problem.

Bäst är om du kan ha tryckvakten i närheten av tanken, då löser sig problemet naturligt. Man kan också tänka sig att du testar att ställa upp frånslagstrycket till 4.5-5 bar det kan vara tillräckligt om du har tur. Att frånslagsfördröja signalen från brytaren går givetvis men kräver mer delar så försök justera upp eller helst flytta den mot tanksidan.

Jag har rätt lite koll på hur vatteninstallationer brukar se ut. Jag trodde att tryckbrytaren "alltid" satt vid tanken?

Varför sätter man den 40m från tanken?

Jag hade samma problem när tryckvakten satt vid pumpen och hydropressen inne i huset. C:a 100 m ifrån varandra. Flyttade tryckvakten till huset och problemet försvann. Eller rättare sagt, nu blir det bara en kort flämtning när pumpen startar men det är nog ofrånkomligt. Din pump och din tryckvakt mår inte heller speciellt bra av att starta och stoppa så många gånger, en start-stopp varje gång trycket har sjunkit till inställt värde ska det vara.

Instämmer. Flytta tryckvakten så att den sitter intill hydropressen. Jag fick liknande problem när jag tvungen att tillfälligt koppla in en annan hydrofor när den ordinarie började läcka.
Kolla också att lufttrycket är rätt i hydropressen.

Att flytta tryckvakten kan ju kräva en del (el)jobb. En variant är att flytta hydropressen till tryckvakten istället. Borde vara enklare om det finns plats. Kan iofs försämra trycket lite om ledningen in är klen. En närbesläktad variant är att installera en liten extra hydropress vid tryckvakten för att ta upp tryckstötarna.

Hej!

Tack för alla svar. Jag löste det genom att ställa på frånslagstrycket till 4,5 bar. Nu kör pumpen tills det är bra tryck i hydropressen och startar och stannar inte hela tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.