Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om du införskaffar huset för att tjäna pengar, så ja, då är det en investering. Införskaffar du huset för att bo där och hoppas på en värdeökning under tiden så är det en bostad du köper. Att köpa bostad för lånade pengar har alltid varit ett måste för de flesta. Att köpa värdepapper för lånade pengar är någonting helt annat.

Helt rätt!
Man kan hoppas att huset stiger i värde och med facit i hand så har dom ju gjort det över tid.
Däremot är det inpräntat i modersmjölken hos de flesta att det skulle vara en investering vilket är direkt felaktigt.

Man kan som du säger köpa en tillgång och hoppas på en värdeökning, detta kallas för spekulation
Sen kan man köpa verksamheter eller andelar i företag vilka ger avkastning, detta är en investering.
Inte alla investeringar går dock som man tänkt sig men avsikten är avkastningen

Skillnaden ligger i meningen ovan, avkastning. Fastigheter kan ge avkastning vid uthyrning och är då en investering men för de allra flesta är de en stor jäkla utgift varje månad

• Gilla
tomsk och 1 till
  • Laddar…
Om du införskaffar huset för att tjäna pengar, så ja, då är det en investering. Införskaffar du huset för att bo där och hoppas på en värdeökning under tiden så är det en bostad du köper. Att köpa bostad för lånade pengar har alltid varit ett måste för de flesta. Att köpa värdepapper för lånade pengar är någonting helt annat.
Man behöver inte köpa bostad för att ha någonstans att bo. Går utmärkt att hyra om man så skulle vilja. Köper man väljer man att låna för att investera i ett eget boende. Men visst det skiljer sig en del mot annan typ av investeringar så klart, det är ju oftast en av de bästa man kan göra och med väldigt låg risk. Men fakta kvarstår, det är alltid en bättre ekonomisk idé att investera sina pengar i något annat än sitt hus efter att man når 50% belåningsgrad. Man ska alltid sprida ut sina risker och inte lägga alla ägg i samma korg.

M Mattsing skrev:
Man behöver inte köpa bostad för att ha någonstans att bo. Går utmärkt att hyra om man så skulle vilja. Köper man väljer man att låna för att investera i ett eget boende. Men visst det skiljer sig en del mot annan typ av investeringar så klart, det är ju oftast en av de bästa man kan göra och med väldigt låg risk. Men fakta kvarstår, det är alltid en bättre ekonomisk idé att investera sina pengar i något annat än sitt hus efter att man når 50% belåningsgrad. Man ska alltid sprida ut sina risker och inte lägga alla ägg i samma korg.
Du bor inte i Stockholm va? Hyra sin bostad?

• Gilla
tomsk
  • Laddar…
M Mattsing skrev:
Du skrev själv att det var din egen teori. Annars vill jag se källa på det du hävdar.
Jag säger att det är BS. Det absolut tryggaste du kan göra är att äga ditt boende till 100 %. Jag hävdar inte att det är det som ger mest avkastning, även om det har varit så ett ganska bra tag.
Jag tror du blandar ihop saker som inte hör ihop. Riskfördelning i placeringssammanhang handlar om olika papper, olika marknader olika instrument, osv. Ingen professionell placerar blandar in sin privatbostad i de begreppen.

Jag har lösningen TS! Det du letar efter är inte en sambo, det är en hyresgäst.

• Gilla
  • Haha
Linus91 och 2 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Eller en hyresgäst med benefits... om du förstår vad jag menar.

P
T TobiasStockholm skrev:
Hur är din lösning när banken säger nej till att sambon får vara medlånare? Vill gärna veta, ringde faktiskt banken idag men de sa nej pga Sveriges sketna lagar som kräver att man ska ha en sketen legitimation för att jobba i skolans värld ( ett legg som inte visar om du är mogen nog) vilket gör att man bara blir förlängd på livstid på en visstid. Hennes egna bank sa likadant.
Den var svår va? Nämn inga sketna nischbanker som tillåter ekonomiska katastrofer ta lån till 500% ränta typ.

Men hon är lika glad ändå då hon bor billigare än en sleden lägenhet som inte går att få tag i om man inte vill bo i ännu sunkigare diton som är dyrare än att bo här =)

Du skrev själv att det var din egen teori. Annars vill jag se källa på det du hävdar.
Jag säger att det är BS. Det absolut tryggaste du kan göra är att äga ditt boende till 100 %. Jag hävdar inte att det är det som ger mest avkastning, även om det har varit så ett ganska bra tag.
Jag tror du blandar ihop saker som inte hör ihop. Riskfördelning i placeringssammanhang handlar om olika papper, olika marknader olika instrument, osv. Ingen professionell placerar blandar in sin privatbostad i de begreppen.
Klart man blandar in sin privatbostad i sin privatekonomi, allt annat vore märkligt? Och riskfördelning måste du ju så klart hantera i din privatekonomi med. Om det nu någonsin varit högre avkastning att äga sin bostad till 100% istället för 50% med resten på t.ex börsen så måste det varit länge sedan.

ja smaken är som baken, jag hade varit tryggare med t.ex 3 mille på banken och 1,2 mille i lån än 0kr på banken och 0kr i lån.

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
M Mattsing skrev:
Klart man blandar in sin privatbostad i sin privatekonomi, allt annat vore märkligt? Och riskfördelning måste du ju så klart hantera i din privatekonomi med. Om det nu någonsin varit högre avkastning att äga sin bostad till 100% istället för 50% med resten på t.ex börsen så måste det varit länge sedan.

ja smaken är som baken, jag hade varit tryggare med t.ex 3 mille på banken och 1,2 mille i lån än 0kr på banken och 0kr i lån.
Alltså inga källor = din egen hemmasnickrade idé.

Vi pratar om investeringar. Inte privatekonomi. Investeringar är sådant som du är beredd att riskera att förlora. Privatekonomi är det du handlar mat, kläder och bensin för. Biiiiig difference. Ingen sunt resonerande människa ihop sitt boende med investeringar. Det fanns de som gjorde det, men de ångrade sig gravt 1990.

På banken? Du har ju pratat investeringar? Det är inte "på banken". Det är i högriskplaceringar jämfört med ett bankkonto eller en fastighet. Vansinnigt mycket högre risk.

Det var tråkigt att höra men vad menar banken med Sveriges lagar för vad? Är hon fast anställd eller inte?

Indiana Jones Indiana Jones skrev:
Du slår huvudet på spiken!

Ett nytt tak eller en ny värmepanna är inte värdehöjande.
Det var ju nytt när det begav sig och behöver bytas med jämna mellanrum så sett över sin tekniska livslängd är det inte värdehöjande utan värdebevarande.

Ett tak tex bör bytas med 25-30 års mellanrum, underlåtenhet att göra så medför lägre värde på huset då nästa köpare måste ta det i beaktning.

Således bör man räkna ut det löpande underhållet för en sådan operation till (kostnad/25år)/12månader
Jo men då är det väl värdehöjande? (en köpare är ju benägen att bjuda lite extra för att det är nytt och gjort) och får säljaren extra betalt för sitt val av tak (eller vad det nu är) är det ju bra avkastning på insatta pengar?

Husvärden/husets försäljningsvärde.. sjunker ju inte direkt för att det fått ett nytt tak eller en bättre panna?

Låt säga att ett hus byggdes med vedeldad spis i köket för att värma upp huset en gång i tiden.. efter 100 år funkar det ju fortfarande topptrim att elda med ved för att värma upp.. - men numer finns det bergvärme, solceller osv. på marknaden.. om du då väljer att investera i det (utan att det behövs för uppvärmning) så gör du ju en investering I huset själv - som du tror ska gynna huset (minst i bekvämlighet om inte annat).

Du betalar ju inte 250 000 kr om du inte tror du får tillbaka pengarna?

Men ..hur ska man då räkna? Bara för att du el jag valt att sätta in jordvärme.. fast det eg inte behövts?

Det hade ju funkat med ved i 100 år redan och skulle fortsätta funka 100 till typ....

inte kan man be nån annan betala för extra val man gör..? Skillnad att köpa en ny köksspis vs en ny bergvärmepump.. varje x antal år.. är ganska stor..

Sama med takmaterial.. huset kanske hade papptak när det byggdes, men jag ville ha koppartak (jaja, tog i nu hehe.).. inte kan jag räkna med att någon annan tok gör samma val som mig.. det är en jäkla skillnad på pris!

Ska man då utgå från standarden när huset ifråga byggdes, för att få en schablonmässig kostnad på dåtidens grejer..?

....
(jag kan förstå resonemanget dock, med att det förväntas finnas en värmekälla/ett tak osv.. och att det ändå ska betalas ”nån gång” )

P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det var tråkigt att höra men vad menar banken med Sveriges lagar för vad? Är hon fast anställd eller inte?
Det går inte att bli fast anställd om skolor går strikt på att anställda ska ha legitimation. Dvs man kan inte bli tillsvidare (fast) utan bara visstid som förlängs.
Det är inte bankens påhitt, det är väl regeringen eller något sådant. Säkert bara nere på kommunal nivå men de närmaste kommunerna fastanställer inga utan legitimationer. Hon har jobbat där ett par år och får vara där så länge hon trivs.

En seriös bank kräver tillsvidareanställning.
Men vi kom på en annan lösning, de ska ut och värdera och göra det billigare =)

Alltså inga källor = din egen hemmasnickrade idé.

Vi pratar om investeringar. Inte privatekonomi. Investeringar är sådant som du är beredd att riskera att förlora. Privatekonomi är det du handlar mat, kläder och bensin för. Biiiiig difference. Ingen sunt resonerande människa ihop sitt boende med investeringar. Det fanns de som gjorde det, men de ångrade sig gravt 1990.

På banken? Du har ju pratat investeringar? Det är inte "på banken". Det är i högriskplaceringar jämfört med ett bankkonto eller en fastighet. Vansinnigt mycket högre risk.
Nej inget hemmasnickeri utan googla lite och läs något om privatekonomi så kommer du förstå.

I princip allt du skriver är helt fel, och jag får ingen lön för att utbilda dig så jag ger upp. Lycka till trotts allt!

EN "riktig" bank kan tänka själv och sätta sig in i varje unik kunds situation. En lärare som arbetat i ca 2 år på samma arbetsplats kommer alltid att ha jobb och är låg risk för banken. Speciellt om det redan finns en låntagare innan (du). Jag skulle tjata hål i huvudet på banken för det går att lösa om dom vill. Hoppas er plan B löser det annars...

M Mattsing skrev:
Nej inget hemmasnickeri utan googla lite och läs något om privatekonomi så kommer du förstå.

I princip allt du skriver är helt fel, och jag får ingen lön för att utbilda dig så jag ger upp. Lycka till trotts allt!
Efter att ha jobbat 16 år på bank, så kan jag upplysa dig om att det är du som snackar dynga och lämnar direkt farliga råd. Som sagt...inga källor = BS.

Du har haft multipla chanser att påvisa att du har rätt men jag har fel, men inte lyckats presentera någonting alls som stöder dina befängda påståenden, så är det någon som behöver utbildas så är det du.
Lycka till du också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.