81 231 läst ·
543 svar
81k läst
543 svar
Bli med sambo.....
Fairlane skrev:
Förstår jag dig rätt nu?
Säg att hon hade en hyra på 10000 kr/mån.
När hon flyttade in med dig fick hon betala 5000 kr/mån. Driftskostnader plus ränta låg på 3000 kr/månad och hon blev irriterad för att hon betalade mer än 3000 kr/mån?
Siffrorna såklart helt fiktiva.
Om jag har förstått fel så ber jag om ursäkt, annars förstår jag henne till 100%.
Som du själv säger så bör man såklart diskutera ekonomi, men ser man inte skillnad på en sambo och en hyresgäst så är det upplagt för problem.
Det sista du skriver är exakt Högsta domstolens poäng - så här står det:Fairlane skrev:
Förstår jag dig rätt nu?
Säg att hon hade en hyra på 10000 kr/mån.
När hon flyttade in med dig fick hon betala 5000 kr/mån. Driftskostnader plus ränta låg på 3000 kr/månad och hon blev irriterad för att hon betalade mer än 3000 kr/mån?
Siffrorna såklart helt fiktiva.
Om jag har förstått fel så ber jag om ursäkt, annars förstår jag henne till 100%.
Som du själv säger så bör man såklart diskutera ekonomi, men ser man inte skillnad på en sambo och en hyresgäst så är det upplagt för problem.
”I den ekonomiska relationen mellan sambor är i övrigt vanliga förmögenhetsrättsliga normer tillämpliga, låt vara att dessa måste tillämpas med beaktande av den nära personliga och ekonomiska gemenskap som i allmänhet råder mellan sambor (jfr NJA 1992 s. 163)”
och
”När en sambo har utgifter avseende den andra sambons egendom gör sig vissa särdrag gällande som beror på samboförhållandet. Samlevnad i ett samboförhållande innefattar vanligen bl.a. att parterna efter sin förmåga, i ett gemensamt intresse och som ett led i samlevnaden, bidrar till de gemensamma behoven utan att sedan kräva ersättning av varandra.”
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
De gifter sig troligen inte med den första partnern de har, och har alltså flera kraschade relationer bakom sig. Med andra ord har varje individ flera uppbrott. Så jo, chansen att det är "the one" är låååångt från 50-50.Staffan2000 skrev:
Är väl inte svårare än såhär. Låt henne dela driftkostnaden, gör sedan ett reparationskostnad som ni får betala bestämd summa till . Bestäm sedan vad den täcker till exempel vit varor , blandare kranar och ja jag vet inte sånt liknande medans ts får ta tillexempel tak tapeter värmesystemet och sådana bitar själv eftersom han äger huset och får även stå för amorteringar själv eftersom det är ditt hus.
Själv bor jag med sambo och numera 2 barn. Vi har köpt huset tillsammans men jag betalar räkningarna och bränner besparingarna på renoveringar, räcker inte det ber jag om pengar när det varit för mycket utgifter. Hon hade från början ingen inkomst men sen hon börja jobba har jag för enkelheten fortsatt betala trots att hon har högre lön. Bägge är ganska ekonomisk så vi skulle inte komma framåt med renoveringarna om hon också skulle fundera på vad allt kostar.. Det kvittar ju den dagen vi gifter oss då får jag ju tillgång till hennes pengar. lite tro på dig själv och acceptera att det är lite orättvist ekonomiskt så kanske du lyckas med förhållandet. Låt hon stå för halva driftskostnaderna och se det positiva med att dina utgifter sänks, låt hon sedan bli delägare i framtiden så kan ni fundera på rättvisan då.
Hur blir du olyckliga av att hon sparar pengar?S S009ov skrev:Nej men vuxna människor pratar om ekonomi och verkar som många tycker att det är okej att man ska försörja sin sambo eftersom jag endå skulle ha haft utgifterna.
Lek lite med tanken att hon går 10000 plus i månaden när hon säger upp sin lägenhet medans du fortsätter att betala för boendet som ni bägge har glädje av.
Vad ligger det sunda i det? Den ena har plötsligt 120000 mer att leva för medans den andra får kämpa med att få det att gå runt. I de bästa av världar så skjuter den rika till pengar till den fattige men bättre att prata om det innan och hitta en balans.
Därav frågan vad bör en sambo betala för boende?
Man ska inte heller glömma att detta gäller giftermål, inte individer. Det gör att antalet individer som gifter sig och förblir gifta är högre.Staffan2000 skrev:
Till TS: givet att det aldrig kommer bli rättvist så se till så lösningen är liiite sämre ekonomidkt för dig än för henne så kommer det gå bra i slutändan. Man kan aldrig nå i mål att diskutera fram en korrekt kostnadsmassa eller så. Utan höfta grovt och gör tydligt att det är det du gör. "Älskling, huset kostar ungefär 8,000 i månaden, så jag föreslår att du betalar 3,000. Sedan kan vi väl åka och köpa massa kul grejer nästa helg så det känns mer som vårt hem än mitt?"
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ehhh...va? Om 50 % av giftermålen slutar I skilsmässa så är antalet individer som gifter sig och förblir gifta lika många som de som skiljer sig.Okarlsson skrev:
Och återigen...ytterst få gifter sig med sin första partner.
Cancerman_777 skrev:
Precis och det är ju med the one man normalt gifter sig med, så jag tänker samma som du.Cancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jo, så kan man känna. Men när du tänker efter så är det bara the One (med stort O eller han med stort H) man gifter sig med. När kärleken räcker ända fram till giftorättsgemenskap då vet man att det är äkta vara!Cancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Så kan man ju inte resonera. Alla relationer som man vid tiden känt varit rätt måste ju räknas som the one, men ytterst få visar sig faktiskt vara det.FamiljenL skrev:
Annars är det ju som att klappa sig på axeln för att an hade rätt när man bara skrev av facit.