kamilenski skrev:
Då skulle du behöva MÅNGA getter!
Haha, jo en eller två lär nog inte göra nån större nytta men en skock på typ 20? Dom lär väl kunna beta av det på en sommar? :P

Saken är den att det är naturtomt och jag har inte för avsikt att ha en golfbane gräsmatta ;)
Bara det är rent och någorlunda öppet så det inte ser ut som en öde tomt, vilket det tyvärr gör nu :S

Räkna med att det inte blir så snyggt efter getterna heller men effektiva gräs och slyröjare är de.

De är dessutom riktigt fina vakthundar och tro mig. En hund är ingeting mot en förbannad getabock. Tänder känns men horn gör ont ;)

mats_o skrev:
En hund är ingeting mot en förbannad getabock. Tänder känns men horn gör ont ;)
Egen erfarenhet? :-D

japp och det var bara en liten killing som ville leka.
Vart en präktig lårkaka av den snytingen.

Hadde det varit pappa (som som tur var kände mig) så hadde det nog varit gips i många veckor

Det värsta jag råkade ut för var då jag var typ 12-14. En ung oxe ville stånga mig. Landade på andra sidan av stängslet. Utan nåt brutet. Sen dess har jag stor respekt för kor.

mats_o skrev:
Räkna med att det inte blir så snyggt efter getterna heller men effektiva gräs och slyröjare är de.

De är dessutom riktigt fina vakthundar och tro mig. En hund är ingeting mot en förbannad getabock. Tänder känns men horn gör ont ;)
Just vad jag ville höra! :D
Men då gäller det bara att få tag i nån lämplig fårbonde! d^_^b

Hedvall86 skrev:
Just vad jag ville höra! :D
Men då gäller det bara att få tag i nån lämplig fårbonde! d^_^b
Behöver du bli av med ogräset eller behöver vakthundar :D:D:D

kamilenski skrev:
Behöver du bli av med ogräset eller behöver vakthundar :D:D:D

Haha, det är nog 50/50 ;)
Nej skämt åsido, det är för mycket jobb att gå med röjsåg och försöka reda upp det.
Tiden räcker inte riktigt till då huset behöver ses om, trädgården är inte prio ett för mig och då verkar djur vara rätt väg att gå.

Vad är det annars som är populärt att använda för att hålla marker öppna?
Hästar äter ju inte grenar och annat bråte? Och kor har ju en tendens att bara stå och trampa sönder marken tills det är lera.

Om det är mycket stort, kontakta brandkaren. Dem vill kanske ställa en husvagn där och träna. Elda upp/släcka.

Hedvall86 skrev:
Jag har precis köpt mig ett hus på landet med en ganska stor tomt (4600 m2) :)
Underhållet på tomten är riktigt eftersatt så det ser ut som hej kom och hjälp mig på ungefär 70 % av ytan.

Då det känns som om jag inte är så pigg på att ränna runt och försöka reda upp all sly och elände så har jag funderat på om man skulle fråga nån får bonde om man skulle kunna få låna några getter.

Vad tror ni om det?
Jag har fått för mig att det är såna där djur som äter precis allt :)
Min fru hade en get när hon var yngre på en gård i den storleken du pratar om, enligt henne behövs det inte många getter men det räcker inte med en.

Du kan väl prova med tre fyra stycken sen uppdaterar du sidan i oktober då vet vi.:D

Min bror och hans flickvän lånade ut två getter till mig ifjol, och visst äter de en del. Tänk dock på att om du inte har möjligheten att hägna in hela området bör de sitta fast. Jag hade stora bekymmer med att de trasslade in kedjan som de var bundna med i alla stubbar. Likaså tyckte de inte om att passera diken.
Dessutom behöver de ha något slags tak att komma in under när regnet kommer. Vi byggde ett att lastpallar och pressening så att det gick att flytta det vid behov.
Dock kan jag säga er som tvivlar att mindre sly dör efter några år om man lyckas slå ner det med åkklipparen ordentligt men man får ha tålamod. Jag började redan några år innan jag köpte tomten av farsan och körde bort massvis med vildhallonbuskar och sly, och har sedan fortsatt att klippa detta varje år, ungefär varannan gång som jag klipper resten av tomten.
Allt eftersom så breddar jag detta mer och mer efter att fått bort mer av den större sly som orsakat bekymmer.
För mig är det ganska våt mark där detta finns, och likaså är den inte så slät, så någon mer person som kan hjälpa till att få loss klipparen var ett måste i början tills jag jämnat ut marken ordentligt. (brukar proppa dem fulla med mossa och annat trädgårdsavfall på våren och på så vis ta till vara på avfallet istället för att köpa jord)

Nu efter några år liknar det mer en ängsmark med ett gäng riktigt fina björkar, och flera sommargäster har även frågat om de får tälta på ängen istället för att sova i gäststugan vilket jag ser som ett bra tecken.

Edit: Kanske ska upplysa om att garantin på en åkklippare troligtvis inte täcker skador som uppstår om man använder den så som jag gjort... Det sliter på dem!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.