Jag jobbar mig blå med att kapa bort sly och stora träd på framsidan av vår trädgård. Den har sen länge varit totalt igenväxt och i höstas hyrde jag röjsåg och körde av allt "smått" (upp till 5-7 cm tjockt). Sedan tidigare var det nedtaget 30-40 rejäla träd. Mycket Al men tyvärr mycket av Asp, ett träslag som sprider sig fortare än man hinner slå ihjäl det med släggan q(;^;)p

Jag ämnar anlägga gräsmatta på denna yta. Det kommer en god vän till mig som har traktorgrävare och hjälper mig så snart jag lyckats röja bort alla nedkapade pinnar och stora stockar. Jag bar som bäst 1 meters stockar och lade i högar i eftermiddag när grannen kom hem från jobbet och han undrade förstås hur jag orkade och vad fan jag skulle göra. Jag sa att jag skulle ha gräsmatta och då skratade han. "Det går aldrig - du kommer ALDRIG få bort alla skott som kommer att komma upp". Nu är han kanske inte nån trädgårdsmästare men det är inte jag heller så jag undrar om nån har koll här? Om min vän skrapar bort alla rötter och småstammar som sticker upp ur marken och vi plattar till och sår gräs, kommer jag få ett ASP-helvete inom 3 dagar eller går det att klippa med gräsklippare så snart gräset är värt namnet?

Funderar på om det är mödan (och kostnaden) värt att köpa några lastbilslass med matjord att lägga över och så i istället för att så direkt i det jordlager som kommer fram efter grävaren varit här?

Eftersom du redan huggt ner dem så tror jag du ska prova att slår i sk. ecoplugg med roundup i stubbarna så att du får död på rotsystemen ordentligt. Har för mig att jag sett det på Nordposts webshop.

Få bort stubbarna så du kan slå med klipparen sen så klarar det sig ;)

Sly kommer tillbaka direkt man slutar slå. 2-3 år så börjar pinnarna stå mitt på en åker om det vill sig.

Jag tänker isf köra med gräsklipparen och hålla det "kort". Kör man så i några säsongen borde aspen lessna efter ett tag? Jag vet att det är en av de mest envetna växter man kan få men klipper man dem när de är små i samma höjd som gräset lär de väl inte känna sig välkomna i längden. Hoppas det går vägen.

Bara klipp gräset som vanligt så är det inga problem, dom lägger av och dör efter att blivit jämnade med fotknölarna ett antal gånger. Jag har fixat flera tusen kvadratmeter på det sättet.

Jag skall köra en runda med ecoplug nu i vår med våran sly. Det brukar funka bra, giftet går ut i rötterna och sprider sig till alla ev. rotskott. Går att köpa hos Plantagen t ex. Vi har ingen gräsmatta att klippa, men vi vill ha lite andra buskar där.

Ett bra sätt är ecoplug. När man ser att det stora vissnar sågar man ner det. Sen låter man allt växa upp till 30cm och tar roundup på hela. Vända upp och ner på 30cm med jordfräs och plocka bort dom stora delarna.
Sen på med gräset.

Som sagt
Skrapa till det med grävaren, så det hela och sen tar man klipparen.
utan blad ingen fotosyntes och utan fotosynes ingen näring till plantan.

mats_o skrev:
Som sagt
Skrapa till det med grävaren, så det hela och sen tar man klipparen.
utan blad ingen fotosyntes och utan fotosynes ingen näring till plantan.
Det känns inte bra att säga emot en moderator. Men du har fel. Rötterna släpper ut nya skott i totalla mörker. TS skulle behöva skydda marken från ljuset i flera år. Jag har upplevt detta...

Visst skjuter det skott, men klipper man gräset varje vecka har dom inte en janne i längden. Jag fick tom nässlorna på den gamla ladugårdsbacken att ge sig efter ett par år.

• Gilla
Byggkaoshjälp
  • Laddar…
Jag borrade hål runt om i stubben innanför barken och hällde round-up direkt i hålen. Vet inte om det fungerade men jag lämnade en del stubbar som referens, skall inspektera i helgen.

Det värsta är ju att få undan så man kan köra med klipparen därefter är det aldrig problem sålänge man slår.

kamilenski skrev:
Det känns inte bra att säga emot en moderator. Men du har fel. Rötterna släpper ut nya skott i totalla mörker. TS skulle behöva skydda marken från ljuset i flera år. Jag har upplevt detta...
varför inte?
Skriver jag under med moderator, då är det moderatorn som talar annars deltar vi i diskussionerna som vanliga medlemmar.

Ärligt talat så var det min erfarenhet från björkslyn jag hadde på ovansidan som har lett mig till slutsatsen att det går att "frisera" bort den.
Jag har en kraftledningsgata längs med tomtgränsen och därmed blir det ju massivt med sly varav en del försöker flytta in hos mig men klipper jag samma planta en tre -fyra gånger så brukar det inte sticka upp nått mer där sen

Jag har precis köpt mig ett hus på landet med en ganska stor tomt (4600 m2) :)
Underhållet på tomten är riktigt eftersatt så det ser ut som hej kom och hjälp mig på ungefär 70 % av ytan.

Då det känns som om jag inte är så pigg på att ränna runt och försöka reda upp all sly och elände så har jag funderat på om man skulle fråga nån får bonde om man skulle kunna få låna några getter.

Vad tror ni om det?
Jag har fått för mig att det är såna där djur som äter precis allt :)

Hedvall86 skrev:
Jag har precis köpt mig ett hus på landet med en ganska stor tomt (4600 m2) :)
Underhållet på tomten är riktigt eftersatt så det ser ut som hej kom och hjälp mig på ungefär 70 % av ytan.

Då det känns som om jag inte är så pigg på att ränna runt och försöka reda upp all sly och elände så har jag funderat på om man skulle fråga nån får bonde om man skulle kunna få låna några getter.

Vad tror ni om det?
Jag har fått för mig att det är såna där djur som äter precis allt :)
Då skulle du behöva MÅNGA getter!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.