Hej alla
Det är hög tid att putsa om tegelhuset i Skåne, byggt på 20-talet. Förmodligen kalkputs. Delar av fasaden har tagit mycket stryk från väder och vind. Andra delar är i bättre skick. Trodde att knacka ner putsen för hand var den enda metoden men har nu upptäckt att den kan blästras bort. Har man dessutom en soda- och sandbläster kan man även ge sig på mjukare material såsom vindskivorna i trä, har jag förstått. På You-tube ser allt ut att gå som en dans på såväl puts som trä. Hur mycket proffs måste man vara? Tummen sitter inte mitt i handen, men inte riktigt där den borde sitta heller... Eftersom man kan göra mycket med en bläster funderar jag på att investera i en egen utrustning. Vilken storleksordning på grejorna behövs för att vara verksamt för mitt putsprojekt? Räcker det med denna? https://duab.se/garage-verkstad/bla...MIwZiH3deTgAMVtlORBR2EmAgwEAQYBiABEgJbdfD_BwE. Vilka faror/nackdelar finns med att blästra? Relaterade tips och trix mottages tacksamt.
Det är hög tid att putsa om tegelhuset i Skåne, byggt på 20-talet. Förmodligen kalkputs. Delar av fasaden har tagit mycket stryk från väder och vind. Andra delar är i bättre skick. Trodde att knacka ner putsen för hand var den enda metoden men har nu upptäckt att den kan blästras bort. Har man dessutom en soda- och sandbläster kan man även ge sig på mjukare material såsom vindskivorna i trä, har jag förstått. På You-tube ser allt ut att gå som en dans på såväl puts som trä. Hur mycket proffs måste man vara? Tummen sitter inte mitt i handen, men inte riktigt där den borde sitta heller... Eftersom man kan göra mycket med en bläster funderar jag på att investera i en egen utrustning. Vilken storleksordning på grejorna behövs för att vara verksamt för mitt putsprojekt? Räcker det med denna? https://duab.se/garage-verkstad/bla...MIwZiH3deTgAMVtlORBR2EmAgwEAQYBiABEgJbdfD_BwE. Vilka faror/nackdelar finns med att blästra? Relaterade tips och trix mottages tacksamt.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Kalkbruk etc har en livslängd på ca 100 år.
Den är uppnådd hos dig om du menar ca 1920.
Du gör dig själv en stor otjänst om du inte hugger ner allt å putsar om.
Såvida du inte ska flytta imorgon.
Den är uppnådd hos dig om du menar ca 1920.
Du gör dig själv en stor otjänst om du inte hugger ner allt å putsar om.
Såvida du inte ska flytta imorgon.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Har ev en som sitter på en komplett utrustning utan kompressor om du är intresserad jobbat med det tidigare och du behöver inte va raketforskare 
Tack Neo11. Har googlat men hittar ingen bild. Vad heter en sådan tingest? Om putsen sitter tar man fram sin borrhammare har jag läst här på forumet. Inte använda mer våld än nöden kräver. Ställning kommer att hyras.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Är det trästomme bakom putsen är det nästan bättre att hugga för hand.
Och där det är tegel kan man ju bila med bilmaskin.
Men är som sagt putsen i väldigt dåligt skick går det nästan lättare att hugga ner för hand.
Jag använder bara bilmaskin om någon råkat putsa med a bruk någonstans och inte går att hugga.
Med träklubba menar jag något liknande det här, med plast eller trähuvud, spelar ingen roll
https://www.takcentrumbutiken.se/ta...uIkcPW_ENlS_PgR4jUCbVwiSYxwAfpyIaAmqPEALw_wcB
Stor träffyta och väger inte så mycket,
kan ta några dar att hugga ner om man är själv, lite beroende på hur hårt det är.
Och där det är tegel kan man ju bila med bilmaskin.
Men är som sagt putsen i väldigt dåligt skick går det nästan lättare att hugga ner för hand.
Jag använder bara bilmaskin om någon råkat putsa med a bruk någonstans och inte går att hugga.
Med träklubba menar jag något liknande det här, med plast eller trähuvud, spelar ingen roll
https://www.takcentrumbutiken.se/ta...uIkcPW_ENlS_PgR4jUCbVwiSYxwAfpyIaAmqPEALw_wcB
Stor träffyta och väger inte så mycket,
kan ta några dar att hugga ner om man är själv, lite beroende på hur hårt det är.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Klart det funkar, funkar utmärkt med en snickarhammare eller plåtslagarhammare också.
Men en murarhammare är tyngre och mindre slagyta, man blir trött i armen efter några timmar.
Efter 8 timmar kan man knappt öppna handen, och ska man hugga flera dagar så underlättar mitt förslag.
Men det är bara råd, alla gör som dom vill.
Men en murarhammare är tyngre och mindre slagyta, man blir trött i armen efter några timmar.
Efter 8 timmar kan man knappt öppna handen, och ska man hugga flera dagar så underlättar mitt förslag.
Men det är bara råd, alla gör som dom vill.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Brhöver man ta bort lim efter plastmatta?
Golv -
Blästra bort färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Blästra bort gjutasfalt vid dränering?
Grund & Markarbeten -
Ska måla om gammalt järnstaket, lyckas inte blästra bort den gamla färgen
Färg, Måla & Tapetsera -
Vi blästrar hyvlat timmerhus få bort färgrester efteråt
Lösvirke & Timmerhus