A albinviggen skrev:
Tog in städfirma (Städjätten, Stockholm) för flyttstädning inför försäljning av bostadsrätt. Firman städade på lördag vilket gjorde att jag själv hade tid att kontrollera innan frånträde på måndag förmiddag.

Under städningen ringer firman och säger att de vill ha betalt innan arbetet är utfört. Då det är lördag och en faktura som ska betalas var lösningen att jag skulle överföra och skicka screenshot på överföringen. Tyckte det verkade lite märkligt, men ingen big deal.

Efter ungefär två timmar hör de av sig och säger att de är färdiga. Väldigt fort för en lägenhet på cirka 50 kvadratmeter.

Åker dit för att kolla av. I princip inte städat alls mer än damsugit och torkat av lite här och där. Under all kritik. De har också rivit ner en vägghängd hylla i sten där båda stenskivor helt har gått sönder.

Ringer så klart till firman som lite lojt skyller ifrån sig och ska ta upp det med ansvarig. Tydligen är de inte en städfrima längre utan ett bemanningsföretag och har då inget ansvar själva. De är väldigt otrevliga i telefon och sms och ger direkt hot som att jag "inte ska leka med dem" och att "deras tålamod snart är slut".

Nu till min fråga:

De erbjuder sig att årtgärda ständingen på måndag. Men då jag dels inte har något förtroende längre men framförallt inte hinner innan frånträde vill jag inte detta.

Jag vill stoppa min betalning till dem tills de har ersatt skadade möbler och skadan i golvet. Men de vill ha betalt först för arbetet de menar att de utfört (i princip är arbetet inte utfört) och sköta ärendet med skadorna separat.

Efter lite googlande inser jag att det är ett ohederligt skitföretag som verkar blåsa sina kunder på löpande band. Känns därför inte bra att betala dem och det verkar också väldigt långdraget eller i princip omöjligt att få ersätttning för hyllan och skadan.

I avtalet jag signerade står det att jag som kund ska betala innan tjänsten utförs...

Hur gör jag? Vad har jag rätt till? Kan jag ta hjälp av konsumenttjänstlagen?
Hjälper inte dig kanske. Men kände igen namnet och insåg det ligger runt hörnet där jag bor. Såg deras sk samarbetspartners ..... skulle plinga dem Tror i n t e de vill förknippas med detta. Gjorde en sån insats för något år sedan. Dotterns mäklartips på städfirma var KAOS och slutade med akut vvs firma pga knäckta rör. Jag ringde ETT samtal till förutom till mäklaren, mäklarsamfundet.

• Skärmdump av text från Städjätten, beskriver deras samarbeten med mäklarfirmor och företag som 24Storage och City self-storage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bästerortarn skrev:
Hmmm, som om vi inte redan visste genom din berättelse och alla "lysande" recensioner att dom är skojare:

[bild]

Dessutom har huvudmannen en handfull kursade bolag.
Hej vad har dom för org nummer ? Hittar inte dom nämligen och även jag har blivit blåst av dom på en städning och tänker ta dom till tingrätten

TRJBerg
S Soffans121212 skrev:
Hej vad har dom för org nummer ? Hittar inte dom nämligen och även jag har blivit blåst av dom på en städning och tänker ta dom till tingrätten
Vad jag förstår är "Städjätten" inte ett bolag/bolagsnamn utan ett varumärke för uppdrag inom koncernen.
Koncern/holdingbolaget verkar vara:
WP Sweden Holding AB
Org.nr 559097-7533
De har f ö inlett en konkurs 2025-06-04.
Kollar man bolagsinfo ser man namn och adress mm för inblandade personer.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad jag förstår är "Städjätten" inte ett bolag/bolagsnamn utan ett varumärke för uppdrag inom koncernen.
Koncern/holdingbolaget verkar vara:
WP Sweden Holding AB
Org.nr 559097-7533
De har f ö inlett en konkurs 2025-06-04.
Kollar man bolagsinfo ser man namn och adress mm för inblandade personer.
Såg det alla deras bolag har går i kk men dom öppnar nya. Vilket dom gjort igen städjätten är verksam men under nytt organ nummer

• Gilla
djanlov
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.