somelvis skrev:
Om man läser tråden så ser man en ska som utkristalliseras:

Ge fan i att lura folk genom att säga att man får rabatt på grossistens pris.
Man får inte rabatt på grossistens pris eftersom det är en bluffprislista, dvs rörfirman subventionerar inte material till dig.

Debitera korrekta priser för arbete - material - servicebil -ev fakturakostnad om man inte betalar cash direkt.
Kan en jävla taxibil ha en jämförprislista på alla dörrar så ska det väl fan till om inte en rörmokare ska kunna berätta vad ett jobb kostar.
Att hänvisa till leverantörs prislista minus xx% är inget annat än bedrägeri och detta borde branshen ta tag i istället för att försöka stoppa Rinkaby rör och andra som säljer ärligt prissatt material.
Jag köpte härom året en stödhylsa CU 28 av Rörshoppen i GBG för ca 50 kr. Rinkaby tar 7 spänn.....
Jag tycker att somelvis på ett tydligt sätt redogör för vad många privatpersoners missnöje med rörkrökare gäller. Det är oftast inte att krökaren är oduglig, utan hur man väljer att ta betalt för sina tjänster.

Självklart kostar det att driva ett företag och en VVS-firma är väl knappast något undantag så den diskussionen är väl också intressant men inte huvudpoängen. Det som irriterar är sättet man tar ut en mer eller mindre stor del av sin vinst/kostnad på materialet på ett sådant sätt att det för många kunder är dolt/oklart och kan komma som en överaskning när fakturan kommer.

Det som skulle vara intressant om någon kunde komma med en seriös förklaring varför man använder systemet med grossistprislistor om det inte är för att det är ett enkelt sätt att "dölja" en högre timpenning i materialpåslag för privatkunderna. Vill man behålla modellen med att ta ut en mer eller mindre stor del av påslaget på materialet så kan man väl redovisa det faktiska påslaget ut till kund och skrota de fiktiva grossistprislistorna om man inte har några problem med att man tar ut vinst också på materialet. Oavsett hur man gör så skall kunden vara medveten om kostnaden innan och med tanke på det stora missnöjet så är det fullständigt omöjligt att det är så idag.;)

En bekant berättade om en grossist/handlare som skippade prislistorna och sålde både till privatkunder och till företag med samma listpris men han blev då bojkottad av de flesta företag, så de var mer eller mindre tvungen att gå tillbaka till den "gällande" modellen för att slippa packa ihop sin verksamhet.:confused:

Som flera påpekat så ska man kunna ta betalt för sitt arbete men systemet ska också vara transparent så att det är tydligt för kunden vad det kostar så att det går att jämföra priser och ta ställning till om det är värt det. Att hela tiden skylla missnöjet på blåögda kunder som inte fattat bättre eller inte frågat först är lite fånigt. Det är ingen slump att som somelvis påpekar att taxibilar åker runt med prislistor på rutorna utan en konsekvens av att det fanns ett stort problem med prissättningen.

Folk i allmänhet är nog rätt glada av att få hjälp av hantverkare, gillar att göra rätt för sig och har inga problem med att betala en faktura. Men de flesta har svårt att acceptera känslan av att känna sig blåst vilket många gånger blir konsekvensen när man envisas med att använda den prismodell man har idag.

Redigerat:
Thomas59
Tossegubbe skrev:
Jo har man nga milj cash att stoppa in så är det lätt att få lönsamhet i det mesta, fast då känns det behagligare med ngt annat än VVS-are tycker jag ;)
Har man 5 milj så köp en hyresfastighet och lev helt ok på den om man sköter den på egen hand, borde ge iaf 7-800k rörelsenetto...
Viss blir det mesta lättare om man har en massa pengar.

Det är dock inte hela sanningen. Saligen avlidne Jan Stenbäck brukade säga att för "lite pengar och för lite tid" var en bra förutsättning närman skulle dra igång ett projekt eller ett företag.

Har man gott om tid och massor med pengar kan man ju bara göra som man alltid gjort men lite pengar/tid kräver att man tänker lite nytt/annorlunda.

Han var en klok man han Stenbäck!

Det är väl inte så konstigt eg?
Handlar man för kke 2-3milj av en leverantör så är det väl givet att man är en bättre kund än svensson som handlar nga tusen då och då, tar ju inte längre tid att sälja 1000st av en vara än 1st utan snarare tvärtom då proffset ofta vet vad han ska ha.
Resultatet blir ju då att proffset får betala mer för varan för att täcka den högre personalkostnaden som krävs för att ta hand om dom 999 extra privatkunderna.

Dessutom har han ingen marginal för att täcka sina lagerkostnader och hantering om slutkunden får samma pris som hantverkaren.

En bekant berättade om en grossist/handlare som skippade prislistorna och sålde både till privatkunder och till företag med samma listpris men han blev då bojkottad av de flesta företag, så de var mer eller mindre tvungen att gå tillbaka till den "gällande" modellen för att slippa packa ihop sin verksamhet.:confused:

Ligger mycket i det men för lite pengar är en sak och inga pengar är en helt annan ;)

Var också ngn som sa "den första miljonen är det jobbiga, resten sköter sig själv" Var ju en massa år sedan det sas så idag är det kke 10milj som gäller men iaf en sanning.

Thomas59 skrev:
Viss blir det mesta lättare om man har en massa pengar.

Det är dock inte hela sanningen. Saligen avlidne Jan Stenbäck brukade säga att för "lite pengar och för lite tid" var en bra förutsättning närman skulle dra igång ett projekt eller ett företag.

Har man gott om tid och massor med pengar kan man ju bara göra som man alltid gjort men lite pengar/tid kräver att man tänker lite nytt/annorlunda.

Han var en klok man han Stenbäck!

Ang kalkylen från Magnus.

den är minst sagt svår att följa och du verkar blanda ihop poster i Balansräkningen med poster i resultaträkningen.
Vissa saker verkar bli dubbedebiterade, typ bil, lön=vinst samt avskrivningar.

Åter igen, kalkylen skall försöka likna ett större företag med jour verksamhet samt att dom åtar sig alla typer av arbete. Den lilla en-mansfirman har helt andra förutsättningar och inte samma behov av att binda upp kapital i maskiner och varulager. (Jämför Akutmottagningen på ett universitetssjukhus med en privatpraktiserande öron-näsa-hals doktors mottagning i sin egen källare.

By the way, svinnet på varulagret är ju pinsamt högt i kalkylen, det är ju inte tomater vi pratar om här.

Tossegubbe skrev:
Det är väl inte så konstigt eg?
Handlar man för kke 2-3milj av en leverantör så är det väl givet att man är en bättre kund än svensson som handlar nga tusen då och då, tar ju inte längre tid att sälja 1000st av en vara än 1st utan snarare tvärtom då proffset ofta vet vad han ska ha.
Resultatet blir ju då att proffset får betala mer för varan för att täcka den högre personalkostnaden som krävs för att ta hand om dom 999 extra privatkunderna.

Dessutom har han ingen marginal för att täcka sina lagerkostnader och hantering om slutkunden får samma pris som hantverkaren.
Precis det svar jag gissade men jag håller inte med om ditt resonemang. Idag så tror jag att många privatkunder kan få tag på exempelvis VVS-delar från ex. rinkabyrör och stora byggkedjor för ungefär samma inköpspris som många hantverkarna handlar för hos grossisten, så grossistens pris ut till hantverkaren inte så högt jämfört med den allmänna handeln. (Rätta mig om jag är helt ute och cyklar)

Argumentet att grossisten skulle behöva en stor marginal för att täcka sin lagerkostnad och hantering tror jag inte heller utan det bygger mer på volym. Det är ju hantverkaren som gör det stora påslaget, inte grossisten.:o

Hela iden med grossisterna är väl att de tillhandahåller en prislista så påslaget ut till kund kan redovisas på ett snyggt sätt och dessutom så bjuder de på frukost etc. så att hantverkarna väljer grossisterna som sitt inköpsställe är inte särskilt svårt att förstå. Det finns väl inget skäl till att eventuellt köpa sina volymprodukter hemkört till porten lite billigare från en exempelvis en näthandel om man då går miste om grossisternas förmåner och dessutom får ett elände att redovisa sitt påslag ut till kund om man inte har prislistorna.

Att återigen komma med argumentet att en hantverkare skulle ha bättre pris än en privatkund hos en grossist är väl en ren självklarhet för de flesta. Det har väl inget att göra med det påslag som hantverkaren i sin tur gör ut till kund eller att ett vanlig Svensson skulle kunna köpa grejer till ett rimligt pris hos en grossist:confused:.

Som jag ser det bygger grossisternas affärside på stora volymer och inte höga priser ut till hantverkarna. Grossisterna har inget intresse att reta sina kunder, dvs hantverkarna genom att sälja grejer direkt till konumenterna till ett rimligt pris eftersom det är volymen de tjänar pengar på och det bygger på att så många hantverkare som möjligt väljer att handla där.

Det som ställer till problem (positivt för privatkunder) är att man numera har bra tillgång till material via andra kanaler, exempevis bygghandeln eller nätet så hela systemet börjar knaka i fogarna. Det är svårt att dölja vilket påslag man har på materialet eftersom det är så lätt att kolla för kunden. Det som förr eller senare kommer att hända är att fler kunder kommer att börja fråga och ställa krav. Om man sen vill gå den vägen att man tar ex. 400:- tim med material och 700:- om kunden handlar eller om man helt enkelt inser att det är bättre och mer tydligt för kunden om kostanden ligger i timpenningen. Dessutom blir det mycket förmånligare med ROT, så där kanske den reformen kan bidra till en bättre prissättningd^_^b

Redigerat:
Jag kan sklart inte svara för alla utan bara för vårt företag men dom marginalerna som man ser här existerar inte i min värld iaf, men som exempel kan man nämna markrör och böjar mm.
Vi köper in dom pallvis och har då ett netto på ca 15-20kr per böj, ut till kund tar vi då ca 40-50kr och som jämnförelse så tar byggmax 50-70kr för samma delar och vanliga bygghandeln ännu mer så jag kan inte riktigt se varför det skulle vara ngt ocker från vår sida.
Det är ju trots allt en hel del hantering och lagerkostnad på det hela men vill en kund själv hitta ngt billigare och friskriva oss från garantiåtaganden så är det helt ok med. Just detta med garantier är dock viktigt för det finns ingen som vill eller ska ge garanti på ngn annans produkt anser jag. gäller det då saker som dessutom kan bli oerhört kostsamt i förhållande till materialet är det ännu viktigare.
En enda defekt rördetalj för nga kronor kan ju kosta en förmögenhet! så ja en ballofix eller vatette kke kostar 4ggr mer än biltema lågprispryl men ska vi stå för garantin så blir det en vatette eller ballofix eftersom dom helt enkelt är överlägset bättre även om dom kke kostar kunden 150kr st istället för 19.90 på biltema. Du kan vara säker på att inte biltema kommer ut och fixar din vattenskada kostnadsfritt heller sedan.
Så ja vissa saker är det stor prisskllnad på men har ytterst sällan sett dom marginalerna som brukar nämnas här, 100% är vanligt och köper man storparti så kke 150% men då får man ju jämnföra md vad kunden betalar för samma vara från samma tillverkare över disk och inte vad en till synes likvärdig vara kan kosta hos en konkurent.

mr_bygg skrev:
Precis det svar jag gissade men jag håller inte med om ditt resonemang. Idag så tror jag att många privatkunder kan få tag på exempelvis VVS-delar från ex. rinkabyrör och stora byggkedjor för ungefär samma inköpspris som många hantverkarna handlar för hos grossisten, så grossistens pris ut till hantverkaren inte så högt jämfört med den allmänna handeln. (Rätta mig om jag är helt ute och cyklar)

Argumentet att grossisten skulle behöva en stor marginal för att täcka sin lagerkostnad och hantering tror jag inte heller utan det bygger mer på volym. Det är ju hantverkaren som gör det stora påslaget, inte grossisten.:o

Hela iden med grossisterna är väl att de tillhandahåller en prislista så påslaget ut till kund kan redovisas på ett snyggt sätt och dessutom så bjuder de på frukost etc. så att hantverkarna väljer grossisterna som sitt inköpsställe är inte särskilt svårt att förstå. Det finns väl inget skäl till att eventuellt köpa sina volymprodukter hemkört till porten lite billigare från en exempelvis en näthandel om man då går miste om grossisternas förmåner och dessutom får ett elände att redovisa sitt påslag ut till kund om man inte har prislistorna.

Att återigen komma med argumentet att en hantverkare skulle ha bättre pris än en privatkund hos en grossist är väl en ren självklarhet för de flesta. Det har väl inget att göra med det påslag som hantverkaren i sin tur gör ut till kund eller att ett vanlig Svensson skulle kunna köpa grejer till ett rimligt pris hos en grossist:confused:.

Som jag ser det bygger grossisternas affärside på stora volymer och inte höga priser ut till hantverkarna. Grossisterna har inget intresse att reta sina kunder, dvs hantverkarna genom att sälja grejer direkt till konumenterna till ett rimligt pris eftersom det är volymen de tjänar pengar på och det bygger på att så många hantverkare som möjligt väljer att handla där.

Det som ställer till problem (positivt för privatkunder) är att man numera har bra tillgång till material via andra kanaler, exempevis bygghandeln eller nätet så hela systemet börjar knaka i fogarna. Det är svårt att dölja vilket påslag man har på materialet eftersom det är så lätt att kolla för kunden. Det som förr eller senare kommer att hända är att fler kunder kommer att börja fråga och ställa krav. Om man sen vill gå den vägen att man tar ex. 400:- tim med material och 700:- om kunden handlar eller om man helt enkelt inser att det är bättre och mer tydligt för kunden om kostanden ligger i timpenningen. Dessutom blir det mycket förmånligare med ROT, så där kanske den reformen kan bidra till en bättre prissättningd^_^b

Sedan så finns det såklart lycksökare som köper biltemaprylen men fakturerar den som en märkesvara med men det är en annan sak..

Tossegubbe skrev:
Jo har man nga milj cash att stoppa in så är det lätt att få lönsamhet i det mesta, fast då känns det behagligare med ngt annat än VVS-are tycker jag ;)
Har man 5 milj så köp en hyresfastighet och lev helt ok på den om man sköter den på egen hand, borde ge iaf 7-800k rörelsenetto...
Jo men det förutsätter ju eget arbete. Min poäng med att gå in som ägare i en VVS-firma enligt den kalkyl som presenterades ovan är att du då skulle kunna tjäna de pengarna utan att lyfta ett finger, vilket låter alldeles för bra för att vara sant. Många placerare kämpar för att nå 10-15% förräntning på sitt kapital under ett bra år, att då får 30% genom att investera dem i en VVS-firma är helt enkelt inte rimligt.

Men avsikten med den kalkyl som jag gjorde var att komma fram till en minimal rimlig timkostnad för VVS-arbeten.

Då hamnade jag på runt 500kr/h. Om man sedan justerar timpriset uppåt eller neråt några tior är inte speciellt intressant för mig som privatperson, men det är här kan se ut som en ofantlig marginal.
Om man sänker priset med några tior försvinner hela marginalen.

Sedan ska man komma ihåg att privatpersoner oftast bara har skitjobb, som ofta tar mindre än en timme. Den typen av arbete borde ha en timkostnad på över tusenlappen, då det blir mycket dödtid emellan. Vissa företag har löst det med en minimidebitering på två timmar.

Angående rördelars kvalitet

Jag har genom praktiska prov kommit fram till att de delar som bygghandeln och Biltema säljer är av tveksam kvalitet.

Jag anslöt min tvättmaskin via Biltemas kulventil typ ballofix. Något år senare vred jag sönder vredet när jag skulle stänga ventilen, men den gick ändå inte igen.

GG-Carat som Bauhaus säljer är också tveksamt. Jag skulle skruva ihop under ett handfat med lite kombinationer av klämringsförminskningar etc.
I vilket fall som helst var rören i spänn och allt inte helt rakt. Hela eländet hamnade i snedgäng, med gängpaj som följd.

Riktiga kvalitetskopplingar har bättre ytfinish och är mer toleranta mot den här typen av fel.

Jag försöker in i det längsta numera inhandla kvalitetskopplingar till mina egna projekt, främst genom Rinkabyrör.

Tossegubbe skrev:
Vi köper in dom pallvis och har då ett netto på ca 15-20kr per böj, ut till kund tar vi då ca 40-50kr och som jämnförelse så tar byggmax 50-70kr för samma delar och vanliga bygghandeln ännu mer så jag kan inte riktigt se varför det skulle vara ngt ocker från vår sida.
Men det är så jag vill ha det, även om du hamnade lite över Byggmax skulle det inte vara några problem.

Då får man en effektiv marknadsekonomi.

Men jag känner mig lurad, när priserna på delar ligger på bortot 3-4 Rinkabyrörs priser.

Thomas59
magnu skrev:
Men avsikten med den kalkyl som jag gjorde var att komma fram till en minimal rimlig timkostnad för VVS-arbeten.

Då hamnade jag på runt 500kr/h. Om man sedan justerar timpriset uppåt eller neråt några tior är inte speciellt intressant för mig som privatperson, men det är här kan se ut som en ofantlig marginal.
Om man sänker priset med några tior försvinner hela marginalen.

Sedan ska man komma ihåg att privatpersoner oftast bara har skitjobb, som ofta tar mindre än en timme. Den typen av arbete borde ha en timkostnad på över tusenlappen, då det blir mycket dödtid emellan. Vissa företag har löst det med en minimidebitering på två timmar.
Att beräkna en MINIMAL RIMLIG TIMKOSTNADE är väl tämligen ointressant. Till vilken nytta för kunden? För att minska risken att kunderna "shoppar runt" efter billigare alternativ eller?

Jag har sett liknande resonemang dyka upp på forumet vid ett flertal tillfällen och den enda parten som har nytta av att sanningen om en MINIMAL RIMLIG TIMKOSTNAD etableras bland kunderna är just hantverkaren som inte vill bli utsatt för prispress/priskonkurrens.

Tycker inte den typen av resonemang har något på ett konsumentforum att göra. Det finns ingen rimlig minimidebitering, det finns bara företag som inte lyckats effektivisera sig och minska kostnaderna.

Tvärtom är det väldigt intressant då det visar varför det inte är möjligt för ett hederligt och seriöst företag att sänka priserna. Skulle nu ngn vara vesäntligt billigare så visar det på undermålig utrustning och/eller svartarbete.
Sedan är det upp till var och en att värdera hur man ser på detta.

Thomas59 skrev:
Att beräkna en MINIMAL RIMLIG TIMKOSTNADE är väl tämligen ointressant. Till vilken nytta för kunden? För att minska risken att kunderna "shoppar runt" efter billigare alternativ eller?

Jag har sett liknande resonemang dyka upp på forumet vid ett flertal tillfällen och den enda parten som har nytta av att sanningen om en MINIMAL RIMLIG TIMKOSTNAD etableras bland kunderna är just hantverkaren som inte vill bli utsatt för prispress/priskonkurrens.

Tycker inte den typen av resonemang har något på ett konsumentforum att göra. Det finns ingen rimlig minimidebitering, det finns bara företag som inte lyckats effektivisera sig och minska kostnaderna.

Thomas59
Tossegubbe skrev:
Tvärtom är det väldigt intressant då det visar varför det inte är möjligt för ett hederligt och seriöst företag att sänka priserna. Skulle nu ngn vara vesäntligt billigare så visar det på undermålig utrustning och/eller svartarbete.
Sedan är det upp till var och en att värdera hur man ser på detta.
Jo det resonemanget har man ju hört förut.

Klart det är MÖJLIGT att sänka kostnaderna och/eller öka intäkterna (obs inte timpriset) så att man kan sänka timpriset med bibehållen eller ökad lönsamhet. Skulle så inte vara fallet skulle vi bo i grottor och äta nötter och rått kött fortfarande.

Har ALDRIG, och jag betonar verkligen ALDRIG, stött på en bransch eller för den delen ett enskilt företag som inte kan drivas mer effektivt och då har jag ändå jobbat med den typern av uppdrag i mer än 20 år.

Vad jag däremot ofta stöter på är åsikter liknande dina Nej det går inte, Nej vi är så speciella och det går inte i vår bransch osv osv. Det är helt enkelt inte sant. Ni saknar bara kunskapen om hur man gör. Att ett lågt pris per definition skulle tyda på undermålig utrustning, lägre kvalitet, svartjobb osv stämmer helt enkelt inte. Det kan givetvis vara så i enskilda fall men någon generell sanning är det inte.

Däremot gillas den typen av "sanningar" av företags- och branschföreträdare som givetvis hellre ser höjda (höga!) priser som svaret på alla problem i stället för att ständigt behöva jobba med effektivisering med högre kundupplevd kvalitet till lägre priser som mål.

Genom inlägg som dina (även om just ditt syfte i detta fall kanske inte är att lobba för höga/höjda priser?) hoppas man att denna "sanning" ska få fotfäste bland kunderna. Det är bara för bedrövligt och ett skäl till att jag reagerar ganska starkt mot denna typ av inlägg på forumet. Vill man propagera/lobba för sina villkor som företagare tycker jag att man kan göra det i andra sammanhang.

Det är ju så att om kunder läser denna typ av osanning tillräckligt många gånger blir det till en sanning (vilket är syftet med lobbying) och pressen på företag att effektivisera sig minskar. Det är raka motsatsen till vad konsumenter har nytta av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.