57 817 läst ·
160 svar
58k läst
160 svar
Blåst av (Swed)banken?
Det stämmer inte det du skriver om att det enda som skiljer sig är att det blev lite ett par hundratusen (plattan, kaklet mm) för du har också en skillnad i tid. Mycket har hänt det senaste året och jag tror det är sannolikt att alla inblandade är mer försiktiga i sina värderingar nu (när bygget står klart) än de var för 1-2 år sedan eller när det var ni påbörjade projektet.
Om ni har en i övrigt ordnad ekonomi så borde det inte vara något problem att hitta en bank som ger bättre villkor än Swedbank, som många andra har skrivit redan - kolla runt
http://www.byggahus.se/artiklar/byt-bank-här-är-alternativen
Hoppas det löser sig, det verkar otroligt trist att behöva sälja ett nybyggt hus, särskilt om det har så fint läge!
Om ni har en i övrigt ordnad ekonomi så borde det inte vara något problem att hitta en bank som ger bättre villkor än Swedbank, som många andra har skrivit redan - kolla runt
http://www.byggahus.se/artiklar/byt-bank-här-är-alternativen
Hoppas det löser sig, det verkar otroligt trist att behöva sälja ett nybyggt hus, särskilt om det har så fint läge!
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
För den som står i begrepp att bygga så vill jag åminna mig att jag har hört liknande historier förut. Även historier där banken varit betydligt bättre bunden vid sin värdering. Som jag förstår det så har bankerna mer eller mindre alltid möjlighet att ändra sig när kreditivet väl skall bli bolån? Eller har jag missat något och det finns något sätt att få banken att stå vid sitt ord?
mariatherese skrev:För den som står i begrepp att bygga så vill jag åminna mig att jag har hört liknande historier förut. Även historier där banken varit betydligt bättre bunden vid sin värdering. Som jag förstår det så har bankerna mer eller mindre alltid möjlighet att ändra sig när kreditivet väl skall bli bolån? Eller har jag missat något och det finns något sätt att få banken att stå vid sitt ord?
Är det så illa verkligen? Vi har ju allt på papper, från mäklarens utlåtande till bankens "affärsförslag"...
@ robbanonline, visst har det hänt saker men som sagt "Mäklare-1" menar ju att förhandsvärderingen håller och "mäklare-2" sa ju att vi kan få tillbaka pengarna...
Vad exakt står det på affärsförslaget då? Scanna in det och dölj personlig information...
Och svara ordentligt på varför ni inte har bytt bank än, det tycks ju vara det skälet som tråden handlar om...
Notera att jag avslutar varje kommentar med "...", coolt va...
Och svara ordentligt på varför ni inte har bytt bank än, det tycks ju vara det skälet som tråden handlar om...
Notera att jag avslutar varje kommentar med "...", coolt va...
Det är en Swedbank bolånekalkyl baserat på 4.3mkr's värdering, alla dellån och räntor, sedan har vi ett lånelöfte och avtalet om nyproduktionslån.-MH- skrev:
Vi bytte inte bank pga:
-uttragen process, slutfakturor som skulle in och sen tog denna rävsoppa extra tid.
-vi hade precis (inom 1 år) gått igenom ALLA banker och kommit fram till att Swedbank hade det bästa förslaget avs villkor, amortering, ränterabatter, etc.
-vi stod med ett nybyggt hus - ofinansierat ftf och att sätta igång andra trådar i ett "desperat" läge kändes inte alls bra
-vi hade redan lagt ned ett antal halvdagar från respektive arbeten för att rodda i Swedbankaffären.
-etc (typ less, trött, pissed off)
Summerat - vi kanske hade kunnat vara mer kall och tagit det lugnt, men ja, det är ju inte som att gå och köpa 1L mjölk precis... (cool avslutning, lämnar lite över till den sprudlande fantasin
tobs>Jamen du... du befinner dig på ett forum, ber om råd och du bör förstå att alla inte ser saker som du.
Vill du enbart ha medhåll så skriv på facebook eller nåt men här får du faktiskt konkreta råd i en del fall, om inte så varför ens dryfta det här?
Sen så, ja, en hel del här är grymt duktiga så ta det piano och lyssna lite med.
/Kent
Vill du enbart ha medhåll så skriv på facebook eller nåt men här får du faktiskt konkreta råd i en del fall, om inte så varför ens dryfta det här?
Sen så, ja, en hel del här är grymt duktiga så ta det piano och lyssna lite med.
/Kent
snickarboden skrev:tobs>Jamen du... du befinner dig på ett forum, ber om råd och du bör förstå att alla inte ser saker som du.
Vill du enbart ha medhåll så skriv på facebook eller nåt men här får du faktiskt konkreta råd i en del fall, om inte så varför ens dryfta det här?
Sen så, ja, en hel del här är grymt duktiga så ta det piano och lyssna lite med.
/Kent
Absolut, jag lyssnar!
En bolånekalkyl är inget lånelöfte eller garanti om värdering. Hur stort var lånelöftet på?
Jag tror banken inte blev så imponerad över att det drog över 15% i kostnaden, och är nog rätt nöjda som det är. Alla kunder är inte värda att kämpa för.
Jag tror banken inte blev så imponerad över att det drog över 15% i kostnaden, och är nog rätt nöjda som det är. Alla kunder är inte värda att kämpa för.
Medlem
· Västernorrland
· 152 inlägg
Jag är lite nyfiken på vad TS själv gissar att huset skulle säljas för på dagens sundsvallsmarknad. Var är TS egen "rimliga" värdering?
Både ja och nej på båda rader. Jag har faktiskt ställt frågan rakt ut "vill ni inte ha oss som kunder?", vilket de påstår att de vill. Sen tror inte jag att 10-15% är speciellt ovanligt när man bygger hus. I vårt fall blev det t.o.m. en bit över 500kkr i ökning men vi kunde mobilisera lite och landade därför bara på 350 i ökat lånebehov.-MH- skrev:
Vi har ett lånelöfte på 3.9 och det upplägg som vi kom överens om baserades på värderingen 4.3mkr.
Visst är inte alla kunder värda att kämpa för, men det är ju precis det denna tråd (försöker) handla om. Vi beställde ett hus utifrån ett erbjudande, upplägg, förslag, etc och blev då bunden till den affären. Bör inte banken ha ett visst ansvar att kunna stå för sin värdering eller i alla fall utföra för- och slutvärdering utifrån samma förutsättningar?
@ Mattias_Maria - vi förväntar oss att (som Mäklare-1 OCH -2 säger) med rätt köpare få tillbaka pengarna, dvs 4.1-4.3, men givetvis är det en smalare kundkrets och vi kommer nog få vänta lite. Vi får se, vi ska lägga ut huset på marknaden ganska snart.
Rimlig värdering har dock jag svårt att uttala mig om, det är ju därför jag har betalat en mäklare typ 3.000kr (tre gånger) för att "hitta på" en siffra.
Som sagt, tråden handlar om Swedbanks värderingsprocess och vilket ansvar en bank bör ha i samband med detta.
Redigerat:
Vi var bundna till en >4mkr projekt och enl ovanstående anledningar valde vi Swedbank. Jag har aldrig sagt att vi varit bundna till dem förutom att vi (trodde vi) hade låsta räntor hos dem. Det som inte går fram är att tråden försöker handla om huruvida Swedbank på något sätt "var bunden" till oss.Nyfniken skrev:
I dagsläget finns inga hus i Sundsvall till salu över 4.000.000 och enbart 6 st hyllvärmare över 3 mille.
Med detta som bakgrund och att samtidigt inse att i princip allt ska belånas så förstår jag att Swedbank vill dra sig tillbaka och att andra banker inte verkar vara intresserade att ta risken.
Med detta som bakgrund och att samtidigt inse att i princip allt ska belånas så förstår jag att Swedbank vill dra sig tillbaka och att andra banker inte verkar vara intresserade att ta risken.