ridax skrev:
Hmm... är inte det mäklarspråk för "det här var ett svårsålt objekt"?
Givetvis är ett nybyggt hus med hög standard svårsålt nära produktionskostnaden. Det mäklarna menar är att vårt hus må vara ett objekt som många vill ha men endast ett fåtal är redo att betala för.

D
Jo, men om en mäklare sa "med rätt köpare går det att få tillbaka pengarna" så skulle jag nog tolka det som "du skall inte räkna med att få tillbaka pengarna".

tobs skrev:
Vissa banker verkar absolut ha en serriös aproach när det gäller värderingar, information och upplägg. Vi hade många samtal med Swedbank angående ränteprognoser och framtiden, vilket var ett av skälen till att vi valde att bygga tillsammans med dem.

Mitt tips till dig för att inte hamna i samma sits som oss är väl att kräva att banken använder samma mäklares underlag till för- och slutvärderingen. Vårt underlag till förhandsvärderingen gjordes av Handelsbanken, Swedbank antog den som grund för vårt upplägg och till slutvärderingen togs som sagt Fastighetsbyrån in.
Bra tips.

Jag ska idag låta få det som finns på fastigheten värderat så jag inte ska behöva ta allt på ett byggkreditiv när jag bygger nytt hus. Mäklaren kan ju då göra en förhandsvärdering av vad färdigt hus samt övriga fastigheten bör vara värt när det är klart. Sedan tar jag samma mäklare när det är dags för slutvärdering när husbygget är klart. Förhoppningsvis så följer denna sitt egna tidigare förhandsvärdering mera än en helt ny mäklare från en annan firma.

Använd en mäklare som banken godkänner eller önskar använda. Då undviker du "tobs" öde.
Har banken sagt vilken mäklare som de vill att du använder blir det svårt för dem att inte godkänna denne mäklares slutvärdering.

WeeBe skrev:
Använd en mäklare som banken godkänner eller önskar använda. Då undviker du "tobs" öde.
Har banken sagt vilken mäklare som de vill att du använder blir det svårt för dem att inte godkänna denne mäklares slutvärdering.
De sa att det inte spelade någon roll för dem men jag väljer den de rek då de får bjuda på värderingen när jag väljer dem som bank.

tobs skrev:
vårt hus må vara ett objekt som många vill ha men endast ett fåtal är redo att betala för.
Det gäller väl precis alla hus?

Suhagg skrev:
De sa att det inte spelade någon roll för dem men jag väljer den de rek då de får bjuda på värderingen när jag väljer dem som bank.
Klokt!

Douglas L skrev:
Lite andra tankar!
[länk]

Ja herregud, snacka om att fylla i luckorna med fantasier och tragiska behov av att idiotförklara andra människor.

Efter månader av påtryckningar har vi slutligen fått ett utlåtande av Swedbank centralt, efter att en bankjurist har granskat fallet. Swedbanks ståndpunkt i frågan är:

Allt har gått rätt till.

Swedbank har ingen skyldighet att vid slutvärderingen av en nyproduktion hålla sig till (eller styras av) samma mäklare som vid förhandsvärderingen.

Swedbank anser och understryker att byggnadskreditiv och bolåneomläggningen är 2 helt olika affärer, förhands- och slutvärderingen är 2 helt olika processer, samt att det alltid är banken som avgör värderingen och inte mäklaren som enbart kommer med rekommendationer.

Nu har vi, som de flesta påpekat – bytt bank. Den nya banken antog den högre värderingens maxtak 4.4 och vi fick riktigt bra räntor. Det blev klart i veckan och vi har lagt ned försäljningsplanerna och kommer bo kvar.

Eftersom att så många verkar har oroat sig över vår ekonomi kan jag slutligen meddela att ”bokslut” efter det första året efter bolåneomläggningen har gått riktigt över förväntan. Dels kom allt omkring att kosta mindre än beräknat, våra löner har markant ökat och vår driftskostnad är ju närmast obefintlig.

Bor ni kvar? Jag antar att marknaden har stigit?

tobs Senaste aktivitet 2012-04-06 08:25

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.