57 817 läst ·
160 svar
58k läst
160 svar
Blåst av (Swed)banken?
Kan bara instämma att dett hänt oss också (Swedbanks) egna mäklare undervärderar husen till förmån för banken sen accepterar dom inte andra mäklares värderingar i detta fallet Svensk Fastighets förmedlings värdering q(;^
p
Man undrar varför man är lojal mot Swedbank, i vårt fall en mkt duktig handläggare
Man undrar varför man är lojal mot Swedbank, i vårt fall en mkt duktig handläggare
"Jag tycker det låter helt galet att er smärtgräns går vid 4.5% ränta! Vad händer med er ekonomi vid 7-8%? Och säg inte att det inte kommer ske för det är fullt möjligt och det har varit högre."
Du menar räntan eller huspriset ? Om vi pratar huspris har det ingen betydelse om man tänkt bo där livet ut. Bara man kan betala sina räntor eller lösa lånen. Som jag förstår av din beskrivning vill man väl behålla ett sånt hus livet ut ? Dock tycker jag 4,5 mille verkar högt pris såvida huset inte är beläget i Stockholms/Båstadsområdet. Värdet styrs av 1.läge 2.läge 3.läge. Jag förstår och supportar bankernas försiktighet i utlåning med tanke på vad som hände i USA. Samtidigt förstår jag husköparen med sitt livs affär och dröm. Hoppas det går bra för Er och värdet stiger rejält så det kan också bli en försäkring till pensionentobs skrev:
Jag är inte häller nån förespråkare av överdrivna / vidlyftiga fastighetslån, men banken ska inte ändra spelreglerna undertiden man bygger. Det är ju det som TS är emot.
Bättre att banken säger från början vad som gäller, men swedbank är nog inte kompetenta nog för det...
-Byt bank-
//AA
Bättre att banken säger från början vad som gäller, men swedbank är nog inte kompetenta nog för det...
-Byt bank-
//AA
wilma2 skrev:Jag har själv låtit bygga villa vid två tillfällen har aldrig hört talas om ett sådant förfarande, men när det gäller Swedbank så är det kanske möjligt men så är jag inte kund hos dem av ren självbevarelsedrift. Jag har en bekant som är mäklare han har inte heller hört talas om något sådant förfarande. Värderingen av nybyggnad är en viktig parameter för den avgör hur stora pantbreven i fastigheten blir vilket i sin tur bestämmer hur stort botten lån man kan lyfta och det där över blir då antingen topplån eller egen insats. Så vad en mäklare skall in och kladda för är obegripligt speciellt när man ser värdering som görs vid begagnade hus, utgångspris hahahahah.
Men nog snackat för min del i detta ärende, hoppas det löser sig för tobs.
Jag hänger inte med på hur du tänker här. Du skriver att värderingen är en viktig parameter (vilket den självklart är med tanke på hur stor risk banken tar och hur sannolikt det är att kalkylen håller) men du tycker inte att en mäklare/värderingsman ska in och "kladda". Skönt ord btw. Hur får du då till en värdering som ligger till grund för hela affären?
'wilma2 skrev:Jag har själv låtit bygga villa vid två tillfällen har aldrig hört talas om ett sådant förfarande, men när det gäller Swedbank så är det kanske möjligt men så är jag inte kund hos dem av ren självbevarelsedrift. Jag har en bekant som är mäklare han har inte heller hört talas om något sådant förfarande. Värderingen av nybyggnad är en viktig parameter för den avgör hur stora pantbreven i fastigheten blir vilket i sin tur bestämmer hur stort botten lån man kan lyfta och det där över blir då antingen topplån eller egen insats. Så vad en mäklare skall in och kladda för är obegripligt speciellt när man ser värdering som görs vid begagnade hus, utgångspris hahahahah.
Men nog snackat för min del i detta ärende, hoppas det löser sig för tobs.
Jag förstår att det är svårt för dig men ponera att jag har en tomt och vill bygga ett500kvm enplanshus och har med mig ritningar på huset och en budget som visar att jag behöver låna 2 miljoner för att bygga huset. Det visar sig under resans gång att 2 miljoner gick åt ganska fort, min budget är rena fantasin och det skulle kosta ytterligare 4 miljoner att bygga klart. Detta bygger jag på en väldigt oattraktiv plats där det redan säljs hus till underpriser. Tror du banken är pigg på en sån affär eller skulle en förhandsvärdering och en rimlighetsbedömning av kalkylen vara en bra idé?
Men tobs!! Har följt din tråd. Hur gick det när banken kom ut och tittade?! För övrigt har jag Swedbank i form av en lokal Föreningssparbank (Falkenbergs Sparbank). SUPERNÖJD! Det handlar bara om personliga relationen!
Piwe
Piwe
Falkenbergs Sparbank är inte en del av Swedbank, utan är en fristående sparbank. De samarbetar med Swedbank, men är alltså en helt egen bank.Piraya skrev:
Några av de fristående sparbankerna hör till de mest sympatiska bankerna i landet (men det finns en del dåliga också).
Som sagt jag lämnar detta.
Men det syns tydligt att det finns personer som inte kan läsa innantill och förstå vad de läser.
Jag orkar inte förklara för dem som ändå inte förstår!
Det är helt klart att vissa kommer att upptäcka att någon lurat dem.........för inte beror det på egen okunskap eller?
PS värderingen av en fastighet görs av värderingsman som den riktiga banken utser men tydligen inte på skräp banken DS.
Men det syns tydligt att det finns personer som inte kan läsa innantill och förstå vad de läser.
Jag orkar inte förklara för dem som ändå inte förstår!
Det är helt klart att vissa kommer att upptäcka att någon lurat dem.........för inte beror det på egen okunskap eller?
PS värderingen av en fastighet görs av värderingsman som den riktiga banken utser men tydligen inte på skräp banken DS.
Tobs, vad hände med bankdirektören? Kom de ut och kikade?
"Bakbunden" verkar vara en term man får lära sig på Swedbank skolan att använda när man vill skylla sina obehagliga besked på "någon annan". Det är ganska många som har hört den storyn. Konstigt nog är de inte bakbundna 5min efter att ni har berättat att ni byter bank till någon som inte har problem med erat upplägg.
Välj en bank där ni kan prata med någon som faktiskt har bestämmande rätt som t.ex Handelsbankens bankchefer
Välj en bank där ni kan prata med någon som faktiskt har bestämmande rätt som t.ex Handelsbankens bankchefer
Inte ens då...vi var öppna med vår bankkvinna på Svettbank och berättade att vi hade tagit kontakt med två andra banker för att räkna på våra lån och framtida lån till utbyggnad och renovering. Hon "viftade bort det". Två veckor senare var vi kunder hos Handelsbanken...tallmilan skrev:"Bakbunden" verkar vara en term man får lära sig på Swedbank skolan att använda när man vill skylla sina obehagliga besked på "någon annan". Det är ganska många som har hört den storyn. Konstigt nog är de inte bakbundna 5min efter att ni har berättat att ni byter bank till någon som inte har problem med erat upplägg.
Vore intressant att höra hur det gick efter att de var ute och värderade.
Men som sagt det viktigaste är att höra med olika banker för att få det bästa avtalet. Bostadslånet är ju trots allt ens största affär.
Men som sagt det viktigaste är att höra med olika banker för att få det bästa avtalet. Bostadslånet är ju trots allt ens största affär.