45 834 läst ·
71 svar
46k läst
71 svar
Blåsor i färgen på nymålad fasad
Ohyvlat på utsidan som fasadvirke normalt är ...
HejM Målardan skrev:
Jag har problem på hyvlat virke, omålat från start. Har gjort fönsterluckor som snickrade ihop förra sommaren, togs in och målades inomhus i vintras. Nu har jag satt upp dem på södersidan och det uppstår linoljeblåsor. Har målat med ottossons linoljefärg. Riktigt tråkigt, trodde jag gjort det mesta noggrannt men tydligen missat ändå Ni som åtgärdat linoljeblåsor, hur har det gått, ge mig gärna tips! Tack på förhand! /Anneli
kolla med en färgaffär där proffsen handlar från dom har utrustning att kolla vilken färg som var från början. Låter som det har varit en linoljefärg och den ger blåsor speciellt när det är varmt och solen ligger på. Då är det bara att skrapa bort all ny färg och använda en som är diffusionsöppen färg så gaserna har chans att fånig genom färgen utan att skapa blåsor.
G gaia skrev:
Blev det målat i aug/september och hur är resultatet idag?
Vi samma problem, förrförra ägaren hade målare som målade om brunlaserad träfasad från 66 med någon grön akrylatfärg precis innan försäljning. Söderläge på fasaden, bubblor uppstår när solen ligger på.
Garaget bredvid som även det var brunlaserat från början är ommålat med en brun täckfärg (olje) så där är inga bubblor.
Vi samma problem, förrförra ägaren hade målare som målade om brunlaserad träfasad från 66 med någon grön akrylatfärg precis innan försäljning. Söderläge på fasaden, bubblor uppstår när solen ligger på.
Garaget bredvid som även det var brunlaserat från början är ommålat med en brun täckfärg (olje) så där är inga bubblor.
I mitt fall så har jag inte fått tillbaka några blåsor än. Nu har vi haft ca 10-15 grader med ganska stark sol.B bjorsi skrev:Blev det målat i aug/september och hur är resultatet idag?
Så att skära bort bubblorna och därefter tvätta fasaden med YES och T-Röd har i mitt fall hjälpt mig. Att testa sig fram kostar inget
HejB bjorsi skrev:Blev det målat i aug/september och hur är resultatet idag?
Det blir så om det varit målat med någon typ av oljefärg. Det som kan fungera är att måla gammal yta med en diffusion öppen färg så gaserna från gamla virket och gamla oljefärgen inte hindras av en tät täckfärg.B bjorsi skrev:Blev det målat i aug/september och hur är resultatet idag?
Kan du ge exempel på en diffusionsöppen fasadfärg?Bussmotor skrev:
Jag har fått tips i Colorama-butiken om någon hybridfärg, typ Jotun Demidekk
Eller att fortsätta med tex linoljefärg, men då måste som sagt plastfärgen bort.Bussmotor skrev:
Är det en gammal fasad så kan det också saknas luftspalt bakom, då funkar plastfärg dåligt.
Även jag har en del blåsor på fasaden, målades om förra sommaren med Demidekk ultimate.
Skrapade bort all löst sittande färg, oljegrund sedan 2 lager färg.
Inga blåsor på baksidan som står i solen hela dagen (jo kanske 1-2 st), men mycket mer blåsor på framsidan som endast har lite kvällssol.
På ena gaveln (som inte får någon sol över huvud taget på dagen) är det ett gäng blåsor som i höstas var vattenfyllda, såg ut som en blandning av vatten/oljegrund(visir), typ gulaktig lösning. Inte seg som kåda.
Känns som att jag gör inte annat än att går och skrapar bort blåsor > visirar > och målar...
Skrapade bort all löst sittande färg, oljegrund sedan 2 lager färg.
Inga blåsor på baksidan som står i solen hela dagen (jo kanske 1-2 st), men mycket mer blåsor på framsidan som endast har lite kvällssol.
På ena gaveln (som inte får någon sol över huvud taget på dagen) är det ett gäng blåsor som i höstas var vattenfyllda, såg ut som en blandning av vatten/oljegrund(visir), typ gulaktig lösning. Inte seg som kåda.
Känns som att jag gör inte annat än att går och skrapar bort blåsor > visirar > och målar...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden