45 834 läst ·
71 svar
46k läst
71 svar
Blåsor i färgen på nymålad fasad
G gaia skrev:Har ingen ork att börja om från början. Får leva med bubblorna och om någon frågar vad som har hänt så blir svaret : "Beckers vattenbaserat akrylat". Blir det för många frågor så sätter jag en skylt med samma text på fasaden[/QUOTE
Så länge blåsan är hel tar inte fasaden skada enl uppgift från Jotun. ]
Det är enkelt att ta reda på vilken färg som du målat över. Om du skrapat fram gamla färgen så kan du spotta på fingret och stryka det mot färgen. Om den mörknar då är det med största möjligt att det är en oljefärg, om den. Inte mörknar är det en ”plastfärg” om du målar en helsida med en annan typ av färg så kommer det inte märkas så mycket.
M Manonano skrev:
Finns flera anledningar till att det blåsar sig såhär. Precis som flera andra varit inne på kan sådana blåsor uppstå bland annat ifall
1. Det är linolja i virket (finns ingen åtgärd mer än byta panel eller fortsätta med linoljefärg) om sådant är fallet
2. Det har varit för varmt när du målat (dock tror jag inte det eftersom det blåsar sig när du målar om det)
3. Det är dåligt rengjort, målartvätt och noga avsköljning är rätt väg att gå
4. Kådan i träet fortsätter pressa mot färgfilmen och då släpper virket igenom syre som sedan gör blåsorna stora
Bästa lösningen om du ändå vill testa att måla om det igen är att grunda med en alkydolja baserad grundfärg sedan stryka det 2 gånger med en hederlig gammal oljefärg (typ Jotun Drygolin eller Demidekk Oljetäckfärg)
Funkar inte detta hade jag bytt panel där du har problem.
1. Det är linolja i virket (finns ingen åtgärd mer än byta panel eller fortsätta med linoljefärg) om sådant är fallet
2. Det har varit för varmt när du målat (dock tror jag inte det eftersom det blåsar sig när du målar om det)
4. Kådan i träet fortsätter pressa mot färgfilmen och då släpper virket igenom syre som sedan gör blåsorna stora
Bästa lösningen om du ändå vill testa att måla om det igen är att grunda med en alkydolja baserad grundfärg sedan stryka det 2 gånger med en hederlig gammal oljefärg (typ Jotun Drygolin eller Demidekk Oljetäckfärg)
Det finns billigare färger än dom två du nämner. Alcro och nordsjö har samma alternativ fast flera hundringar billigare. Inte ens en firma som köper stora mängder färg får betala över 1000:- per 9 liter burk.
K kaolinlera skrev:Finns flera anledningar till att det blåsar sig såhär. Precis som flera andra varit inne på kan sådana blåsor uppstå bland annat ifall
Ja exakt vilken produkt som bör användas var inte syftet med mitt inlägg. Det var 2 exempel på alkydolje produkter. Man kan absolut köra med Nordsjös "Tinova Traditional Exterior" lika väl. Däremot tror jag inte alcro har någon ren alkydoljefärg...Bussmotor skrev:
Ärligt så tror jag också att det är kåda.K kaolinlera skrev:
Annars borde hela fasaden bubbla upp, särskilt områden som konstant får solljus.
Frågan är ifall man kan stoppa kådan.
kåda? Tror inte det.... kådan har ju lättare att rinna ut/gasas ut genom plankans omålad baksida. Allt i naturen brukar ta det minsta motståndets väg....
har några ställen med övermålad kåda och dom bubblorna är fyllda med hård substans och färgen sitter fast.
har några ställen med övermålad kåda och dom bubblorna är fyllda med hård substans och färgen sitter fast.
Redigerat: