Har ingen ork att börja om från början. Får leva med bubblorna och om någon frågar vad som har hänt så blir svaret : "Beckers vattenbaserat akrylat". Blir det för många frågor så sätter jag en skylt med samma text på fasaden ;)

• Gilla
Anonymiserad 135652
  • Laddar…
G gaia skrev:
Har ingen ork att börja om från början. Får leva med bubblorna och om någon frågar vad som har hänt så blir svaret : "Beckers vattenbaserat akrylat". Blir det för många frågor så sätter jag en skylt med samma text på fasaden ;)[/QUOTE
Så länge blåsan är hel tar inte fasaden skada enl uppgift från Jotun. ]

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag har som sagt skrapat bort alla bubblor. Tvättat fasaden med Yes, vatten samt slipat enkelt. Står fortfarande orörd..tänker att jag ska prova med att måla i början av september.

Hej grunda med en oljegrund sedan en diffusionsöppen färg.

M Manonano skrev:
Jag har som sagt skrapat bort alla bubblor. Tvättat fasaden med Yes, vatten samt slipat enkelt. Står fortfarande orörd..tänker att jag ska prova med att måla i början av september.

Får fundera lite på detta. Risken är ju att jag blir tvungen att måla hela fasaden ifall jag väljer en annan "variant".. tänker på färgbrytningen....eller är jag ute o cyklar..

Det är enkelt att ta reda på vilken färg som du målat över. Om du skrapat fram gamla färgen så kan du spotta på fingret och stryka det mot färgen. Om den mörknar då är det med största möjligt att det är en oljefärg, om den. Inte mörknar är det en ”plastfärg” om du målar en helsida med en annan typ av färg så kommer det inte märkas så mycket.
M Manonano skrev:
Får fundera lite på detta. Risken är ju att jag blir tvungen att måla hela fasaden ifall jag väljer en annan "variant".. tänker på färgbrytningen....eller är jag ute o cyklar..

Finns flera anledningar till att det blåsar sig såhär. Precis som flera andra varit inne på kan sådana blåsor uppstå bland annat ifall
1. Det är linolja i virket (finns ingen åtgärd mer än byta panel eller fortsätta med linoljefärg) om sådant är fallet
2. Det har varit för varmt när du målat (dock tror jag inte det eftersom det blåsar sig när du målar om det)
3. Det är dåligt rengjort, målartvätt och noga avsköljning är rätt väg att gå
4. Kådan i träet fortsätter pressa mot färgfilmen och då släpper virket igenom syre som sedan gör blåsorna stora

Bästa lösningen om du ändå vill testa att måla om det igen är att grunda med en alkydolja baserad grundfärg sedan stryka det 2 gånger med en hederlig gammal oljefärg (typ Jotun Drygolin eller Demidekk Oljetäckfärg)
Funkar inte detta hade jag bytt panel där du har problem.

• Gilla
Manonano och 1 till
  • Laddar…
Det finns billigare färger än dom två du nämner. Alcro och nordsjö har samma alternativ fast flera hundringar billigare. Inte ens en firma som köper stora mängder färg får betala över 1000:- per 9 liter burk.

K kaolinlera skrev:
Finns flera anledningar till att det blåsar sig såhär. Precis som flera andra varit inne på kan sådana blåsor uppstå bland annat ifall
1. Det är linolja i virket (finns ingen åtgärd mer än byta panel eller fortsätta med linoljefärg) om sådant är fallet
2. Det har varit för varmt när du målat (dock tror jag inte det eftersom det blåsar sig när du målar om det)
3. Det är dåligt rengjort, målartvätt och noga avsköljning är rätt väg att gå
4. Kådan i träet fortsätter pressa mot färgfilmen och då släpper virket igenom syre som sedan gör blåsorna stora

Bästa lösningen om du ändå vill testa att måla om det igen är att grunda med en alkydolja baserad grundfärg sedan stryka det 2 gånger med en hederlig gammal oljefärg (typ Jotun Drygolin eller Demidekk Oljetäckfärg)
Funkar inte detta hade jag bytt panel där du har problem.

Bussmotor Bussmotor skrev:
Det finns billigare färger än dom två du nämner. Alcro och nordsjö har samma alternativ fast flera hundringar billigare. Inte ens en firma som köper stora mängder färg får betala över 1000:- per 9 liter burk.
Ja exakt vilken produkt som bör användas var inte syftet med mitt inlägg. Det var 2 exempel på alkydolje produkter. Man kan absolut köra med Nordsjös "Tinova Traditional Exterior" lika väl. Däremot tror jag inte alcro har någon ren alkydoljefärg...

Men det mest anmärkningsvärda är ändå att jag får blåsor högt upp i panelen där solen inte når.

M Manonano skrev:
Men det mest anmärkningsvärda är ändå att jag får blåsor högt upp i panelen där solen inte når.
Håller med, bästa gissningen är kådan. Men målar du med en oljefärg så gör du chansen större att det klarar sig för att oljan "spärrar" kådan bättre. Fortfarande inte riskfritt dock

K kaolinlera skrev:
Håller med, bästa gissningen är kådan. Men målar du med en oljefärg så gör du chansen större att det klarar sig för att oljan "spärrar" kådan bättre. Fortfarande inte riskfritt dock
Ärligt så tror jag också att det är kåda.
Annars borde hela fasaden bubbla upp, särskilt områden som konstant får solljus.

Frågan är ifall man kan stoppa kådan.

M Manonano skrev:
Ärligt så tror jag också att det är kåda.
Annars borde hela fasaden bubbla upp, särskilt områden som konstant får solljus.

Frågan är ifall man kan stoppa kådan.
Som sagt inte garanterat men en kraftig alkydolja ökar dina chanser

kåda? Tror inte det.... kådan har ju lättare att rinna ut/gasas ut genom plankans omålad baksida. Allt i naturen brukar ta det minsta motståndets väg....
har några ställen med övermålad kåda och dom bubblorna är fyllda med hård substans och färgen sitter fast.

Redigerat:
Hej!

Ni som har problem med blåsor, är virket hyvlat (slätt) eller ohyvlat (grovt)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.