45 834 läst ·
71 svar
46k läst
71 svar
Blåsor i färgen på nymålad fasad
Ju fler lager färg så kommer blåsorna om det är linolja i förstafärgen. Enligt Jotun.
Det kan vara att fasade varit målat med en linfärg, då blir det så. För när fasaden blir varm så bildas det gas från den gamla linoljan för att nya säger är för täta.
sp det blir att skrapa bort so mycket som möjligt innan du målar med färger som inte är täta. Fråga på en proffs affär där du kan få riktiga råd och rätta färger.
jag har sett det några gånger och det är bara det som hjälper. Slamfärg då brukar färgen krakelera. För att elasticiteten är olika.
sp det blir att skrapa bort so mycket som möjligt innan du målar med färger som inte är täta. Fråga på en proffs affär där du kan få riktiga råd och rätta färger.
jag har sett det några gånger och det är bara det som hjälper. Slamfärg då brukar färgen krakelera. För att elasticiteten är olika.
M Manonano skrev:Hej
Ser att jag inte heller är ensam om detta.
Flyttade in till huset 2019.
Fasaden i söderläge (balkong) med ett tak.
Fasaden målat i röd färg (ingen Slam).
Målade om med Flüggers utomhus färg (plastfärg tror jag många kallar det för). Målade samtidigt ett staket och förråd som ligger i samma väderstreck ( söderläge).
Allt målade jag under sommaren, kanske lite för varmt men ändå.
Staketet (olja+grundfärg + färg ) enstaka bubblor som jag löst.
Förråd (endast färg 2-3 strykningar ) inga problem alls...
Fasad (endast färg 2-3 strykningar) får problem...i övre delen där solen egentligen inte ligger på trycker då taket som leder till vinden skyddar.
Skurit bort bubblorna med kniv , i de större bubblorna som är ungefär som en 20-lapp stora så har det runnit "kåda" tror jag..färgen är gul och den luktar inget.
Låtit den vädra /torka under några dagar. Därefter grundmålat och strukit på med 2 lager färg. .... Under hösten /vintern uppstår det bubblor igen .
Större och mindre lite spritt överallt. Men alla i en höjd på ca 1.7 och uppåt i fasaden.
Nu har jag skurit bort allt igen .det nästan rann rätt så mycket från den stora bubblan..
Sprutade på med varmt vatten blandat med Yes diskmedel. Torkade med en blöt trasa.
Tänkte köra samma kur imorgon.
Men vad ska jag göra därefter?
Låta torka ordentligt..
Olja +grundmåla + måla?
Eller ska jag tvätta med T-röd eller något liknande innan?[bild] [bild] [bild] [bild]
hur ska vi ha det då? Är färgen inte tätt så kan vatten krypa in och det ruttnar . Är färgen tätt så blir det bubblor. Är det bara dom 2 alternativ man har om fasadplankor var inoljade en gång i tiden?
Tycker att bubbliga fasader är relativ nytt fenomen och därför misstänker jag vattenbaserade fasadfärger.
Tycker att bubbliga fasader är relativ nytt fenomen och därför misstänker jag vattenbaserade fasadfärger.
Bra fråga där.. hahaG gaia skrev:hur ska vi ha det då? Är färgen inte tätt så kan vatten krypa in och det ruttnar . Är färgen tätt så blir det bubblor. Är det bara dom 2 alternativ man har om fasadplankor var inoljade en gång i tiden?
Håller med detta är jättetråkigt. Särskilt när man tycker att man har underhållit sitt hus.
G gaia skrev:hur ska vi ha det då? Är färgen inte tätt så kan vatten krypa in och det ruttnar . Är färgen tätt så blir det bubblor. Är det bara dom 2 alternativ man har om fasadplankor var inoljade en gång i tiden?
Det finns ingen färg som är helt tät över tid. Därför är det bättre att måla med en färg som är 'öppen' så att träet kan torka ut mellan gångerna det blir blött.G gaia skrev:
Problemet med 'tät' färg är att det blir sprickor med tiden där det läcker in vatten, men det torkar upp mycket sämre än färg som är öppen från början.
Trä har inte ruttnat så fort som efter att akrylfärgerna introducerades...
För min del så har det alltid blivit så att målningen var skett under maj-aug.
Kanske ska man försöka måla sep-okt istället?
Tänker på att det inte är varmt längre och att färgen får möjlighet att härda under lång tid innan den utsätts för stark solsken /värme igen
Tänker på att täcklasyr behöver ca 30 dagar innan den blir helt härdad. Men när man målar under sommaren så påskyndas processen p g a värme/direkt sol som i sin tur får kemikalier att reagera med övriga "gamla färger" och att det då uppstår en reaktion som får oljan att få liv igen ..
Kanske ska man försöka måla sep-okt istället?
Tänker på att det inte är varmt längre och att färgen får möjlighet att härda under lång tid innan den utsätts för stark solsken /värme igen
Tänker på att täcklasyr behöver ca 30 dagar innan den blir helt härdad. Men när man målar under sommaren så påskyndas processen p g a värme/direkt sol som i sin tur får kemikalier att reagera med övriga "gamla färger" och att det då uppstår en reaktion som får oljan att få liv igen ..
Nej-nej-nej!M Manonano skrev:
Vid den tiden är det mycket fukt i luften så färgen torkar jättelångsamt.
Man får rinningar pga dagg i nymålade ytor om man målar på eftermiddagen också.
Har provat så jag vet.
Bäst tid är i maj när det är torrt och inte jättevarmt ännu.
Bra tips där
Men då gör jag så att jag inväntar till mitten av april. Tittar på dags och natt temperaturen. Ligger den kring 10-15 grader så målar jag
Då hoppas jag att ca 1.5 månad ska räcka för färgen att härda ordentligt under normala temperatur förhållande
Det blir ju riktigt varmt från ca mitten. Av juni och framåt .?
Men då gör jag så att jag inväntar till mitten av april. Tittar på dags och natt temperaturen. Ligger den kring 10-15 grader så målar jag
Då hoppas jag att ca 1.5 månad ska räcka för färgen att härda ordentligt under normala temperatur förhållande
Det blir ju riktigt varmt från ca mitten. Av juni och framåt .?
Hade jag byggt nytt idag så skulle jag aldrig måla träfasaden med en täckande burkfärg.
Troligen skulle jag använda järnvitriol med en gnutta svart pigment. Järnvitriol för att påskynda åldrandet/ grånad av träyta och pigment för att maskera svartmögelprickar som inte går att undvika. Vi ska inte glömma att trä klarar att bli våt då och då bara den har möjlighet att torka emellanåt.
Trött på färg som inte tål miljön den ska vistas i.
Troligen skulle jag använda järnvitriol med en gnutta svart pigment. Järnvitriol för att påskynda åldrandet/ grånad av träyta och pigment för att maskera svartmögelprickar som inte går att undvika. Vi ska inte glömma att trä klarar att bli våt då och då bara den har möjlighet att torka emellanåt.
Trött på färg som inte tål miljön den ska vistas i.
Att bubblor uppstår beror på att när du använder en tät färg är att fasaden förmodligen är gamla färgen är linoljebaserad och då behövs en så kallad diffusions öppen färg vilket tillåter att gaserna gå ut genom färgen. Och du behöver inte vara orolig att det kommer in vatten genom färgen. En färg proffs affär som nordsjö eller colorama eller den som finns närmast dig kan hjälpa dig. Undvik t, ex rusta eller dom större butikerna.
Y Yvonne Gustavsson skrev:
Ajaj. Då för säkerhets skull skulle jag rekommendera dig att använda oljegrund och en diffusions öppen färg som låter fasaden andas. Vi hade ett sådant jobb där vi använde en modern färg som är tät. Fick samma resultat
Massa blåsor speciellt när solen ligger på.
då vart det till att skrapa bort all färg och börja om från början med oljegrund och sedan en diffusions öppen färg. Det vart mycket bättre men inte helt. Orsaken kan vara att gammalt virke innehåller mycket harts och oljor.
Massa blåsor speciellt när solen ligger på.
då vart det till att skrapa bort all färg och börja om från början med oljegrund och sedan en diffusions öppen färg. Det vart mycket bättre men inte helt. Orsaken kan vara att gammalt virke innehåller mycket harts och oljor.
G gaia skrev: