3 338 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Blandning Jordat-Ojordat
Ja, nog kan man klandra och tycka att man gått på en mina.Bo.Siltberg skrev:
Men säljaren kan inte åläggas att åtgärda detta i en BRF, såtillvida han har uppmanat köparen att undersöka lägenhetens skick innan köp. Det räknas som lösöresköp.
Det är då köparens skyldighet att undersöka och om han inte har kompetensen/kunskapen så får han anlita någon som har kunskapen.
Jovisst ser jag skillnad på jordat och ojordat. Var väl så naiv kanske så jag granskade inte denna detalj
så ingående då jag tog för givet att en sådan här viktig sak skall vara riktig.
Vad gäller lagmässigt om detta ? Har man inte behörighet så får man inte utföra vissa elinstallationer
men hur efterlevs detta? Om denna bestämmelse bara är ett spel för galleriet så blir det ju fler och fler
problem i framtiden.
Vad händer i ansvarsfrågan om det inträffar ett dödsfall i ett sådant här fall?
så ingående då jag tog för givet att en sådan här viktig sak skall vara riktig.
Vad gäller lagmässigt om detta ? Har man inte behörighet så får man inte utföra vissa elinstallationer
men hur efterlevs detta? Om denna bestämmelse bara är ett spel för galleriet så blir det ju fler och fler
problem i framtiden.
Vad händer i ansvarsfrågan om det inträffar ett dödsfall i ett sådant här fall?
Mycket enkelt !
Det är du som innehavare/ägare av lägenheten eller fastigheten som är helt och hållet ansvarig för elanläggningen. Om du inte vet om din elanläggning är i gott skick så är det du som ska se till att få gjort en ev elbesiktning och åtgärdat det som inte fyller gällande regler. Elbesiktningen kan du iofs stå över om du själv vet vad som måste åtgärdas för det är inget krav att den är gjord.
Och i detta fallet har du köpt lägenheten och därmed övertagit ansvaret för anläggningen och du kan inte avsäga dig detta ansvar.
Så i ditt fall blir det du som kan ställas till ansvar för ett dödsfall som sker i din lägenhet pga fel i elanläggningen.
Det är du som innehavare/ägare av lägenheten eller fastigheten som är helt och hållet ansvarig för elanläggningen. Om du inte vet om din elanläggning är i gott skick så är det du som ska se till att få gjort en ev elbesiktning och åtgärdat det som inte fyller gällande regler. Elbesiktningen kan du iofs stå över om du själv vet vad som måste åtgärdas för det är inget krav att den är gjord.
Och i detta fallet har du köpt lägenheten och därmed övertagit ansvaret för anläggningen och du kan inte avsäga dig detta ansvar.
Så i ditt fall blir det du som kan ställas till ansvar för ett dödsfall som sker i din lägenhet pga fel i elanläggningen.
Redigerat:
Tveksam till det du skriver.
Elsäkerhetsverket skriver att man som fastighets ägare är ansvarig för att elen är korrekt installerad.
Flyttas då detta ansvar över på nästa ägare även om det tydligt går att visa att den felaktiga
installationen är gjord av den tidigare ägaren?
Elsäkerhetsverket skriver att man som fastighets ägare är ansvarig för att elen är korrekt installerad.
Flyttas då detta ansvar över på nästa ägare även om det tydligt går att visa att den felaktiga
installationen är gjord av den tidigare ägaren?
Jag skulle säga ja på den frågan.Janneman skrev:
Vilka bevis skulle du kunna lägga fram på att det var den föra ägaren som gjort installationen och som samtidigt bevisar att du inte visste om felet.
För så fort anläggningsägaren får reda på/indikationer på att något inte står rätt till så är det anläggningsägaren ansvar att ta reda på fakta och åtgärda felet. Om anläggningsägaren inte kan åtgärda felet med än gång så ska anläggningsägaren omgående minimera risken för följdfel. Ett sätt att temporärt "åtgärda" trasigt/felaktigt uttag är att tejpa över uttaget, en annan åtgärd är att bryta spänningen till uttaget genom att ta bort/slå av säkringen/dvärgbrytaren.
Om du är tveksam till mitt svar råder jag dig att tala med elsäkerhetsverket så kommer dom nog att förklara det på samma sätt.Janneman skrev:
Du skall ju ändå ringa och anmäla säljaren så ta upp saken med dom då
Klicka här för att svara