61 168 läst ·
229 svar
61k läst
229 svar
Blandat om smide
Finns det nåt material som är härdbart i en vanlig verkstad? Knäpp fråga... men tänkte göra en kindling cracker (ved klyvare) på jobbet och jag vet inte riktigt vad som finns.
Nån gammal sågklinga lär säkert gå att hitta men kan man svetsa på kilar (för att fläka isär vedträt) på en sån? Eller finns det lämpligt tror ni? Gärna platt från början så man inte behöver smida men härda tänkte jag prova
Nån gammal sågklinga lär säkert gå att hitta men kan man svetsa på kilar (för att fläka isär vedträt) på en sån? Eller finns det lämpligt tror ni? Gärna platt från början så man inte behöver smida men härda tänkte jag prova
Ett knivblad låter lämpligare.
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Svetsa fast ett yxhuvud?nino skrev:
Finns det nåt material som är härdbart i en vanlig verkstad? Knäpp fråga... men tänkte göra en kindling cracker (ved klyvare) på jobbet och jag vet inte riktigt vad som finns.
Måste vara en viss stålkvalité (MINST 355, gärna 420 eller över) så ska det gå att härdanino skrev:
Då ska du inte vara säker på att det ens går att härda..nino skrev:
Och vissa av dem hårdare stålen är direkt olämpliga att svetsa i, likadant stål som är härdade, för där kan härdningen släppa av värmen..
Går det att bygga nåt enkelt för att prova banka nån stålbit?
Har ingen aning om det är nåt jag vill hålla på med men det ser kul ut...
Så kan man få ihop nåt som funkar i stort sett gratis så man åtminstone får prova.
Har en bit räls som kan få duga som städ, nån hammare och liten slägga finns ju så klart.
Såg nån som hade tagit en plåtfälg och fyllt med sand, ett rör genom centrum som jag antar att är fläkt
Så kan man få ihop nåt som funkar i stort sett gratis så man åtminstone får prova.
Har en bit räls som kan få duga som städ, nån hammare och liten slägga finns ju så klart.
Såg nån som hade tagit en plåtfälg och fyllt med sand, ett rör genom centrum som jag antar att är fläkt
Ja, det bör funka. En rörstump med hårtork ger bra blås och lite extra värme.
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Har du kollat mitt inlägg 7 och 14? Sen tror jag det finns några till.nino skrev:
Går det att bygga nåt enkelt för att prova banka nån stålbit?
Enklast bygger du något av ett plåtrör med borrade hål, valfri fläkt och en hög med sand/grus.