Finns den till salu?

Hej, inte tänkt färdigt om det ännu.

• Gilla
Jakobski
  • Laddar…
Finns det nåt material som är härdbart i en vanlig verkstad? Knäpp fråga... men tänkte göra en kindling cracker (ved klyvare) på jobbet och jag vet inte riktigt vad som finns.

Nån gammal sågklinga lär säkert gå att hitta men kan man svetsa på kilar (för att fläka isär vedträt) på en sån? Eller finns det lämpligt tror ni? Gärna platt från början så man inte behöver smida men härda tänkte jag prova

Ett knivblad låter lämpligare.

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Finns det nåt material som är härdbart i en vanlig verkstad? Knäpp fråga... men tänkte göra en kindling cracker (ved klyvare) på jobbet och jag vet inte riktigt vad som finns.

Nån gammal sågklinga lär säkert gå att hitta men kan man svetsa på kilar (för att fläka isär vedträt) på en sån? Eller finns det lämpligt tror ni? Gärna platt från början så man inte behöver smida men härda tänkte jag prova
Svetsa fast ett yxhuvud?

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:

Måste vara en viss stålkvalité (MINST 355, gärna 420 eller över) så ska det gå att härda :)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Måste vara en viss stålkvalité (MINST 355, gärna 420 eller över) så ska det gå att härda :)
Ok ja jag vet inte vad som finns... är nog mest vanligt sen finns det väl lite axelstål men då lär det ju smidas platt

nino nino skrev:
Ok ja jag vet inte vad som finns... är nog mest vanligt sen finns det väl lite axelstål men då lär det ju smidas platt
Då ska du inte vara säker på att det ens går att härda..

Och vissa av dem hårdare stålen är direkt olämpliga att svetsa i, likadant stål som är härdade, för där kan härdningen släppa av värmen..

• Gilla
PNO och 1 till
  • Laddar…
Känns som det är enklare att beställa en klyv än att göra en :D

• Gilla
galento
  • Laddar…
Japp :rofl:

• Gilla
nino
  • Laddar…
Går det att bygga nåt enkelt för att prova banka nån stålbit?
Har ingen aning om det är nåt jag vill hålla på med men det ser kul ut...
Så kan man få ihop nåt som funkar i stort sett gratis så man åtminstone får prova.

Har en bit räls som kan få duga som städ, nån hammare och liten slägga finns ju så klart.

Såg nån som hade tagit en plåtfälg och fyllt med sand, ett rör genom centrum som jag antar att är fläkt

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ja, det bör funka. En rörstump med hårtork ger bra blås och lite extra värme.

• Gilla
K_H och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Går det att bygga nåt enkelt för att prova banka nån stålbit?
Har ingen aning om det är nåt jag vill hålla på med men det ser kul ut...
Så kan man få ihop nåt som funkar i stort sett gratis så man åtminstone får prova.

Har en bit räls som kan få duga som städ, nån hammare och liten slägga finns ju så klart.

Såg nån som hade tagit en plåtfälg och fyllt med sand, ett rör genom centrum som jag antar att är fläkt
Har du kollat mitt inlägg 7 och 14? Sen tror jag det finns några till.
Enklast bygger du något av ett plåtrör med borrade hål, valfri fläkt och en hög med sand/grus.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Någon som byggt en beltgrinder? Bandslip eller vad kallas det för?

Tänkte ge mig på att bygga en sån här

Fick tag på ritningen till slipen ovan så ska börja samla lite material

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.