D Dilato skrev:
En dators nätdel är en egen låda i lådan och använder inte nätspänningen direkt.
Och det är uteslutet att det blir ett fel i den nätdelen så att den spänningssätter sin låda?

Alfredo Alfredo skrev:
Och det är uteslutet att det blir ett fel i den nätdelen så att den spänningssätter sin låda?
Naturligtvis inte, en fas-kabelanslutning från vägguttaget kan ramla av inne i nätaggregatet och komma i kontakt med höljet..men med samma logik kan lika gärna skyddsjordskabeln lossa från sin plint i samma aggregat och då är höljet spänningssatt trots jordat uttag.

Faskabel lossar, jordkabel lossar, samma odds.

Sannolikheten att någondera ska inträffa är så låg att man inte behöver fundera över det.

D Dilato skrev:
Faskabel lossar, jordkabel lossar, samma odds.
Fast här måste två olika fel inträffa, båda lossar, samtidigt för att det ska bli farligt.

D Dilato skrev:
Sannolikheten att någondera ska inträffa är så låg att man inte behöver fundera över det.
Det håller jag absolut inte med om!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här måste två olika fel inträffa, båda lossar, samtidigt för att det ska bli farligt.

Det håller jag absolut inte med om!
Ok, har du någon statistik på hur ofta en kabel från ett apparatuttag innuti ett nätaggregat lossar och orsakat en skada?

Med stickpropp är risken halverad bara genom att om man sätter i den "rätt" ( kabeln som lossade innuti aggregatet var ansluten till nollan i vägguttaget).

D Dilato skrev:
Ok, har du någon statistik på hur ofta en kabel från ett apparatuttag innuti ett nätaggregat lossar och orsakat en skada?
Nej det har jag inte. Jag förstår dock inte resonemanget. En metallarmatur i ett tak som ingen i princip någonsin vidrör skyddsjordar man av säkerhetsskäl medan en plåtlåda som en dator som vidrörs regelbundet är otänkbar att bli spänningssatt.

Varför skulle inte ett fel i en dators nätaggregat kunna spänningssatta det när man ser risker för det i betydligt simplare apparater?

• Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det har jag inte. Jag förstår dock inte resonemanget. En metallarmatur i ett tak som ingen i princip någonsin vidrör skyddsjordar man av säkerhetsskäl medan en plåtlåda som en dator som vidrörs regelbundet är otänkbar att bli spänningssatt.

Varför skulle inte ett fel i en dators nätaggregat kunna spänningssatta det när man ser risker för det i betydligt simplare apparater?
Det är bara imaginära risker med lampan i taket som gör att man måste jorda lampan om den inte är skitgammal med torrspruckna ledare.

Men så är det, risken för en stöt från en lampa är jag vet inte hur många magnituder lägre än att dö av alkoholbruk, eller varför inte drunkning.

Men, skyddsjord är inte något som egentligen tillför en massa säkerhet, det är producenterna av prylar som ska se till att prylarna är säkra och inte kan orsaka personskada.

Det är ju egentligen inte svårt, isolera farliga grejer så det är omöjligt att få en farlig ström i kroppen.

Redigerat:
A
Europauttag är gjorda för felskyddet dubbel eller förstärkt isolering (för klass 2-apparater)
Dessa kan i princip alltid användas då de använder ett annat felskydd.

Tittar man i elinstallationsreglerna under 412 så står det också:

Skyddsåtgärden dubbel eller förstärkt isolering är tillämplig i alla typer av elinstallationer såvida det
inte begränsas av motsvarande avsnitt i del 7.

Man skriver även i 410.3.3
I varje del av en installation ska en eller flera skyddsåtgärder vidtas, med hänsyn taget till yttre
påverkan.

Så det är inget fel att ha olika felskydd i samma rum.
B bygges skrev:
Förstår inte hur du menar, menar du att det korrekta är framdragen jord till apparatdosan men som sedan ska lämnas i dosan medan neutral och fas kopplas in i Europauttaget?

Kan du länka källa på att en lös jordkabel måste ligga i apparatdosan?
Jag tror inte källan blev länkad men användaren som du svarade, dan Norstedt menar nog detta från elinstallationsreglerna. Tycker han har helt rätt också:

412.2.3.2
Förutom där avsnitt 412.1.2 gäller ska en krets som matar klass II-materiel ha en skyddsledare
framdragen och avslutad vid varje anslutningspunkt.
ANM – Denna fordring är avsedd att ta hänsyn till att utbyte från klass II-materiel till klass I-materiel kan behöva göras.

• Gilla
dan_norstedt och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag vet inte om vi läser samma regelverk här, men Elsäkerhetsverket säger:

Byte från ojordade till jordade uttag får du inte göra själv.
Byte från ojordade uttag till jordade får endast utföras av ett elinstallationsföretag. Det är heller inte tillåtet att byta ut endast ett uttag i ett rum och låta resten vara ojordade.

[länk]
Nu är inte ett eurouttag ett ojordat uttag utan ett dubbelissolerarat uttag.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B
A avh67f skrev:
Europauttag är gjorda för felskyddet dubbel eller förstärkt isolering (för klass 2-apparater)
Dessa kan i princip alltid användas då de använder ett annat felskydd.

Tittar man i elinstallationsreglerna under 412 så står det också:

Skyddsåtgärden dubbel eller förstärkt isolering är tillämplig i alla typer av elinstallationer såvida det
inte begränsas av motsvarande avsnitt i del 7.

Man skriver även i 410.3.3
I varje del av en installation ska en eller flera skyddsåtgärder vidtas, med hänsyn taget till yttre
påverkan.

Så det är inget fel att ha olika felskydd i samma rum.

Jag tror inte källan blev länkad men användaren som du svarade, dan Norstedt menar nog detta från elinstallationsreglerna. Tycker han har helt rätt också:

412.2.3.2
Förutom där avsnitt 412.1.2 gäller ska en krets som matar klass II-materiel ha en skyddsledare
framdragen och avslutad vid varje anslutningspunkt.
ANM – Denna fordring är avsedd att ta hänsyn till att utbyte från klass II-materiel till klass I-materiel kan behöva göras.
Och för gamla hus där det saknas jord i apparatdosan och där det med enkelhet inte går att dra fram jord?

A
B bygges skrev:
Och för gamla hus där det saknas jord i apparatdosan och där det med enkelhet inte går att dra fram jord?
Det är ett scenario där det inte är rätt utfört från början och att försöka utgå från en felaktighet blir lite konstigt.
Nu var det dock det diskussionen ovan handlade om som jag förstår det. En elinstallation från 1994 eller nyare där ett uttag saknar skyddsjorden.

Så det var väl en bra ide tycker jag att ersätta en sådan dosa med ett euro-uttag som någon skrev.
Alternativet att locka dosan blir ju lite tråkigt.

Det blir troligen en avvikelse från svensk standard i och med fodringen på skyddsjorden i alla anslutningspunkter men det får man leva med/hantera. 🙂

B bygges skrev:
Ja, där får man också montera eurouttag.

MEN i de rummen där det i dagsläget saknas skyddsjord och det sitter ett/flera eurouttag, där får ej skyddsjordade uttag monteras utan att skyddsjord dras fram till alla uttag mm (inklusive eurouttagen).

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
B
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, där får man också montera eurouttag.

MEN i de rummen där det i dagsläget saknas skyddsjord och det sitter ett/flera eurouttag, där får ej skyddsjordade uttag monteras utan att skyddsjord dras fram till alla uttag mm (inklusive eurouttagen).
Men det enda det grundar sig på är att skyddsledare ska finnas för att i framtiden kunna byta ut ett Europa uttag mot ett jordat uttag..

A
B bygges skrev:
Men det enda det grundar sig på är att skyddsledare ska finnas för att i framtiden kunna byta ut ett Europa uttag mot ett jordat uttag..
Ja. Man får ha i åtanke att vem som helst med kunskap får byta ett uttag.

Det finns kanske annars en risk att någon byter ut det mot ett skyddsjordat uttag utan skyddsjord.

B
A avh67f skrev:
Ja. Man får ha i åtanke att vem som helst med kunskap får byta ett uttag.

Det finns kanske annars en risk att någon byter ut det mot ett skyddsjordat uttag utan skyddsjord.
Nej vem som helst får inte byta uttag utan skyddsjord till ett med skyddsjord, får endast utföras av elinstallatör.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Liiiite tillbaka till tråden, så skulle jag, om
1) du tycker att elsystemet känns lite lurigt,
2) du hittar en elektriker som är vettig och
3) det inte är alltför svårt att komma åt

fundera på att renovera elen i ett område i taget, när du ändå gör om. Eventuellt sätta upp en ny central, sätta den gamla som undercentral tills allt är renoverat och på den nya.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.