B bygges skrev:
Nu sysslar du med semantik. Europauttaget saknar jord men får installeras i samma rum som uttag med jord.
Ja, så länge det är jord framdraget till dosan.

Så det är inte tillåtet att fixa problemet med blandning av jordade uttag och ej framdragen jord till vissa dosor i samma rum genom att byta de ojordade till Europauttag.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man får en falsk bild av att uttagena är skyddsjordade och reservationslöst använder skyddsjordade apparater inom räckhåll från varandra.
Men om det är uttag som både är och ser ojordade ut, då använder man skyddsjordade apparater med reservation och/eller utom räckhåll från varandra?

B
D dan_norstedt skrev:

Så det är inte tillåtet att fixa problemet med blandning av jordade uttag och ej framdragen jord till vissa dosor i samma rum genom att byta de ojordade till Europauttag.
Förstår inte hur du menar, menar du att det korrekta är framdragen jord till apparatdosan men som sedan ska lämnas i dosan medan neutral och fas kopplas in i Europauttaget?

Kan du länka källa på att en lös jordkabel måste ligga i apparatdosan?

Vit strömskena med fyra uttag och strömbrytare, sladd upprullad bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B bygges skrev:
Förstår inte hur du menar, menar du att det korrekta är framdragen jord till apparatdosan men som sedan ska lämnas i dosan medan neutral och fas kopplas in i Europauttaget?

Kan du länka källa på att en lös jordkabel måste ligga i apparatdosan?
I en nyinstallation måste jord finnas i alla anslutningspunkter, men jag har lite svårt att tro att det är "förbjudet" att installera europauttag i en äldre installation utan jord framme.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
B
Fotografen Fotografen skrev:
I en nyinstallation måste jord finnas i alla anslutningspunkter, men jag har lite svårt att tro att det är "förbjudet" att installera europauttag i en äldre installation utan jord framme.
Instämmer

Stämmer.

Men får man installerar ett/flera jordade uttag i ett rum samt byta ut ett/flera ojordade uttag till eurouttag utan att dra fram jord till dosan med eurouttaget?

Det finns inget sådant förbud, och jag vet inte vem som tror det.

Vad som inte är tillåtet är att hoppa över jordledaren i dosan i en miljö som använder skyddsjordning.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Lägger man nytt hoppar man inte över jorden, men varför sätta ett lock i en äldre installation bara för att vara kantig, vad är skillnaden med en parkerad jord i dosan, eller inte?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
D dan_norstedt skrev:

D dan_norstedt skrev:
Det finns inget sådant förbud, och jag vet inte vem som tror det.

Vad som inte är tillåtet är att hoppa över jordledaren i dosan i en miljö som använder skyddsjordning.
Kan du förklara vad det är du egentligen menar?

S sjoelund skrev:
Om det skulle bli något fel och det kom in 230V i signalkablarna? Normalt går det ju väldigt låg spänning i kablarna. Och är det PoE inblandat är det likström
Normalt så fungerar allt och ingen risk. Det jag påpekade var att om murfy är framme ( lagen om alltings jävlighet ) så finns en risk om du får ett fel i datorn så att du får ut nätspänning på nätverksuttaget. Jag vet att det inte är ett vanligt fel, men går det att garantera att det inte kan inträffa?

H hjelmen 1 skrev:
Jag vet att det inte är ett vanligt fel, men går det att garantera att det inte kan inträffa.
Ett switchat nätaggregat har ingen direkt kontakt mellan nät primärsida och sekundär likströms sida.

Se T1 som isolerar de två sidorna.
VO1 är optisk isolation.

• Kretsdiagram över ett switchat nätaggregat med transformator T1 som isolerar primär- och sekundärsida, och optokopplare VO1 för optisk isolation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hjelmen 1 skrev:
Normalt så fungerar allt och ingen risk. Det jag påpekade var att om murfy är framme ( lagen om alltings jävlighet ) så finns en risk om du får ett fel i datorn så att du får ut nätspänning på nätverksuttaget. Jag vet att det inte är ett vanligt fel, men går det att garantera att det inte kan inträffa?
Om du har 230V inne i datorn har du nog större problem än så. Det är i princip bara likström efter nätaggregatet och om du fick 230V in i moderkortet (som ger ström till nätverkskortet) så lär allting brinna upp riktigt fort då det bara är ett fåtal volt som används.

Borde vara samma med nätverksswitchar och annat. Det mesta går ju på likström så det vore otroligt att få in 230V i signalkablarna annat än precis då allting smäller.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Om du har 230V inne i datorn har du nog större problem än så. Det är i princip bara likström efter nätaggregatet och om du fick 230V in i moderkortet (som ger ström till nätverkskortet) så lär allting brinna upp riktigt fort då det bara är ett fåtal volt som används.

Borde vara samma med nätverksswitchar och annat. Det mesta går ju på likström så det vore otroligt att få in 230V i signalkablarna annat än precis då allting smäller.
Nu vill jag inte vara otrevlig, så försök inte provocera mig, jag vet hur en dator ser ut inuti och fungerar. Jag har byggt i hop åtskilliga i mina dagar. Det jag inte kan garantera och troligt vis inte du heller, det är hur en felsituation ser ut. Det kan vara allt från en åsksmäll så hela burken är som en svart klump till en lös sladd på primär sidan i nätaggregatet som ger överslag till lågspännings komponenterna. Det är ju inte när den fungerar som är problemet

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle tippa på att åskan skulle kunna vara det som åstadkommer det problemet för ett nätaggregat. Men det skyddar du dig mot med överspänningsskydd. Jag tror inte något av de nätverk jag haft genom åren haft liknande problem heller.

Det finns så klart de som vill förstöra nätverk med flit och det är nog svårt att skydda sig mot:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.