11 664 läst ·
139 svar
12k läst
139 svar
Blandat med ojordat och jordat
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Jag läser föreskrifterna. Det är föreskrifterna som gäller i rätten. Vad ESV skriver på sin webbsida ser jag som fullständigt irrelevant, även om jag håller med dem i detta fall.D Dilato skrev:Jag vet inte om vi läser samma regelverk här, men Elsäkerhetsverket säger:
Byte från ojordade till jordade uttag får du inte göra själv.
Byte från ojordade uttag till jordade får endast utföras av ett elinstallationsföretag. Det är heller inte tillåtet att byta ut endast ett uttag i ett rum och låta resten vara ojordade.
[länk]
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/lag-och-ratt/foreskrifter/elsak-fs-2017-2/
1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.
2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.
Ja så kan det vara. Det är inte plåt runt en apparat som bestämmer om den ska skyddsjordas. Det är utförandet. Jag har ju skrivit en instruktion för hur man dubbelisolerar gamla ljusarmaturer i metall! Så man får leta efter märkskylten som anger ifall en apparat är skyddsjordad eller dubbelisolerad.Alfredo skrev:
Va, pratar du Svenska nu? Det finns inga påhittade risker här som styr hur en lampa ska skyddas. Har en enkelisolerade delar inom sig som vid ett fel kan komma i kontakt med berörbara ledande delar som ett metallhölje, då är den avsedd att skyddsjordas.D Dilato skrev:
Redigerat:
Står nog inte pga att skyddsjorden inte måste anslutas när uttaget monteras i "isolerad miljö".B bygges skrev:
Men så fort det inte är "isolerad miljö" så måste skyddsjorden finnas och anslutas, även om skyddsjorden aldrig fysiskt kommer att kunna användas i uttaget.
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Jag vill då fortfarande påstå att det i en äldre installation där det blandat sig genom åren är helt OK med europauttag, utan en sysslolös skyddsjord bakom kulisserna. Bättre det än en kompott med de gamla runda. Nytt däremot, nybygge eller helt ny installation, lägg fram jord.
Kan du utveckla isolerad miljö? Du syftar på strömförbrukarna och deras anslutningskontakter?Demmpa skrev:
Har den anslutna jorden någon som helst funktion för uttaget när det saknas jordkontakt mot strömförbrukarna, eller är det bara för att hålla kabeln på plats i dosan?
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
"Isolerad miljö" är den förutsättning man stödde sig på för att installera ojordade uttag i bostadsutrymmen fram till ca 1993; det fanns/finns inte, skulle inte finnas, några jordade föremål i lokalen.
Tror jag ska ringa Elsäkerhetsverket imorgon och försöka bringa lite klarhet i detta.
Att i gamla hus behöva dra fram jord till apparatdosa för att sedan sätta ett Europauttag, det är ju klart märkligt. Har man väl jord framme sätter man väl ett jordat uttag.
Att i gamla hus behöva dra fram jord till apparatdosa för att sedan sätta ett Europauttag, det är ju klart märkligt. Har man väl jord framme sätter man väl ett jordat uttag.
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Det är bara i rum med skyddsmetoden "isolerad miljö" som klass0-uttag (ojordade uttag) får sitta.B bygges skrev:
Skyddsmetoden "isolerad miljö" får inte utföras sedan 1994.
Återigen, man får sätta eurouttag (klass2-uttag) utan ansluten jordtråd i rum med klass0-uttag.B bygges skrev:
Däremot när det förs in skyddsjord i rummet tex i form av jordade schukouttag (klass1-uttag) så måste alla ojordade uttag (klass0-uttag) bort samt skyddsjord måste dras fram till alla anslutningspunkter (tex apparatdosa) även till eurouttagen.
Vi har vid några ställen monterat en/flera trevägs eurouttag bredvid jordade uttag.B bygges skrev:
Detta pga att det där vid kommer sitta apparater med eurokontakt samt apparater med jordad schukokontakt.
Det blir då mer kompakt med eurouttag är flera schukouttag bredvid varandra.
I tex badrumsskåpet har vi monterat trevägs eurouttag eftersom det bara kommer att anslutas apparater med eurokontakt där, sen har vi bl.a. Ett envägs schukouttag vid strömbrytarna vid bardrumsdörren.
A avh67f skrev:
Men fortfarande handlar kravet om skyddsjord framdraget i apparatdosan trots europauttag om möjlighet att uppgradera i framtiden till jordade uttag om jag förstår det.Demmpa skrev:
Det är bara i rum med skyddsmetoden "isolerad miljö" som klass0-uttag (ojordade uttag) får sitta.
Skyddsmetoden "isolerad miljö" får inte utföras sedan 1994.
Återigen, man får sätta eurouttag (klass2-uttag) utan ansluten jordtråd i rum med klass0-uttag.
Däremot när det förs in skyddsjord i rummet tex i form av jordade schukouttag (klass1-uttag) så måste alla ojordade uttag (klass0-uttag) bort samt skyddsjord måste dras fram till alla anslutningspunkter (tex apparatdosa) även till eurouttagen.
Vi har vid några ställen monterat en/flera trevägs eurouttag bredvid jordade uttag.
Detta pga att det där vid kommer sitta apparater med eurokontakt samt apparater med jordad schukokontakt.
Det blir då mer kompakt med eurouttag är flera schukouttag bredvid varandra.
I tex badrumsskåpet har vi monterat trevägs eurouttag eftersom det bara kommer att anslutas apparater med eurokontakt där, sen har vi bl.a. Ett envägs schukouttag vid strömbrytarna vid bardrumsdörren.
Det blir ju lite av en icke-fråga eftersom jordade uttag i det läget i framtiden endast får sättas av elinstallatör och denna kommer notera att det saknas jord och utföra nödvändiga åtgärder, tex utanpåliggande dragning, för att få fram skyddsjord.
Får "vem som helst" byta en fast ansluten ljusarmatur i tex vardagsrumet?B bygges skrev:Men fortfarande handlar kravet om skyddsjord framdraget i apparatdosan trots europauttag om möjlighet att uppgradera i framtiden till jordade uttag om jag förstår det.
Det blir ju lite av en icke-fråga eftersom jordade uttag i det läget i framtiden endast får sättas av elinstallatör och denna kommer notera att det saknas jord och utföra nödvändiga åtgärder, tex utanpåliggande dragning, för att få fram skyddsjord.
Är det några speciella krav på utförande av gamla ljusarmaturen och nya ljusarmaturen?
Du får byta ut en befintlig, fast ansluten ljusarmatur mot en ny, under förutsättning att det gäller installation i en torr ej brandfarlig miljö.
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/ljusarmatur/vardagsrum/byta-ljusarmatur
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/ljusarmatur/vardagsrum/byta-ljusarmatur