B bygges skrev:
Men det enda det grundar sig på är att skyddsledare ska finnas för att i framtiden kunna byta ut ett Europa uttag mot ett jordat uttag..
Nej, utan det är när skyddsjord förs in i ett rum så ska alla anslutningspunkter få skyddsjord framdraget till sig.

Schneiders trevägs eurouttag har anslutning för jorden,
Schneider Electric trevägsuttag med skyddsjordanslutning, typ TYP2 16A, 250V, visas i närbild utan yttre kåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag vet inte om vi läser samma regelverk här, men Elsäkerhetsverket säger:

Byte från ojordade till jordade uttag får du inte göra själv.
Byte från ojordade uttag till jordade får endast utföras av ett elinstallationsföretag. Det är heller inte tillåtet att byta ut endast ett uttag i ett rum och låta resten vara ojordade.

[länk]
Jag läser föreskrifterna. Det är föreskrifterna som gäller i rätten. Vad ESV skriver på sin webbsida ser jag som fullständigt irrelevant, även om jag håller med dem i detta fall.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/lag-och-ratt/foreskrifter/elsak-fs-2017-2/
1 § Följande elinstallationsarbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att elinstallationsarbetet inte utförs i potentiellt explosiva miljöer.
2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en egen kapsling eller dosa.

Alfredo Alfredo skrev:
Så en plåtlåda som är en tvättmaskin eller en brödrost kan bli strömförande och orsaka personskada men det kan inte en plåtlåda som är en dator?
Ja så kan det vara. Det är inte plåt runt en apparat som bestämmer om den ska skyddsjordas. Det är utförandet. Jag har ju skrivit en instruktion för hur man dubbelisolerar gamla ljusarmaturer i metall! Så man får leta efter märkskylten som anger ifall en apparat är skyddsjordad eller dubbelisolerad.
D Dilato skrev:
Det är bara imaginära risker med lampan i taket som gör att man måste jorda lampan om den inte är skitgammal med torrspruckna ledare.
Va, pratar du Svenska nu? Det finns inga påhittade risker här som styr hur en lampa ska skyddas. Har en enkelisolerade delar inom sig som vid ett fel kan komma i kontakt med berörbara ledande delar som ett metallhölje, då är den avsedd att skyddsjordas.

Redigerat:
  • Gilla
spikplanka och 4 till
  • Laddar…
B
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, utan det är när skyddsjord förs in i ett rum så ska alla anslutningspunkter få skyddsjord framdraget till sig.

Schneiders trevägs eurouttag har anslutning för jorden,
[bild]
Det verkar inte stå så i produktdatabladet? Eller menas nåt annat där?

Produktdatablad för Exxact WDE002279 vägguttag, vit, 3-vägs med tekniska specifikationer och certifieringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B bygges skrev:
Det verkar inte stå så i produktdatabladet? Eller menas nåt annat där?

[bild]
Står nog inte pga att skyddsjorden inte måste anslutas när uttaget monteras i "isolerad miljö".

Men så fort det inte är "isolerad miljö" så måste skyddsjorden finnas och anslutas, även om skyddsjorden aldrig fysiskt kommer att kunna användas i uttaget.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag vill då fortfarande påstå att det i en äldre installation där det blandat sig genom åren är helt OK med europauttag, utan en sysslolös skyddsjord bakom kulisserna. Bättre det än en kompott med de gamla runda. Nytt däremot, nybygge eller helt ny installation, lägg fram jord.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Demmpa Demmpa skrev:
Står nog inte pga att skyddsjorden inte måste anslutas när uttaget monteras i "isolerad miljö".

Men så fort det inte är "isolerad miljö" så måste skyddsjorden finnas och anslutas, även om skyddsjorden aldrig fysiskt kommer att kunna användas i uttaget.
Kan du utveckla isolerad miljö? Du syftar på strömförbrukarna och deras anslutningskontakter?

Har den anslutna jorden någon som helst funktion för uttaget när det saknas jordkontakt mot strömförbrukarna, eller är det bara för att hålla kabeln på plats i dosan?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
"Isolerad miljö" är den förutsättning man stödde sig på för att installera ojordade uttag i bostadsutrymmen fram till ca 1993; det fanns/finns inte, skulle inte finnas, några jordade föremål i lokalen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
B
Tror jag ska ringa Elsäkerhetsverket imorgon och försöka bringa lite klarhet i detta.

Att i gamla hus behöva dra fram jord till apparatdosa för att sedan sätta ett Europauttag, det är ju klart märkligt. Har man väl jord framme sätter man väl ett jordat uttag.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Har man väl jord framme sätter man väl ett jordat uttag.
Typ så.

B
Fotografen Fotografen skrev:
Typ så.
Jo, men om det verkligen vore så som dempa och nån till skrivit har jag mycket svårt att se att marknaden skulle finnas för europauttag, eftersom alla elektriker lär sätta jordat uttag om jord ändå är framme. Ändå ser jag ju dessa uttag mer och mer tycker jag.

A
Det är svensk standard som har fodringen på skyddsjord till, i detta fall euro-uttag. Inte Elsäkerhetsverket.

Så det är i så fall bättre att ringa till dem i Kista.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Kan du utveckla isolerad miljö? Du syftar på strömförbrukarna och deras anslutningskontakter?
Det är bara i rum med skyddsmetoden "isolerad miljö" som klass0-uttag (ojordade uttag) får sitta.

Skyddsmetoden "isolerad miljö" får inte utföras sedan 1994.

B bygges skrev:
Tror jag ska ringa Elsäkerhetsverket imorgon och försöka bringa lite klarhet i detta.

Att i gamla hus behöva dra fram jord till apparatdosa för att sedan sätta ett Europauttag, det är ju klart märkligt. Har man väl jord framme sätter man väl ett jordat uttag.
Återigen, man får sätta eurouttag (klass2-uttag) utan ansluten jordtråd i rum med klass0-uttag.

Däremot när det förs in skyddsjord i rummet tex i form av jordade schukouttag (klass1-uttag) så måste alla ojordade uttag (klass0-uttag) bort samt skyddsjord måste dras fram till alla anslutningspunkter (tex apparatdosa) även till eurouttagen.

B bygges skrev:
Jo, men om det verkligen vore så som dempa och nån till skrivit har jag mycket svårt att se att marknaden skulle finnas för europauttag, eftersom alla elektriker lär sätta jordat uttag om jord ändå är framme. Ändå ser jag ju dessa uttag mer och mer tycker jag.
Vi har vid några ställen monterat en/flera trevägs eurouttag bredvid jordade uttag.
Detta pga att det där vid kommer sitta apparater med eurokontakt samt apparater med jordad schukokontakt.
Det blir då mer kompakt med eurouttag är flera schukouttag bredvid varandra.

I tex badrumsskåpet har vi monterat trevägs eurouttag eftersom det bara kommer att anslutas apparater med eurokontakt där, sen har vi bl.a. Ett envägs schukouttag vid strömbrytarna vid bardrumsdörren.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
A avh67f skrev:
Det är svensk standard som har fodringen på skyddsjord till, i detta fall euro-uttag. Inte Elsäkerhetsverket.

Så det är i så fall bättre att ringa till dem i Kista.
Demmpa Demmpa skrev:
Det är bara i rum med skyddsmetoden "isolerad miljö" som klass0-uttag (ojordade uttag) får sitta.

Skyddsmetoden "isolerad miljö" får inte utföras sedan 1994.

Återigen, man får sätta eurouttag (klass2-uttag) utan ansluten jordtråd i rum med klass0-uttag.

Däremot när det förs in skyddsjord i rummet tex i form av jordade schukouttag (klass1-uttag) så måste alla ojordade uttag (klass0-uttag) bort samt skyddsjord måste dras fram till alla anslutningspunkter (tex apparatdosa) även till eurouttagen.

Vi har vid några ställen monterat en/flera trevägs eurouttag bredvid jordade uttag.
Detta pga att det där vid kommer sitta apparater med eurokontakt samt apparater med jordad schukokontakt.
Det blir då mer kompakt med eurouttag är flera schukouttag bredvid varandra.

I tex badrumsskåpet har vi monterat trevägs eurouttag eftersom det bara kommer att anslutas apparater med eurokontakt där, sen har vi bl.a. Ett envägs schukouttag vid strömbrytarna vid bardrumsdörren.
Men fortfarande handlar kravet om skyddsjord framdraget i apparatdosan trots europauttag om möjlighet att uppgradera i framtiden till jordade uttag om jag förstår det.

Det blir ju lite av en icke-fråga eftersom jordade uttag i det läget i framtiden endast får sättas av elinstallatör och denna kommer notera att det saknas jord och utföra nödvändiga åtgärder, tex utanpåliggande dragning, för att få fram skyddsjord.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Men fortfarande handlar kravet om skyddsjord framdraget i apparatdosan trots europauttag om möjlighet att uppgradera i framtiden till jordade uttag om jag förstår det.

Det blir ju lite av en icke-fråga eftersom jordade uttag i det läget i framtiden endast får sättas av elinstallatör och denna kommer notera att det saknas jord och utföra nödvändiga åtgärder, tex utanpåliggande dragning, för att få fram skyddsjord.
Får "vem som helst" byta en fast ansluten ljusarmatur i tex vardagsrumet?
Är det några speciella krav på utförande av gamla ljusarmaturen och nya ljusarmaturen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.