Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag borde helt klart leta efter nåt sånt!

Nu fick jag montera kultventiler så jag kunde stänga av vattnet lokalt för barnen stod inte ut.
Det var världens projekt. Har varit runt bland byggladorna.
Jag har ju från väggen en 90 grader med en R10 (TROR JAG? ) hane och det var som sagt en packning i motsvarande hona på gamla blandaren (och nya)

Så jag letade efter en kulventil med hona i ena änden och R10 hane i andra, det hade ingen. Hittade till slut på Biltema. MEN det följde inte med någon packning som sagt.
Så jag var tillbaka på Biltema och köpte (I SAMMA HYLLA) en packning som det stod samma storlek på (Biltema kallar dessa 3/8" men som jag förstår tabellerna är det samma, det passar iaf)
MEN packningen (deras egen i deras egen kulventil) ÄR FÖR STOR - den passar inte.

Så jag hittade en O-ring i en sortimentlåda jag hade och den passade perfekt och nu är allt tätt. Men jag antar att det inte är riktigt att använda O-ringar så (jag har alltså använt en O-ring istället för en platt packning)? Kan ställa till problem i framtiden?
Hur hittar jag rätt packning? 🤔
😅😅 Har du hört talas om att det finns rörmokare!

Jag borde helt klart leta efter nåt sånt!

Nu fick jag montera kultventiler så jag kunde stänga av vattnet lokalt för barnen stod inte ut.
Det var världens projekt. Har varit runt bland byggladorna.
Jag har ju från väggen en 90 grader med en R10 (TROR JAG? ) hane och det var som sagt en packning i motsvarande hona på gamla blandaren (och nya)

Så jag letade efter en kulventil med hona i ena änden och R10 hane i andra, det hade ingen. Hittade till slut på Biltema. MEN det följde inte med någon packning som sagt.
Så jag var tillbaka på Biltema och köpte (I SAMMA HYLLA) en packning som det stod samma storlek på (Biltema kallar dessa 3/8" men som jag förstår tabellerna är det samma, det passar iaf)
MEN packningen (deras egen i deras egen kulventil) ÄR FÖR STOR - den passar inte.

Så jag hittade en O-ring i en sortimentlåda jag hade och den passade perfekt och nu är allt tätt. Men jag antar att det inte är riktigt att använda O-ringar så (jag har alltså använt en O-ring istället för en platt packning)? Kan ställa till problem i framtiden?
Hur hittar jag rätt packning? 🤔
”Är det tätt så är det rätt”. Frågan är bara hur länge.
Vet inte om jag förstår dig rätt, men om du hittade en vinkel-kulventil med utvändig R10(3/8”) i ena ändan och ersätter dina befintliga kopplingar med denna, då bör du kunna ansluta slangarna från blandaren rakt på kulventilen. Slangarna från blandaren har vad jag kan se lekande mutter 3/8”inv med en packning invändigt.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
MultiMan
H Hassep1 skrev:
Damixa tillhör FMM och är danskt. Kul att läsa alla dessa amatörkommentarer. Kontakta ett företag och rörmokare som förstår det här bättre 😅
Jag vet att Damixa är danskt, det hörs för övrigt på namnet. Vad tillför ditt inlägg tycker du? Driver du företag i branschen?

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
H Hassep1 skrev:
😅😅 Har du hört talas om att det finns rörmokare!
Ja men ingen har hittils kunnat förklara vad jag ska ha dom till.

• Gilla
  • Haha
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
O Ostmark skrev:
”Är det tätt så är det rätt”. Frågan är bara hur länge.
Vet inte om jag förstår dig rätt, men om du hittade en vinkel-kulventil med utvändig R10(3/8”) i ena ändan och ersätter dina befintliga kopplingar med denna, då bör du kunna ansluta slangarna från blandaren rakt på kulventilen. Slangarna från blandaren har vad jag kan se lekande mutter 3/8”inv med en packning invändigt.
Ja precis så fast dom var raka, inte vinkel!

Farstatjej90
Grindtorp Grindtorp skrev:
Varför inte göra det som det borde vara?
Hur menar du?

Farstatjej90
J jonte0 skrev:
Om jag hade startat denna tråd och gjort samma saker som du har gjort med kranen så hade du nog skrivit en hel del syrliga kommentarer ;-D

//
Jag? Vad för syrliga kommentarer då? Jag brukar väldigt sällan vara syrlig mot personer som försöker laga saker och som uppenbart är amatörer. Däremot om det är proffs som beter sig som amatörer kan jag vara bland annat syrlig..

• Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
P pjkw skrev:
Vi har två damixablandare (olika modeller), entreprenören föreslog dom och menade att dom var bra. Känner absolut igen det där att 80% är kallt, och har också hört att det är en miljöanpassning. Det är dock hål i huvudet för muskelminnet lär sig snabbt att dra kranen till vänster vilket ofta snarare resulterar i onödigt varmt.
Det är så störigt ! Jag plockade isär själva insatsen och när man tittar på hur den är byggd kan man inte ändra detta utan att slipa bort "stoppen" men jag vet inte riktigt hur det påverkar kranen att göra det. Det är svårt att förklara i skrift men det sitter två keramiska plattor som glider mot varandra och justerar hur mycket som kommer ur varmt/kallt ..

De som läser detta forum inser risken med att köpa en blandare av udda/okänt märke är överhängande.
Hade TS köpt en Mora eller FMM och kanske till och med IKEA hade denne troligen inte råkat ut för dessa problem som presenterats, men såklart hade kostnaden blivit större.

F
G G.L. skrev:
De som läser detta forum inser risken med att köpa en blandare av udda/okänt märke är överhängande.
Hade TS köpt en Mora eller FMM och kanske till och med IKEA hade denne troligen inte råkat ut för dessa problem som presenterats, men såklart hade kostnaden blivit större.
Damixia är inte okänt och säljs överallt i sverige och i andra delar av europa.
https://www.fmmattssongroup.com/en/brands/

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
G G.L. skrev:
Damixa är definitivt inte billigare än FMM och dom säljs dessutom i Sverige av FMM. Det är samma prissegment.
Lärdomen är att man kan lika bra köpa skit för det dyra är också skit.

• Haha
Fideliox
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Nu har du väl ändå noll koll.
Damixa är varken udda eller okänt.
Tidigare har dom även tillverkat blandare åt IKEA.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
F
Damixa är definitivt inte billigare än FMM och dom säljs dessutom i Sverige av FMM. Det är samma prissegment.
Lärdomen är att man kan lika bra köpa skit för det dyra är också skit.
DAAANSKJÄÄÄVLAR!

• Gilla
  • Haha
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
G G.L. skrev:

Finn fem fel..
Svart FM Mattsson vattenkran i närbild, relaterad till "Finn fem fel"-utmaning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart, modern köksblandare med enkel spak och rund pip. Notera varumärket och symboler för varm- och kallvatten på toppen av blandaren.
Skapa konto

Svart och modern köksblandare i metall med en enkel spak för kallt och varmt vatten, synlig från sidan.
Skapa konto

• Gilla
GoC och 5 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Finn fem fel..
[bild]
[bild]
[bild]
Lätt! 3 olika typsnitt på loggorna, 2 högervridna kranar och 1 vänstervriden.🤠

• Haha
Lembritt80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.