12 980 läst ·
60 svar
13k läst
60 svar
Blandare omöjlig att montera! Damixa/danskt skräp? Bild!
Jag borde helt klart leta efter nåt sånt!
Nu fick jag montera kultventiler så jag kunde stänga av vattnet lokalt för barnen stod inte ut.
Det var världens projekt. Har varit runt bland byggladorna.
Jag har ju från väggen en 90 grader med en R10 (TROR JAG? ) hane och det var som sagt en packning i motsvarande hona på gamla blandaren (och nya)
Så jag letade efter en kulventil med hona i ena änden och R10 hane i andra, det hade ingen. Hittade till slut på Biltema. MEN det följde inte med någon packning som sagt.
Så jag var tillbaka på Biltema och köpte (I SAMMA HYLLA) en packning som det stod samma storlek på (Biltema kallar dessa 3/8" men som jag förstår tabellerna är det samma, det passar iaf)
MEN packningen (deras egen i deras egen kulventil) ÄR FÖR STOR - den passar inte.
Så jag hittade en O-ring i en sortimentlåda jag hade och den passade perfekt och nu är allt tätt. Men jag antar att det inte är riktigt att använda O-ringar så (jag har alltså använt en O-ring istället för en platt packning)? Kan ställa till problem i framtiden?
Hur hittar jag rätt packning? 🤔
Nu fick jag montera kultventiler så jag kunde stänga av vattnet lokalt för barnen stod inte ut.
Det var världens projekt. Har varit runt bland byggladorna.
Jag har ju från väggen en 90 grader med en R10 (TROR JAG? ) hane och det var som sagt en packning i motsvarande hona på gamla blandaren (och nya)
Så jag letade efter en kulventil med hona i ena änden och R10 hane i andra, det hade ingen. Hittade till slut på Biltema. MEN det följde inte med någon packning som sagt.
Så jag var tillbaka på Biltema och köpte (I SAMMA HYLLA) en packning som det stod samma storlek på (Biltema kallar dessa 3/8" men som jag förstår tabellerna är det samma, det passar iaf)
MEN packningen (deras egen i deras egen kulventil) ÄR FÖR STOR - den passar inte.
Så jag hittade en O-ring i en sortimentlåda jag hade och den passade perfekt och nu är allt tätt. Men jag antar att det inte är riktigt att använda O-ringar så (jag har alltså använt en O-ring istället för en platt packning)? Kan ställa till problem i framtiden?
Hur hittar jag rätt packning? 🤔
Produkter som diskuteras: "sortimentlåda"
Sortimentslådor
Sortimentslådor är utmärkta hjälpmedel för att organisera och sortera små infästningskomponenter som skruvar, spikar och muttrar. Genom att dela upp dessa delar i olika fack blir det enkelt att hitta och använda dem vid behov, vilket sparar
Läs mer
Så nu sitter allt på plats. Jag spräckte den blå plasten i insatsen också. Det verkar fungera ändå hittills.
ALDRIG MER DAMIX
nästa gång jag monterar blandare ska jag köpa från AliExpress för detta är tredje "kvalitetsblandaren" jag är missnöjd med....
ALDRIG MER DAMIX
nästa gång jag monterar blandare ska jag köpa från AliExpress för detta är tredje "kvalitetsblandaren" jag är missnöjd med....
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 876 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 876 inlägg
Jag har en Kina-blandare i köket som jag gav 55kr för på Amazon, med utdragbar slang och omställbart munstycke. Funkar fortfarande efter 4 år, lätt att montera, kom i "professionell" kartong med tillbehör (bl a vikt för slangen). Inte lika bra som FMM men bra mycket billigare. Nu var normalpriset 550kr vi det tillfället, ändå bra mycket billigare än inhemska kranar.
Nu har jag fått gratis en lätt begagnad dyr-FMM (<1 år) så den kommer jag byta till när jag orkar, då de trots allt är bättre (dock utan slang, vilket gör att jag tvekar, slang är riktigt användbart). Dock har FMM försämrats enligt mitt tycke då jag har en i badrummet som köptes 1998 och den är klart stabilare i materialet och blandaren fungerar bättre än på de nyare modellerna.
Nu har jag fått gratis en lätt begagnad dyr-FMM (<1 år) så den kommer jag byta till när jag orkar, då de trots allt är bättre (dock utan slang, vilket gör att jag tvekar, slang är riktigt användbart). Dock har FMM försämrats enligt mitt tycke då jag har en i badrummet som köptes 1998 och den är klart stabilare i materialet och blandaren fungerar bättre än på de nyare modellerna.
Extremt märklig och krånglig konstruktion! Jag monterade nyss en Ikea-blandare, där är allt förmonterat, bara att ansluta i väggen.
Har en Damixia också men det var inga konstigheter. 😅 Tror det är denna vi har https://damixa.se/k-ksblandare-med-diskmaskinsavst-ngning-p1820 Den hade ingen värme inställning heller utan bara en begränsning på om man ville ha 120 eller 360 graders rotation. Än så länge efter 4 år är vi nöjda, ersatte en ikea blandare som började läcka efter 2 år. Ikeas blandare går inte att laga, vilket skit, finns inga reservdelar, packningar osv.Farstatjej90 skrev:
Damixia får väl ändå anses någorlunda kvalitativt. Aktiva sedan 1932 och numera förvärvat av Ostnor som äger Mora Armatur och FM Mattson
Redigerat:
Husägare
· Stockholms län
· 402 inlägg
Jag är lite nyfiken på hur kökshons avlopp fungerar, eller inte fungerar.Farstatjej90 skrev:
Jag kan inte se att det finns något vattenlås, utan detta bör det lukta avlopp. Har du problem med lukt eller finns det ett vattenlås?
Detta är i ett badrum och slangen fungerar som ett vattenlås. Du behöver bara ett U med slangen så blir det ett vattenlås om du tänker efter. Luktar inget.G Gillar att bygga skrev:
Vi har två damixablandare (olika modeller), entreprenören föreslog dom och menade att dom var bra. Känner absolut igen det där att 80% är kallt, och har också hört att det är en miljöanpassning. Det är dock hål i huvudet för muskelminnet lär sig snabbt att dra kranen till vänster vilket ofta snarare resulterar i onödigt varmt.
Det är väl för att kranen ska få A i energ klassning man gör sådär.
Köpte och installerade en Svedbergs kran fick med en lapp där man förklarade att den var klassad A o med Energiprestanda 1,3 kWh
Vafan ska man med den informationen till j***** EU trams..
Köpte och installerade en Svedbergs kran fick med en lapp där man förklarade att den var klassad A o med Energiprestanda 1,3 kWh
Vafan ska man med den informationen till j***** EU trams..
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Damixa ska man nog inte jämföra med "kina blandare" men upplevs kanske snäppet sämre än svenska, i alla fall av en svensk.
FMM säljer under sitt eget namn blandare tillverkade av damixa så dom håller då uppenbarligen i alla fall FMMs lägsta nivå eller hur man vill se det.
Tyvärr har jag ingen bra hjälp att erbjuda då jag hänger inte riktigt med.
Idiotin med snålspolning, återfjädring och dom andra dumheterna dom håller på med för miljökraven kan diskuteras i timmar men tyvärr så går "dom" på det så då får tilllverkarna sälja dyrare produkter med sämre funktion.
FMM säljer under sitt eget namn blandare tillverkade av damixa så dom håller då uppenbarligen i alla fall FMMs lägsta nivå eller hur man vill se det.
Tyvärr har jag ingen bra hjälp att erbjuda då jag hänger inte riktigt med.
Idiotin med snålspolning, återfjädring och dom andra dumheterna dom håller på med för miljökraven kan diskuteras i timmar men tyvärr så går "dom" på det så då får tilllverkarna sälja dyrare produkter med sämre funktion.
Det "ska vara så" numera, vilket är FULLKOMLIGT IDIOTISKT..Farstatjej90 skrev:
Jag jag bytte insats på min badrumsblandare blev den likadan.. inställningsområdet för lagom varmt är typ ett par grader stort, större delen är bara kallt.
Jag har en morakran, vad jag förstod kunde man inte köpa grejer så den blev fungerande längre, om det fortfarande går så tipsa gärna om var..
Damixa tillhör FMM och är danskt. Kul att läsa alla dessa amatörkommentarer. Kontakta ett företag och rörmokare som förstår det här bättre 😅MultiMan skrev: