Den där gröna ser ju ut att höra till den första instruktionsbikden, och kommer på kranen inuti handtaget. Om du tar en bild av den blåa delen undersida, finns där hål som matchar kranensrör?

• Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Tror nog hela den där blåa delen hör inuti kranen. Och är inte den kopplingsplatta som behövs för rören

• Illustration som visar montering av delarna till en kran, med instruktioner för placering och verktygsanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Allting med badrum i det här huset är så sämst.
Dom har verkligen satt rören i väggen EXAKT där man måste vara med verktyget för att fästa blandaren..exakt.

Måste renovera snart. Vill helst göra det själv dock och har inte orkat nåt sånt projekt ...🤔

• Rör och avloppsanslutningar i ett badrum med exponerade flexibla slangar, monterade nära en vägg med träpanel och kakel.
    Skapa konto
  • Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
Farstatjej90
T Talskog skrev:
Tror nog hela den där blåa delen hör inuti kranen. Och är inte den kopplingsplatta som behövs för rören
Tack för svaret, jag tror jag förstått vad den gör, det är nån begränsning för varmvatten, hur varmt det blir. Har satt på vattnet igen nu och ska kolla om jag kan finjustera. Den gröna gick på när man monterat den där mässingsringen som håller fast insatsen

• Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
Farstatjej90
Ok nu har jag ett nytt problem, då är det så att om man tänker sig hela radien man kan röra handtaget, så verkar just nu ungefär 70% vara helt kallt vatten, sen är det 10% blandat och 20 sista % är jättevarmt.
Hur ställer jag in så det blir en övergång genom hela rörelsen?🤔

Tillägg: Ok det verkar vara nått "cold start" som dom visar i monteringsanvisningen, det är ju sämst.
Tillägg: Det verkar inte gå att justera det här. Man kan justera det totala flödet och man kan ställa in hur långt åt vänster det går att dra handtaget (maxtemperatur) men man kan inte förändra hur mycket varmt/kallt vatten som kommer vid en viss position av handtaget... alltså öka området där det är varmt.

Redigerat:
  • Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
Har en känsla av att avrinningen skulle bli mycket bättre med ett riktigt vattenlås istället för den där veckade slangen........
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Allting med badrum i det här huset är så sämst.
Dom har verkligen satt rören i väggen EXAKT där man måste vara med verktyget för att fästa blandaren..exakt.

Måste renovera snart. Vill helst göra det själv dock och har inte orkat nåt sånt projekt ..

• Gilla
  • Haha
EvertL och 7 till
  • Laddar…
MultiMan
Det brukar inte gå utan att byta insats eller möjligen ändra varmvattentemperaturen in (dålig lösning). Du verkar dock inte bry dig om vad jag skriver så antagligen har du ignorerat mig av någon anledning.

Farstatjej90
MultiMan MultiMan skrev:
Det brukar inte gå utan att byta insats eller möjligen ändra varmvattentemperaturen in. Du verkar dock inte bry dig om vad jag skriver så antagligen har du ignorerat mig av någon anledning.
Nä jag har visserligen ignorerat några användare som jag tycker bara bidrar negativt men inte alls du! Synd om man måste byta insats, det orkar man ju inte.
Cold start verkar vara skit... Blandaren har jag inte köpt själv, skador kan ha uppkommit när jag pillat? Vet inte. Jag har inte ifrågasatt om den är ny eller inte. Den såg ny ut men det spelar ingen roll, jag vill bara den ska funka

• Gilla
Göran Tivenius och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
S Stefan1972 skrev:
Har en känsla av att avrinningen skulle bli mycket bättre med ett riktigt vattenlås istället för den där veckade slangen........
Säkert. Häller kaustiksoda eller vad det heter i dom här (finns nere också) en gång i halvåret eller nåt, funkar bra (köpte ett stort lager när dom skulle förbjuda, får se om EU-Gestapo kommer och konfiskerar)

• Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
Farstatjej90
Nu finns det fler sjuka grejer som händer med kranen.
När jag ska ställa in maxtemperatur så hade jag fullt flöde på kranen, hittade där jag ville det skulle vara maxtemperatur och sen märkte jag att om jag minskade flödet men hade kranen i samma läge vad gäller temperatur så blev det mycket varmare???🤔

• Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
MultiMan
Låter som usel Kina-blandare. Jag har en sådan som beter sig så, men FMM på andra ställen fungerar som riktig kvalitet ska, dvs olika tryck = samma temperatur. Dock skiljer priset med faktor runt 6, så därför kan jag acceptera det.

Farstatjej90
Det låter ju verkligen så men Damixa kostar 2-3000 kr och företräds i Sverige av FM Mattsson så jag antar det inte är "kinaskräp"??
Jag tror det är denna:

Grön och väl genomtänkt

Clover Green är en elegant och effektiv kran med stilfulla, miljömedvetna funktioner. Ett fantastiskt sortiment med strama, enkla linjer som passar in i dagens hem Detta sortiment vann Red Dot Award: Produktdesign år 2011.

Hur Clover Green kom till

Jakob Jensen, designingenjör på Damixa, har formgivit Clover Green. Serien härstammar från ett utvecklingsprojekt som inte hade något att göra med design, säger Jakob Jensen:

”Det började med utvecklingen av ett nytt system för insidan av våra kranar. Vi letade efter ett system som kunde återanvändas, så att vi inte skulle behöva uppfinna hjulet gång på gång. Clover var den första designen vi gjorde med det nya ”inkråmet”. Dess skarpa och definierat kantiga look är fortfarande väldigt populär och är ett exempel på Damixas tidlösa design.”

Clover har sedan dess uppgraderats till Clover Green och innehåller flera snygga och kostnadsbesparande funktioner.

• Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
Farstatjej90
Har plockat isär insatsen nu men kan inte se några ställen att justera något.
Det är en skitdålig blandare.
Det är kallt, ingen skillnad i temperatur, på större delen av rörelsen sen krävs bara mini-rörelser för att gå från ljummet till jättevarmt. Det är sämst. Hacken i den där ringen för max temperatur är dessutom för stora så man kan antingen ha max temperatur skållhett eller för kallt.
Demonterade blandarinsatser ligger på en röd mönstrad handduk tillsammans med verktyg.
Skapa konto

• Gilla
Göran Tivenius
  • Laddar…
Farstatjej90
Ok jag har ett annat problem. Köpte kulventiler men de kom inte med någon packning , det är packning i den kopplingen på slangarna till blandaren som satt där, behöver jag packning eller går rörtejp?
Två metalliska VVS-kopplingar ligger på en röd handduk med gula mönster ovanpå en träyta.
Skapa konto

• Gilla
Göran Tivenius och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har plockat isär insatsen nu men kan inte se några ställen att justera något.
Det är en skitdålig blandare.
Det är kallt, ingen skillnad i temperatur, på större delen av rörelsen sen krävs bara mini-rörelser för att gå från ljummet till jättevarmt. Det är sämst. Hacken i den där ringen för max temperatur är dessutom för stora så man kan antingen ha max temperatur skållhett eller för kallt.
[bild]
Jag kom på en sak nu som egentligen är för dum för att någon ska tro på det, men iaf; Har en bekant som skulle få köket handikappombyggt av kommunen. Det installerades bl a en FMM köksblandare som jag nu minns betedde sig likadant. Personen kontaktade installatören och var missnöjd.

Svar: Det är nya "gröna" insatser i allt vi installerar åt kommunen då de kräver det av miljöskäl, dvs kallvatten runt 85% och varmvatten sista 15% eller något liknande. Kommunen vägrade byta ut med hänvisning till världens undergång (inte de orden, men ni fattar). Installatören förbarmade sig och bytte insatsen utan extra kostnad till en miljöskadlig version som nu fungerar som blandare brukade fungera, dvs lätt att dosera värmen och varmvatten finns närvarande de sista 50% av rörelsen med långsamt tillskott efterhand.

Greta måste vara väldigt nöjd.

• Gilla
  • Haha
EvertL och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.