33 431 läst ·
56 svar
33k läst
56 svar
Blandar egen snigeldynamit men får problem
När det gäller trögheten på din snigamit så kanske lösningen är att hitta ett sätt att ladda hålen med den konsistens du får. Kanske kan du t.ex. ta ett plaströr med en diameter som precis går ner i hålen. Tryck ner plaströret i hinken med snigamit, en eller flera gånger, så att plaströret blir fyllt med snigamit. Tryck ner det i ett borrat hål sätt en käpp i röret och dra upp röret över käppen så att snigamiten blir kvar i hålet, packa med käppen. Färdigladdat.
Simplex är en metod att spräcka berg med krutladdningar. Som en light-version av dynamit. Man måste ha utbildning, tillstånd och utrustning, så antingen hyr man in någon som kan göra det, eller så har man ett jobb stort nog att det lönar sig. Tror det kostar ca 10 000:- för ett "startkit" inkl utbildning. Körde själv den varianten när jag behövde spräcka för garaget, så jag är numera licensierad. Hade du bott lite närmre bästkusten kunde jag kanske hjälpt dig
http://www.ptools.se/Stensprackning1.htm
Simplex är en metod att spräcka berg med krutladdningar. Som en light-version av dynamit. Man måste ha utbildning, tillstånd och utrustning, så antingen hyr man in någon som kan göra det, eller så har man ett jobb stort nog att det lönar sig. Tror det kostar ca 10 000:- för ett "startkit" inkl utbildning. Körde själv den varianten när jag behövde spräcka för garaget, så jag är numera licensierad. Hade du bott lite närmre bästkusten kunde jag kanske hjälpt dig
http://www.ptools.se/Stensprackning1.htm
Flyt. Flytmedel. Superplasticerare. Vattenreducerare. Kärt barn... Finns en massa olika sorter såklart men vanligt är polykarboxylateter - det har något man kallar sterisk effekt som pressar isär cementkornen. Det verkar också med elektrofysikaliska krafter för att cementkornen skall repellera varandra. Helt klart värt att testa i detta fall tycker jag.smurfen72 skrev:
Vanligt diskmedel innehåller tensider och en massa annat som bildar skum. Murarna brukar fuska med det där i bruket. Jag är skeptisk men vem vet - det kanske livar upp snigamiten! Spontant tror jag bara att det kommer att skapa luftbubblor i vilka blandningen kan svälla med sämre effekt till följd men helt klart värt att testa.
Sen skall man vara lite försiktig med att blanda saker med andra saker som är reaktiva ... men det där lägger jag mig inte i.
Tack än en gång för alla bra tips, jag ska testa med plaströr och käpp. Sen lät det intressant med Flyt, men lite rädd är jag att tappa sprängkraften. Jag får prova och utvärdera i mindre skala
Simplex lät också intressant, men passar inte just nu för mig.
Kommer inte i håg exakt, men för något år sedan kollade jag lite för att ev. göra egen snigeldynamit, och det jag hittade då var att förutom osläkt kalk och cement inehöll det silica (Silicon dioxid) samt tre värt järnoxid. kanske någon kemi kunnig kan hjälpa dig vidare? silica kan du köpa på ica om du köper sådan där kattsand som är som genomskinliga kristaller. undrar om inte järnoxiden var till för att kontrollera reaktionen?? ja ja. själv kör jag med vanlig dynamit om det behöver sprängas, men jag har bara behörighet utanför tätort så får du till ett fungerande recept är jag idel öron!!!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Tack för den informationen, Jag har provat och labbat en hel del, men får inte till det riktigt. Kolhydraten gjorde att blandningen blev hanterbar och reaktionstiden blev fördröjd. Blandningen blir först som en smuldeg sedan smälter den efter ett par minuter, men blir inte rinnande, så det blir svårt att fylla hålen. Så jag har använt ett plaströr och käpp. Spräck kraften är inte lika stark som köpt snigeldynamit, och det tar 2-3 dygn innan jag kan se sprickor i berget. jag har provat bla. med 25% vatten, 5% socker (kolhydrat), 5% cement och 65% kalk (CaO). jag har märkt att har jag för mycket vatten försvinner sprängkraften. men jag vet inte om jag hinner bli klar innan det är för kallt att hålla på. vad jag har läst så får inte berget gå under 0:an.anjn skrev:Kommer inte i håg exakt, men för något år sedan kollade jag lite för att ev. göra egen snigeldynamit, och det jag hittade då var att förutom osläkt kalk och cement inehöll det silica (Silicon dioxid) samt tre värt järnoxid. kanske någon kemi kunnig kan hjälpa dig vidare? silica kan du köpa på ica om du köper sådan där kattsand som är som genomskinliga kristaller. undrar om inte järnoxiden var till för att kontrollera reaktionen?? ja ja. själv kör jag med vanlig dynamit om det behöver sprängas, men jag har bara behörighet utanför tätort så får du till ett fungerande recept är jag idel öron!!!
Vet inte vad kostnaden blir om man gör egen men det finns att köpa färdigt pulver för 15kr/kg + frakt.