Lite bakgrund:
Har ett 1 1/2 planshus med källare så 3 våningar som värms upp, ca 85 + 65kvm.
Pelletsbrännare i Baxi oljepanna, ingen ack-tank.
2-rörs system.
Shuntautomat och termostater på alla radiatorer (kaka på kaka?)
Har en "härlig" mix av gamla och nya radiatorer och olika rördimensioner fram till dem så det blir svårt att få till en jämn temperatur i alla rum. Vardagsrum och rummen på övre plan har gamla stora element och riktigt grova rör fram till dem, har inte mätt men säkert runt 30mm. I de rummen är det alltid varmt.
I köket däremot har man bytt till små panelelement och där är det mycket klenare rör, 15-16mm kanske (ögonmåttat) och de står på max hela tiden men ändå är det lite bistrare klimat där, kanske 2 grader kallare än övriga huset. Finns ingen returventil att justera med.
Rumstermostaten till shuntautomatiken satt i vardagsrummet när vi flyttade in, inte helt optimalt eftersom det blir varmt där pga tv/dator och vi eldar i kaminen ibland så då drog den ju ner på värmen.
Flyttade termostaten/manöverdosan till hallen ifjol men där är det installerat golvvärme så det funkade sådär, kan ju ställa önskad temp på några grader över det verkliga för att på så sätt få rätt temp men det lirar dåligt med golvvärmen, de jobbar mot varandra hela tiden.
Nu funderar jag på om jag ska sätta manöverdosan i köket och låta det kallaste rummet styra värmebehovet så att den shuntar ut varmare vatten, men vet inte om det är vettigt eftersom termostaterna på elementen i övriga rum kommer att få strypa ner dem rätt ordentligt. Gör det nåt?
Att köket inte heller är optimalt för innetermostaten är jag medveten om, men vi gör inga långkok så det är inget större problem.