Krilleman Krilleman skrev:
I kombination med ett defekt expansionskärl så låter det inte så osannolikt.

Har du kontrollerat så ditt expansionskärl är OK?
Nä, det är svårt att få hit någon som kan/vill titta på det i dessa tider. Och jag kan ha respekt för att folk vill fira jul. Men tanken har slagit mig att expansionskärlet borde undersökas eller kanske till och med ersättas. Har läst mig till om skillnader i ljud om man knackar på det samt att ventilen inte ska släppa vatten om man pyser lite på den?

Vi har även rejält med kondens och is på rören som går in och ut från huset. Gissar att det inte ska vara så heller? 😢

De två bilderna på manometern visar tryckfallet som varit på drygt två dygn, nära på två och ett halvt.

• Svarta rör med kondens och isbildning nära en blå ventil, monterade mot en vit vägg med rost och rinnande vätska synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer monterad på kopparrör ansluten till ett rött expansionskärl i en bygginstallation. Trycket visas på mätaren.
    Skapa konto
  • Rött expansionskärl med anslutna kopparrör och en manometer som visar trycket. Svarta isolerade rör syns också i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
Krilleman
N Nudeln skrev:
Nä, det är svårt att få hit någon som kan/vill titta på det i dessa tider. Och jag kan ha respekt för att folk vill fira jul. Men tanken har slagit mig att expansionskärlet borde undersökas eller kanske till och med ersättas. Har läst mig till om skillnader i ljud om man knackar på det samt att ventilen inte ska släppa vatten om man pyser lite på den?

Vi har även rejält med kondens och is på rören som går in och ut från huset. Gissar att det inte ska vara så heller? 😢

De två bilderna på manometern visar tryckfallet som varit på drygt två dygn, nära på två och halvt.
I denna installation bör du ju ha två expansionskärl.
Viktigt att du separerar dessa.

Ett för borrhålet/markvärmen & ett för värmesystemet (radiatorerna).
Det är INTE samma kärl kan tilläggas.

Vilket är vilket?

Gissningsvis så verkar detta vara för värmen... (Avsaknad av armaflex isolering för kyla)

Vad händer om du sätter en skruvmejsel till bilventilen undertill? (Där man ställer förtrycket)

Kommer det luft eller vatten?

Rött expansionskärl med tryckmätare och kopparrör, del av värmesystem.
Skapa konto

Krilleman
Bilventilen (samma som på dina bildäck) sitter här under mitt på:

Röd expansionskärl för värmesystem med etikett från Ahlsell, modell A-Flex.
Skapa konto

GK100 GK100 skrev:
Du får nog lugna dig lite och som sagt söka upp orsaken först. Att du börjar byta ut allt detta som i stort helt ovan bäddar ju knappast för någon framgångssaga dessutom med tveksamt materialval osv.

Börja med att kolla expansionskärlet, har du något som läcker dl och dålig aktiv volym i kärlet är det inget konstigt att det sjunker. Steg två är att du provtrycker de olika delarna så du kan komma fram till vad du i värsta fall behöver byta.

Materialvalen kan du ta sen när du vet omfattningen men håll dig till tex förzinkade stålrör och press ev i kombination med alupex. Undvik klämringskopplingar där det går och kolla materialpriser tex koppar är ofta dyrt och onödigt för värmesystem. Skaffa bockverktyg för klenare dimensionerna och kör med så lite kopplingar som möjligt. Du behöver inte heller fundera så mycket på rördimensionerna det kan du göra när du vet hur du kommer göra jobbet.
Min far har alltid sagt att jag inte har tålamod. Tur det är vinter som gör att jag måste hålla tillbaka. Men det ger gott om tid för att planera, diskutera och lära mig av er som kan. Är därför tacksam för all er återkoppling.

Tror tyvärr inte det går att trycktesta olika delar. Allt är tillsynes ett ingjutet system i betongbjälklager och betongplatta. Och vid pumpen finns bara en ingång en utgång till värmesystemet som matar radiatorerna.

Förzinkade stålrör känns överkurs, men press och alupex kanske kan vara ett alternativ istället för pex? Du förordar alupex framför pex?
I denna installation bör du ju ha två expansionskärl.
Viktigt att du separerar dessa.

Ett för borrhålet/markvärmen & ett för värmesystemet (radiatorerna).
Det är INTE samma kärl kan tilläggas.

Vilket är vilket?

Gissningsvis så verkar detta vara för värmen... (Avsaknad av armaflex isolering för kyla)

Vad händer om du sätter en skruvmejsel till bilventilen undertill? (Där man ställer förtrycket)

Kommer det luft eller vatten?

[bild]
Ser och känns som det bara kommer luft efter en "tresekunderspys". Ska det pysas längre än så? Vad säger det?

Är de bägge expansionskärlen lika till utseende?

Krilleman
N Nudeln skrev:
Ser och känns som det bara kommer luft efter en "tresekunderspys". Ska det pysas längre än så? Vad säger det?

Är de bägge expansionskärlen lika till utseende?
Tre sekunder pys med luft är ett gott tecken!

Beträffande expansionskärlen på värme kontra/sprit kan dom skilja sig.

Har du ett liknande på dina svarta isolerade ledningar?
Expansionskärl med svarta isolerade ledningar, avluftning markerad med pilar och text.
Skapa konto

Tre sekunder pys med luft är ett gott tecken!

Beträffande expansionskärlen på värme kontra/sprit kan dom skilja sig.

Har du ett liknande på dina svarta isolerade ledningar?
[bild]
Är det verkligen det? Betyder inte det att jag har läckor i mitt (o-)slutna system? Det känns som det hade varit enklare att byta ut ett trasigt expansionskärl än bila upp hela huset... Därför som jag förbereder mig för och planerar för att behöva dra om matningen till alla radiatorer till sommaren.

Bifogar bild på hela härligheten. Men nä, ingen svart isolering till den översta behållaren?

• Expansionskärl i ett värmesystem med kopparrör och en anslutning utan svart isolering längst upp.
    Skapa konto
  • Värmeanläggning i källare med en vit panna, kopparrör och en röd expansionstank, samt bredvid en tvättmaskin och en vit väggmonterad radiator.
    Skapa konto
tommib
Den behöver inte vara isolerad normalt. Däremot är det inte bra att den är helt tom, man vill gärna ha en vätskenivå där.

Att köldsidans rör har kondens/frost indikerar att isoleringen är dålig där, det bör ses över men det är inte orsaken till ditt problem.

En radiator som läcker en deciliter per dygn kan absolut påverka trycket i systemet. Vatten är inte kompressibelt i någon egentlig mening så små volymer kan orsaka ganska stora tryckskillnader på marginalen. Samtidigt så varierar nog volymen i systemet mer än någon deciliter varje gång pumpen gör värme.

Det röret som går ut till vänster från det röda expansionskärlet, kommer det vatten ur det? Du kan detektera det genom att sätta en plastpåse över mynningen, det tömmer sig troligen ner i en golvbrunn. Det ska inte komma vatten där under normal drift men det kan göra det om säkerhetsventilen är slut.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den behöver inte vara isolerad normalt. Däremot är det inte bra att den är helt tom, man vill gärna ha en vätskenivå där.

Att köldsidans rör har kondens/frost indikerar att isoleringen är dålig där, det bör ses över men det är inte orsaken till ditt problem.

En radiator som läcker en deciliter per dygn kan absolut påverka trycket i systemet. Vatten är inte kompressibelt i någon egentlig mening så små volymer kan orsaka ganska stora tryckskillnader på marginalen. Samtidigt så varierar nog volymen i systemet mer än någon deciliter varje gång pumpen gör värme.

Det röret som går ut till vänster från det röda expansionskärlet, kommer det vatten ur det? Du kan detektera det genom att sätta en plastpåse över mynningen, det tömmer sig troligen ner i en golvbrunn. Det ska inte komma vatten där under normal drift men det kan göra det om säkerhetsventilen är slut.
Vet inte om det var riktat till mig eller bara i utbildningssyfte, men min har vätska till ungefär denna nivå:
Expansionskärl med synlig vätskenivå och röda markeringar, omgivna av kopparrör och isolerade rör i ett teknikrum.
Skapa konto

"Att köldsidans rör har kondens/frost indikerar att isoleringen är dålig där, det bör ses över men det är inte orsaken till ditt problem."
Var isolerar man om detta? På utsidan av huset, insidan (det som syns i bild)? När gör man det bäst, på sommaren när systemet inte arbetar lika hårt?

Röret från expansionskärlet tycks snustorrt. Finns ingen väta där det mynnar ut eller någon tillstymmelse till fukt eller vatten som vill rinna ut om man knackar på det.

Kanske begär för mycket nu, men hur ser dessa värden ut? Tycker det är svårt att utröna om vi ens får värmen från berget/utifrån eller elpatronen... 😅

• Display på värmepump med temperaturer för framledning och returledning, samt andra systemvärden och funktioner.
    Skapa konto
  • Display som visar temperaturvärden för ett värmesystem med knappar och reglage på en enhet.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel med display och knappar, visar serviceinformation för EB100 med serienummer och versioner, omgiven av vit ram och grönt ljus.
    Skapa konto
  • Display på värmepump med temperaturinformation, inklusive varmvatten laddning på 47,8°C, köldbärare in på -1,4°C och ut på -0,3°C.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel på värmepump med display som visar värmebärarpumphastighet 30% och köldbärarpumphastighet 0%, samt knappar och ratt för inställningar.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för värmesystem med skärm som visar menyval och knappar för inställningar, med en grön indikatorlampa som lyser.
    Skapa konto
  • Display på värmepumpskontrollpanel med serviceinformation om kompressor, effekt, värmepump och brine pump.
    Skapa konto
  • En värmepumpdisplay med text om intern tillsats, 6 kW effekt och -2 gradminuter, samt knappar och reglage för inställningar.
    Skapa konto
tommib
Ok, jag såg inte vätskenivån i expansionskärlet. Det du har är bra.
Isolera om gör du där du har kondensen/isen. Svårt att säga från bilderna vad du specifikt borde göra men generellt kan du tänka dig att du har problem med att luft kommer åt de kalla rören och kondenserar där.

På bilderna du har där går inte köldbärarpumpen och gradminuter är 2 så antagligen går inte pumpen alls. Minns jag rätt med ikonerna så signalerar pumpen också att det finns serviceinformation (den lilla smileyn med skiftnyckeln). Prova att backa ut till huvudmenyn och se om du hittar lilla gubben där. Eller så är det bara ikonen för menyn du är inne i just nu, jag minns inte och orkar inte gå ner till min egen F 1245 och titta just nu. Nibe har dock alla manualer på sin hemsida för nedladdning så där bör du kunna hitta manual till din pump.

• Gilla
Nudeln
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.