1 197 läst ·
23 svar
1k läst
23 svar
Blanda PEX och koppar och använda klämringskopplingar
I vårt nya hus verkar det komma in luft i värmesystemet och då allt är ingjutet i två betongplattor funderar jag på att dra om radiatorrören och ha det utanpåliggande längs med primärt taket i källaren.
Min tanke är att kör PEX i "fulkällaren" och gå över till (kromad-)koppar i boytor för att hålla nere kostnaderna.
Var först inne på PEX från Biltema, men efter ha läst på både här på byggahus.se och annorstädes förstår jag att de inte är "täta", utan luft/syre kan ta sig in i slangarna... Vilket får bland annat radiatorer att ta stryk/rosta? Typ dessa:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...pex-ror/pex-ror-15-x-25-mm-x-100-m-2000058750
Därför tänker jag mig typ dessa (som har syrediffusionsspärrad):
https://rorbutiken.se/produkt/uponor-combi-pipe-rir-kombiror-22x30-34-50-m/
Rören från Uponor och kopparrör går att arbeta med mest klämringskopplingar, och då bör man kunna använda Biltemas kopplingar, så länge man ser till att använda stödhylsa för PEX och mjuka kopparrör?
https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/klamringskopplingar/
Känns enklare än att löda och ALUPEX verkar ha betydligt dyrare, komplexare och krävande (med avseende på kunskap och verktyg) kopplingar?
Jag funderar dock lite på hur man ska dimensionera, ett PEX 22 mm har invändigt 16 mm, ett kopparrör 15 mm har invändigt 13 mm, så då får man gänga 22 mm till 15 mm när man går från PEX till koppar?
Kan man mata två 15 mm koppar med en PEX 22 mm via typ en, https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-super-t-ror-22x15x15/, eller blir flödet för klent?
Bör man ha större PEX (eller mindre koppar, men över lag verkar mindre än 15 mm inte vara rekommenderat fram till elementen)?
Innerarean på 22 mm PEX är drygt 200 mm², på 15 mm koppar drygt 132 mm², dvs cirka 2/3, så har man 22 mm PEX till två 15 mm koppar bör det bli en sänkning i flödet med 1/3 (från 3/3 till 2/3+2/3 dvs, -1/3)? Sen är PEX "glattar" så skillnaden kanske blir försumbar? Om en PEX 22 mm till två 15 mm koppar är ok, kan man hänga på än fler 15 mm, ha ytterligare ett T-rör 15x15x15?
Stoppar nog här så kan vi utveckla vidare om det finns någon kunnig som är villig att diskutera.
God Jul!
P. S.
Vet inte om jag svär i kyrkan nu, men blev delvis "inspirad" av denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ska-det-se-ut-sahar-nar-det-galler-bergvarme.484417/
D. S.
Min tanke är att kör PEX i "fulkällaren" och gå över till (kromad-)koppar i boytor för att hålla nere kostnaderna.
Var först inne på PEX från Biltema, men efter ha läst på både här på byggahus.se och annorstädes förstår jag att de inte är "täta", utan luft/syre kan ta sig in i slangarna... Vilket får bland annat radiatorer att ta stryk/rosta? Typ dessa:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...pex-ror/pex-ror-15-x-25-mm-x-100-m-2000058750
Därför tänker jag mig typ dessa (som har syrediffusionsspärrad):
https://rorbutiken.se/produkt/uponor-combi-pipe-rir-kombiror-22x30-34-50-m/
Rören från Uponor och kopparrör går att arbeta med mest klämringskopplingar, och då bör man kunna använda Biltemas kopplingar, så länge man ser till att använda stödhylsa för PEX och mjuka kopparrör?
https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/klamringskopplingar/
Känns enklare än att löda och ALUPEX verkar ha betydligt dyrare, komplexare och krävande (med avseende på kunskap och verktyg) kopplingar?
Jag funderar dock lite på hur man ska dimensionera, ett PEX 22 mm har invändigt 16 mm, ett kopparrör 15 mm har invändigt 13 mm, så då får man gänga 22 mm till 15 mm när man går från PEX till koppar?
Kan man mata två 15 mm koppar med en PEX 22 mm via typ en, https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-super-t-ror-22x15x15/, eller blir flödet för klent?
Bör man ha större PEX (eller mindre koppar, men över lag verkar mindre än 15 mm inte vara rekommenderat fram till elementen)?
Innerarean på 22 mm PEX är drygt 200 mm², på 15 mm koppar drygt 132 mm², dvs cirka 2/3, så har man 22 mm PEX till två 15 mm koppar bör det bli en sänkning i flödet med 1/3 (från 3/3 till 2/3+2/3 dvs, -1/3)? Sen är PEX "glattar" så skillnaden kanske blir försumbar? Om en PEX 22 mm till två 15 mm koppar är ok, kan man hänga på än fler 15 mm, ha ytterligare ett T-rör 15x15x15?
Stoppar nog här så kan vi utveckla vidare om det finns någon kunnig som är villig att diskutera.
God Jul!
P. S.
Vet inte om jag svär i kyrkan nu, men blev delvis "inspirad" av denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ska-det-se-ut-sahar-nar-det-galler-bergvarme.484417/
D. S.
Redigerat:
Hade helst sluppit, och jag har funderat, men vet inte hur jag ska kunna felsöka ingjutna rör i betongplattor från 60-talet? Kan inte gärna bila upp hela huset? Är idel öra om du har andra förslag. Bifogar två bilder som visar hur värmen är dragen genom huset.V Vector skrev:
Då ett värmesystem har ett expkärl med övertryck på värmesystem så ska ju det läka ut först ens innan det eventuellt kommer in luft. Däremot så kan ju det bli luft i ett värmesystem om man fyller på med vatten då färskvatten innehåller luft som lösgörs med tiden
Jag ber om ursäkt. Trycker sjunker alltså i vårt system, manometern står på 0 efter några dagar. Så sannolikt sipprar det alltså ut vatten ur systemet? Men det bör vara samma sak, luft som tar sig in i det (o-)slutna systemet eller vatten som tar sig ut? Men jag ger dig att min inledande formulering i första posten var felaktig/otydlig.V Vector skrev:
Har också förstått att det kan vara andra fel, som exempelvis expansionskärlet.
Edit: Du har en poäng med övertrycket som jag förbisett. Inser att det nog kan läcka en del vatten utan att luft kommer in så länge systemet har ett övertryck.
Hade jag gjort om mitt system hade jag kört på elförzinkade stålrör och pressat dem. En press kan man köpa på amazon för dryga tusenlappen, och presskopplingarna köpte jag till bra pris på hornbach.
https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-elforzinkat-stalror-15-x-1-2/
Jag körde lödning och kopparrör så mycket som möjligt.
Går säkert att räkna ut rördimensionen på ett optimalt sätt, men jag brukar köra 15mm till enstaka element, 18mm till ett antal, och 22 till stammar. 18 mm är ju lite udda så ibland skippar jag det och går från 15 till 22. Ett litet ensamt element klarar sig säkert med 12mm också. Men det är min magkänsla, inget exakt.
Kvalitetskopplingar köpta på nätet är typ samma pris som biltemas. Jag köpte en ventil och en koppling på biltema. Den ventilen gnisslar när msn använder den, och den kändes väldigt konstigt när man drog dit den, precis som att det var nån annan legering i klämringen och toleransen var högre än för andra klämringar. Men den fungerar.
Biltema kopplingen var den enda i hela bygget som läckte, och jag fick byta. Så jag kommer aldrig köpa vvs på biltema igen.
https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-elforzinkat-stalror-15-x-1-2/
Jag körde lödning och kopparrör så mycket som möjligt.
Går säkert att räkna ut rördimensionen på ett optimalt sätt, men jag brukar köra 15mm till enstaka element, 18mm till ett antal, och 22 till stammar. 18 mm är ju lite udda så ibland skippar jag det och går från 15 till 22. Ett litet ensamt element klarar sig säkert med 12mm också. Men det är min magkänsla, inget exakt.
Kvalitetskopplingar köpta på nätet är typ samma pris som biltemas. Jag köpte en ventil och en koppling på biltema. Den ventilen gnisslar när msn använder den, och den kändes väldigt konstigt när man drog dit den, precis som att det var nån annan legering i klämringen och toleransen var högre än för andra klämringar. Men den fungerar.
Biltema kopplingen var den enda i hela bygget som läckte, och jag fick byta. Så jag kommer aldrig köpa vvs på biltema igen.
Tack! Uppskattar verkligen ditt svar. Och baserat på det och vad @useless säger så låter det som jag ska skippa Biltemas grejer.B BSOD skrev:Hade jag gjort om mitt system hade jag kört på elförzinkade stålrör och pressat dem. En press kan man köpa på amazon för dryga tusenlappen, och presskopplingarna köpte jag till bra pris på hornbach.
[länk]
Jag körde lödning och kopparrör så mycket som möjligt.
Går säkert att räkna ut rördimensionen på ett optimalt sätt, men jag brukar köra 15mm till enstaka element, 18mm till ett antal, och 22 till stammar. 18 mm är ju lite udda så ibland skippar jag det och går från 15 till 22. Ett litet ensamt element klarar sig säkert med 12mm också. Men det är min magkänsla, inget exakt.
Kvalitetskopplingar köpta på nätet är typ samma pris som biltemas. Jag köpte en ventil och en koppling på biltema. Den ventilen gnisslar när msn använder den, och den kändes väldigt konstigt när man drog dit den, precis som att det var nån annan legering i klämringen och toleransen var högre än för andra klämringar. Men den fungerar.
Biltema kopplingen var den enda i hela bygget som läckte, och jag fick byta. Så jag kommer aldrig köpa vvs på biltema igen.
Jag skulle börja leta efter läckan/läckorna i systemet först och se om du kan lösa det så.
Därutöver undrar jag hur det ser ut hos dig. Är rören verkligen ingjutna eller kan de ligga i undergolvet? Vad har du för golv i huset egentligen? Är de lagda direkt på betong?
Därutöver undrar jag hur det ser ut hos dig. Är rören verkligen ingjutna eller kan de ligga i undergolvet? Vad har du för golv i huset egentligen? Är de lagda direkt på betong?
Får jag vara så lat å länka inte tråd jag skapade för ett par dagar sedan?tommib skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...tna-ror-betongbjalklager.566801/#post-6482796
Golvet uppfattat som rätt unikt. Någon uppolerad sten?
Oj! Det var verkligen ett ovanligt golv i en bostad. Det ser mer ut som en offentlig lokal eller ett trapphus. Det är verkligen inte meningen att kritisera, det är rätt häftigt, men ändå ovanligt i en privatbostad. Jag förstår att du varken vill eller kan ta upp det där.
Då är det bara till att hoppas att felet sitter i någon tillgänglig del av värmesystemet. Huvudmisstänkta brukar vara säkerhetsventiler, expansionskärl, radiatorer och själva pannan (i ungefär den ordningen). Vad har du för värmepanna? Kan systemet sektioneras så att man kan provtrycka delarna för sig?
Edit: Ah, skulle läst den länkade tråden först, där svaren uppenbarligen fanns på många av frågorna.
Då är det bara till att hoppas att felet sitter i någon tillgänglig del av värmesystemet. Huvudmisstänkta brukar vara säkerhetsventiler, expansionskärl, radiatorer och själva pannan (i ungefär den ordningen). Vad har du för värmepanna? Kan systemet sektioneras så att man kan provtrycka delarna för sig?
Edit: Ah, skulle läst den länkade tråden först, där svaren uppenbarligen fanns på många av frågorna.
Ingen fara. Jag är bara glad att någon vill bolla idéer, och jag har själv använt beskrivning trapphus i hyreshus för att beskriva golvet vid flera tillfällen.tommib skrev:
Oj! Det var verkligen ett ovanligt golv i en bostad. Det ser mer ut som en offentlig lokal eller ett trapphus. Det är verkligen inte meningen att kritisera, det är rätt häftigt, men ändå ovanligt i en privatbostad. Jag förstår att du varken vill eller kan ta upp det där.
Då är det bara till att hoppas att felet sitter i någon tillgänglig del av värmesystemet. Huvudmisstänkta brukar vara säkerhetsventiler, expansionskärl, radiatorer och själva pannan (i ungefär den ordningen). Vad har du för värmepanna? Kan systemet sektioneras så att man kan provtrycka delarna för sig?
Edit: Ah, skulle läst den länkade tråden först, där svaren uppenbarligen fanns på många av frågorna.
Vi har en Nibe F1226-8. Vi har ett element från vilket det droppar lite, kanske någon deciliter per dygn, det ska vi förhoppningsvis få bytt i januari. Men det ensamt kan väl inte skapa så stora tryckfall?
I kombination med ett defekt expansionskärl så låter det inte så osannolikt.N Nudeln skrev:
Har du kontrollerat så ditt expansionskärl är OK?
Du får nog lugna dig lite och som sagt söka upp orsaken först. Att du börjar byta ut allt detta som i stort helt ovan bäddar ju knappast för någon framgångssaga dessutom med tveksamt materialval osv.N Nudeln skrev:Ingen fara. Jag är bara glad att någon vill bolla idéer, och jag har själv använt beskrivning trapphus i hyreshus för att beskriva golvet vid flera tillfällen.
Vi har en Nibe F1226-8. Vi har ett element från vilket det droppar lite, kanske någon deciliter per dygn, det ska vi förhoppningsvis få bytt i januari. Men det ensamt kan väl inte skapa så stora tryckfall?
Börja med att kolla expansionskärlet, har du något som läcker dl och dålig aktiv volym i kärlet är det inget konstigt att det sjunker. Steg två är att du provtrycker de olika delarna så du kan komma fram till vad du i värsta fall behöver byta.
Materialvalen kan du ta sen när du vet omfattningen men håll dig till tex förzinkade stålrör och press ev i kombination med alupex. Undvik klämringskopplingar där det går och kolla materialpriser tex koppar är ofta dyrt och onödigt för värmesystem. Skaffa bockverktyg för klenare dimensionerna och kör med så lite kopplingar som möjligt. Du behöver inte heller fundera så mycket på rördimensionerna det kan du göra när du vet hur du kommer göra jobbet.



