7 443 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Blanda 230v och 12v i samma kabel.
Tycker det låter lite som no-no men jag frågar iaf...
Jag ska ha en lampa i taket med två vanliga glödlampor i i vardagsrumstaket. I denna tänker jag även montera en hög med lysdioder som är tänkt att drivas av ett 12v-batteri som ska laddas av en solcell. På så vis behöver jag inte köpa 80 watt av fortum mer än när jag behöver starkt ljus vid till exempel städning.
Det jag undrar är om jag kan dra en femledarkulo fram till lampan och i den ha 230v fas, nolla och jord och även 12v plus och minus?
Att man inte får blanda till exempel nätverkskablar med 230-kablar i samma dosa vet jag, men det har jag förstått är för att nätverkskablen inte är isolerad för 230v. Här skulle ju 12v-ledaren vara det.
/Per
Jag ska ha en lampa i taket med två vanliga glödlampor i i vardagsrumstaket. I denna tänker jag även montera en hög med lysdioder som är tänkt att drivas av ett 12v-batteri som ska laddas av en solcell. På så vis behöver jag inte köpa 80 watt av fortum mer än när jag behöver starkt ljus vid till exempel städning.
Det jag undrar är om jag kan dra en femledarkulo fram till lampan och i den ha 230v fas, nolla och jord och även 12v plus och minus?
Att man inte får blanda till exempel nätverkskablar med 230-kablar i samma dosa vet jag, men det har jag förstått är för att nätverkskablen inte är isolerad för 230v. Här skulle ju 12v-ledaren vara det.
/Per
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men armatur batteri och solceller MÅSTE ha isolering godkända för 230 VAC.
Glöm att dra i samma kabel, nada. Dra dit två kablar så finns ingen risk för personskada.
Protte
Glöm att dra i samma kabel, nada. Dra dit två kablar så finns ingen risk för personskada.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag vill inte säga helt säkert, men jag tror att det ska gå bra. Isoleringen klarar den högsta spänningen som är 230 V.
När man dimmrar HF-don så använder man en liknande lösningen, har jag för mig.
Edit: Såg nu att Protte hann före och sa att det inte är godkänt så då tar jag tillbaka det jag sa.
//Patrik
När man dimmrar HF-don så använder man en liknande lösningen, har jag för mig.
Edit: Såg nu att Protte hann före och sa att det inte är godkänt så då tar jag tillbaka det jag sa.
//Patrik
Redigerat:
Då blir det två kablar...
Men hur funkar det om man skulle gjort en dold installation, skulle man behöva dubbla vp-rör och två dosor, eller skulle det duga att dra tex en EKK för 12v-systemet i samma rör som FK-kabeln till 230?
Men hur funkar det om man skulle gjort en dold installation, skulle man behöva dubbla vp-rör och två dosor, eller skulle det duga att dra tex en EKK för 12v-systemet i samma rör som FK-kabeln till 230?
Även om man under vissa förutsättningar kan dra 230 0ch 12 volt i samma rör ska man om möjligt undvika det, den kortsiktiga vinsten uppvägs flera gånger av den risk man utsätter sig och den som ev ska göra nått i framtiden. Anläggningen blir mycket oöverskådlig och det är stor risk att någon kommer att av misstag koppla in fel spänning. Kostnaden för separata ledningar är ju inte så hög och dessutom måste man oftast ha lite grövre ledningar för att klara spänningsfallet vid lågspänning
Släpp ner två rör i taket för armaturen, ett 230 och ett 12V.
Klicka här för att svara