S
SSSS skrev:
Finns det inte Ø21mm hammarborr med SDS+? Hittar ingen varken i butik eller på nätet
samma tendens att klappa med stolpen monterad?

SSSS
SBH skrev:
samma tendens att klappa med stolpen monterad?
Nej det är bättre då, har borrat något längre avstånd än vad stolpen är bred vilket gör att plattjärnen spänner inåt och låser i hålet. Vet inte om det blir något bättre men har hällt i cement sluring i glipan mellan hål och dubb i kväll.

Funderar på att köra med ankarmassa i resten av stolparna. Men funkar det även bra på en mina dubbar fast dom inte har några gängor?

Jag har inte så mycket erfarenhet av just bladdubb, men väl av dels bergöglor som fästs på samma vis som bladdubb och dels av att dubba för gjutning på berg och allsköns andra infästningar i berg.

För bergöglor så brukar jag använda 20mm borr till 16mm öglor. Jovisst, det låter stort, men det behövs. Rensa hålet, i med öglan med kilen fäst och slå tills det blir stumt. Besvärar glappet upptill så kan man svavla skaften genom att strö ut svavel och tända på. Det är dock inget jag själv praktiserat, men jag har sett det göras.

Annat än öglor/bladdubb med kil kan med fördel fästas med ankarmassa. Det är inte så kinkigt att det är just gängor på ytan - gör några rejäla repor med vinkelslipen bara så har massan har något att fästa i. Det brukar jag göra på gängstång också så att den inte ska gå att gänga ut ur massan. Men ankarmassa är dyrt och tar tid att jobba med, bland annat är det mycket högre krav på rena hål när ankarmassa används än kil. Så jag skulle utan tvekan använda bladdubb med kil för ett staket. Som du varit inne på så kan du ju borra så det spänner lite så blir det inget problem med att hålen är stora.

Innan det fanns ankarmassa så var det också vanligt att fästa saker med ren cement uppslammad i lite vatten. Funkar bra till sådant som inte utsätts för en massa ryck och slit. Kanske inget för en förtöjningsögla, men det lirar för att exempelvis fästa vanliga balkskor i berg för ett staket.

SSSS
Tack för tipsen PNO, jag har kört Ø22mm borr till Ø19mm bladdubb, känns som att jag får ner dom i botten av hålet och att det blir stumt. Skulle dock behöva något bättre att göra rent hålen med, har ingen kompressor så jag tog det jag hade hemma dvs, ett sugrör och blåste. Resultaten blev väl sådär = allt damm i ansiktet. :)

Kanske ska tänka om angående ankarmassan men tänkte köpa den på biltema och det går cirka 12ml(11,93 cm^3) + spill per hål och jag har 22 hål kvar så tänkte köpa tre tuber 280ml för 400kr så borde det räcka.

Redigerat:
S
SSSS skrev:
Tack för tipsen PNO, jag har kört Ø22mm borr till Ø19mm bladdubb, känns som att jag får ner dom i botten av hålet och att det blir stumt. Skulle dock behöva något bättre att göra rent hålen med, har ingen kompressor så jag tog det jag hade hemma dvs, ett sugrör och blåste. Resultaten blev väl sådär = allt damm i ansiktet. :)

Kanske ska tänka om angående ankarmassan men tänkte köpa den på biltema och det går cirka 12ml(11,93 cm^3) + spill per hål och jag har 22 hål kvar så tänkte köpa tre tuber 280ml för 400kr så borde det räcka.
har du någon cykelpump?
förstår inte varför du skall ha någon ankarmassa när du har köpt fina bladdubb

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.