15 261 läst ·
59 svar
15k läst
59 svar
Blåbetong i källaren dolt fel?
Delvis är det skriftligheten som i detta fallet påverkar. Enligt lagen undantas man från undersökningsplikt om säljaren gjort utfästelser, men kraven på dessa är ganska höga. De ska vara hyfsat preciserade och måste i princip vara skriftliga och allra helst inskrivna i kontraktet för att gälla.ArneTW skrev:
Som jag skrivit i många inlägg nu så har du sannolikt ett bra case mot säljaren. Förstår inte varför du väljer att bara lyssna på de som hävdar annorlunda??wem_vet skrev:Hej
Så det ni säger är att man inte skall lita på något som en säljare säger?? i detta fall tycker jag det är helt otroligt om säljaren inte visste att det fanns blåbetong i huset då han byggt det själv! Har renoverat badrummet i källaren så sent som 2004 och då bilat i blåbetongen i väggen för att fälla in en elkabel!
Snarare känns det som han varit jäkligt medveten om vad han sagt och gjort både gentemot mig och mäklaren!
Luktar skit ! :@
Så summa sumarum jag får skylla mig själv eller?
Advokat ?
Vända mig direkt till säljaren?
Mäklaren?:S
Svar på frågorna:
1) Nej, du skall inte skylla dig själv
2) Advokat om säljaren motsätter sig dina krav
3) Ja, om inte annat står i kontraktet
4) Ser inte att mäklaren har något med detta att göra längre.
Men hallå? Du har ju fått massor av tips, och är det verkligen någon som sagt att du får skylla dig själv?wem_vet skrev:
Om du anser dig ha blviit lurad så får du visa det i rätten, om inte säljaren ger med sig.
Detta är alltså fel. Utfästelse befriar köparen från undersökningsplikt, vad denna utfästelse baserar sig på är irrelevant, det är ändå säljarens ansvar.klaskarlsson skrev:
frhe skrev:Som jag skrivit i många inlägg nu så har du sannolikt ett bra case mot säljaren. Förstår inte varför du väljer att bara lyssna på de som hävdar annorlunda??
Svar på frågorna:
Okey lite svårt att summera allt, men du är tydlig! TACK!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ok, men som du skrev innan krävs alltså att denna utfästelse är juridiskt hållbar, och då helst ingår i kontraktet, eller iaf är underskriven ?frhe skrev:
/K
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Inte hade jag hetsat upp mig för 140Bq och lite blåbetong i källaren.
Blåbetongen sänker väl knappast värdet på huset avsevärt, då mätvärdet ligger under nuvarande grännsvärde. Radon finns ju lite överallt och 140Bq kommer varken ta ihjäl dig eller din familj.
Advokater och stämmningar låter mer påfrestande för hälsan...
Visst kan jag hålla med om att säljarens felaktiga uppgifter ang byggmatreal är irriterande, men ingen är ofelbar...
Blåbetongen sänker väl knappast värdet på huset avsevärt, då mätvärdet ligger under nuvarande grännsvärde. Radon finns ju lite överallt och 140Bq kommer varken ta ihjäl dig eller din familj.
Advokater och stämmningar låter mer påfrestande för hälsan...
Visst kan jag hålla med om att säljarens felaktiga uppgifter ang byggmatreal är irriterande, men ingen är ofelbar...
Ja, vad jag har läst mig till ska den vara skriftlig och tydligt kopplad till köpet och därför är ju det smidigaste att det skrivs in i kontraktet. Står det i kontraktet och uppfyller kriteriet på att inte vara alltför generellt skrivet så är det solklart att undersökningsplikten bortfaller, i detta fallet verkar det ju finnas ett tydligt papper underskrivet av säljaren som dessutom är precist skrivet så det tolkar jag också som solklart. Är dock inte jurist själv utan har bara läst mig till detta pga en liknande situation i smb med vårt husköp.klaskarlsson skrev:
Enligt "Konsumenternas försäkringsbyrå", som ju är en statlig informationstjänst, så förekommer sådana klausuler i kontraktet. De anser dock att den typen av formuleringar inte är bra.-MH- skrev:
Vad kommer du att sova bäst av?
En lång rättsprocess och eventuellt få rätt till slut.
Känna dig lurad, men konstatera att rent tekniskt är det inte så farligt.
Kanske någonstans däremellan?
Men man mår inte bra av rättsprocesser, man koncentrar sig på att än att ha det bra i livet.
En lång rättsprocess och eventuellt få rätt till slut.
Känna dig lurad, men konstatera att rent tekniskt är det inte så farligt.
Kanske någonstans däremellan?
Men man mår inte bra av rättsprocesser, man koncentrar sig på att än att ha det bra i livet.
Å andra sidan är det ju långt ifrån så att det måste bli en rättsprocess av det hela. Om säljaren inser att han/hon inte kommer vinna en process och kanske till och med rekommenderas av sitt försökringsbolag att lösa det hela i godo så kan det ju vara snabbt avklarat. Så jag tycker du kan vänta med att fatta beslut om hur långt du är beredd att driva det tills säljaren klart och tydligt har motsatt sig dina krav.
frhe skrev:Som jag skrivit i många inlägg nu så har du sannolikt ett bra case mot säljaren. Förstår inte varför du väljer att bara lyssna på de som hävdar annorlunda??
Svar på frågorna:
Som jag skrev i inlägg # 14 - har du papper på att blåbetong inte finns är det en utfästelse som säljaren måste stå för!
OCH det är även så att besiktningsmannen ska notera i protokollet om det finns blåbetong! Dessutom gjorde du en utökad besiktning... riktigt illa alltså.
Därför ska du även skriva till det 'auktoriserade' företaget (sysslar de även med skadedjursbekämpning?:S - låter som det är dem det handlar om)
och kräva dem på ersättning för besiktningsfel!
Ett bra tips till alla med hus är faktiskt ett medlemskap i Villaägarnas.
Då får man tillgång till deras juridiska hjälp per telefon (och mail, men det tar tid).
De hjälper till med råd o tips hur man går vidare i sådana här ärenden. Och vad som gäller!
Och de kan föreslå specialadvokater - med rabatterat arvode - inom aktuellt problem om man måste gå så långt och inte orkar/vill driva själv.
Jag har haft utmärkt hjälp av deras lantmäterare flera gånger.
Och vem_vet - nu vet du d^_^b
och givetvis ska du inte släppa det - det är väl inget man sover bra av? att gräma sig över att ha blivit lurad...
Svar på frågorna:
Instämmer med frhe - varför lyssna på alla dessa som enbart invänder och målar i svart!? (kolla runt lite på deras svar i övriga trådar - det var rätt intressant - Not!)wem_vet skrev:
Som jag skrev i inlägg # 14 - har du papper på att blåbetong inte finns är det en utfästelse som säljaren måste stå för!
OCH det är även så att besiktningsmannen ska notera i protokollet om det finns blåbetong! Dessutom gjorde du en utökad besiktning... riktigt illa alltså.
Därför ska du även skriva till det 'auktoriserade' företaget (sysslar de även med skadedjursbekämpning?:S - låter som det är dem det handlar om)
och kräva dem på ersättning för besiktningsfel!
Ett bra tips till alla med hus är faktiskt ett medlemskap i Villaägarnas.
Då får man tillgång till deras juridiska hjälp per telefon (och mail, men det tar tid).
De hjälper till med råd o tips hur man går vidare i sådana här ärenden. Och vad som gäller!
Och de kan föreslå specialadvokater - med rabatterat arvode - inom aktuellt problem om man måste gå så långt och inte orkar/vill driva själv.
Jag har haft utmärkt hjälp av deras lantmäterare flera gånger.
Och vem_vet - nu vet du d^_^b
och givetvis ska du inte släppa det - det är väl inget man sover bra av? att gräma sig över att ha blivit lurad...
Redigerat:
Ja, vdu har rätt i det du säger, men klaskarlsson hävdade ju att man inte kan komma dragandes med dolt fel. Och det kan man inte, för det är inte ens ett fel. Däremot kan man gå på säljaren eftersom huset inte är vad som lovats.frhe skrev:
Skaffa dig en advokat och ta det till domstol skulle jag vilja påstå....wem_vet skrev:Hej
Så det ni säger är att man inte skall lita på något som en säljare säger?? i detta fall tycker jag det är helt otroligt om säljaren inte visste att det fanns blåbetong i huset då han byggt det själv! Har renoverat badrummet i källaren så sent som 2004 och då bilat i blåbetongen i väggen för att fälla in en elkabel!
Snarare känns det som han varit jäkligt medveten om vad han sagt och gjort både gentemot mig och mäklaren!
Luktar skit ! :@
Så summa sumarum jag får skylla mig själv eller?
Advokat ?
Vända mig direkt till säljaren?
Mäklaren?:S
Kolla om du kan hitta något liknande rättsfall!
MVH och Lycka Till
EDIT: Som jag skrev på förra sidan:
"Hej igen!
Hadde du inte papper där det stod att det inte fanns blåbetong i fastigheten?
"19 § Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet
eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta
vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra
avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt
till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse
på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren
får anses ha utfäst." / Jordabalk, Kap 4 §19
Exempel på utfästelse från säljaren:
Säljaren garanterar att samtliga elinstallationer utförts av behörig elektriker!
Eller i ditt fall
Säljaren garanterar att det inte finns blåbetong i fastigheten!
MVH!"
Där har du det, klockrent!!
Redigerat: