Mikael_L
Jag tror att elmont menade att man drar fördragen slang, inte slang och sen FK efter.

Ja, sen börjar det helt klart bli det normala att använda halogenfri FQ istället för FK, både som enkelledare likväl som i fördragen slang.
 
Så man har döpt om Få Kardelig kopplingstråd till FQ bara för att höljet är Halogenfritt?
 
E
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så man har döpt om Få Kardelig kopplingstråd till FQ bara för att höljet är Halogenfritt?
Inte riktigt, det "fåkarderliga" är oförändrat, K som är PVC ser man oftare vara halogenfri TT alternativ idag Q eller X.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Mikael_L
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så man har döpt om Få Kardelig kopplingstråd till FQ bara för att höljet är Halogenfritt?
Ja.
Q i namnet betyder halogenfri och X att det är PEX-isolering isf PVC.
T.ex
EKLK
E - enkelkardelig koppar
K - PVC isolering runt ledare.
L - aluminium med biledare i manteln.
K - PVC i kabelmantel

EQLQ = samma som ovan men halogenfritt utförande.
EXLQ = samma, men PEX-isolering runt koppar ledarna isf den halogenfria PVC- varianten.

PEX har bättre isolation så den görs tunnare = tunnare kabel totalt sett. PEX tål också högre tempo.
 
  • Haha
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kortfattat
X betyder att det finns PEX-isolering
Q betyder att kabeln är i halogenfritt utförande.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
E
Och så är PEX (X) också Halogenfritt men förekommer normalt inte i infälld installation utan det absolut vanligaste där är FK/FQ och enstaka fall EK/EQ, går givetvis att lägga en mantlad PEX-isolerad kabel infälld också.
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Och så är PEX (X) också Halogenfritt men förekommer normalt inte i infälld installation utan det absolut vanligaste där är FK/FQ och enstaka fall EK/EQ,
Nä, jag åtminstone har än så länge inte sett till någon FX eller EX (dvs FK eller EK med PEX-isolering).
Jag vet inte om det finns några tekniska hinder eller begränsningar, eller säkerhetsmässiga dito.
Eller om möjligheten bara inte slagit tillverkarna eller om de inte tror att det kommer sälja, att vi elektriker inte är intresserade.
Och ja, det kan fråga sig. Jag ser inte själv något akut behov av en sådan produkt. FQ fungerar liksom rätt bra som det är.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, jag åtminstone har än så länge inte sett till någon FX eller EX (dvs FK eller EK med PEX-isolering).
Jag vet inte om det finns några tekniska hinder eller begränsningar, eller säkerhetsmässiga dito.
Eller om möjligheten bara inte slagit tillverkarna eller om de inte tror att det kommer sälja, att vi elektriker inte är intresserade.
Och ja, det kan fråga sig. Jag ser inte själv något akut behov av en sådan produkt. FQ fungerar liksom rätt bra som det är.
@Mikael_L jag har fixat ett helgjobb till dig i närheten av Uppsala.
Förberedande kan du köpa ett par rullar Två rullar av Nexans el-kabel, troligen för mellanspänningsnät, visar flera färgade ledare inuti. och så är fredag kvällen räddad med en Jokari och några flak bärs, perfekt i Coronatider.

Sen testar du FXn hos medlemmen och återkommer med recension på måndag.

Annars är FX ganska vanligt som slack i areor från 25Cu och högre i mellanspänningsnätet.
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Annars är FX ganska vanligt som slack i areor från 25Cu och högre i mellanspänningsnätet.
(y) Ja där har vi ett arbetsområde som jag inte satt min fot (eller hand) i ... :sweat:


(Och för det som undrar vad slack/slackar är, så är det en lite kortare stump av mer flexibel kabel som används vid anslutning av grova bängliga kablar (ofta (alltid?) aluminium) dvs den sista lilla biten mot anslutningspunkt på någon plint eller brytare etc.)
 
Redigerat:
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
(y) Ja där har vi ett arbetsområde som jag inte satt min fot (eller hand) i ... :sweat:
Det ska man inte heller.
Såvida man inte har AMS utbildning.
 
E El-Löken66 skrev:
Det ska man inte heller.
Såvida man inte har AMS utbildning.
Vad är AMS-utbildning ?

Har ofta jobbat med > 70 mm2 men har inget som heter AMS.
 
Det betyder ARBETE MED SPÄNNING och det finns speciell utbildning och matr.för dom som behöver
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.