16 261 läst ·
116 svar
16k läst
116 svar
Blå kabel som tändtråd?
Jag tror att elmont menade att man drar fördragen slang, inte slang och sen FK efter.
Ja, sen börjar det helt klart bli det normala att använda halogenfri FQ istället för FK, både som enkelledare likväl som i fördragen slang.
Ja, sen börjar det helt klart bli det normala att använda halogenfri FQ istället för FK, både som enkelledare likväl som i fördragen slang.
Så man har döpt om Få Kardelig kopplingstråd till FQ bara för att höljet är Halogenfritt?
Ja.Huddingebo skrev:
Q i namnet betyder halogenfri och X att det är PEX-isolering isf PVC.
T.ex
EKLK
E - enkelkardelig koppar
K - PVC isolering runt ledare.
L - aluminium med biledare i manteln.
K - PVC i kabelmantel
EQLQ = samma som ovan men halogenfritt utförande.
EXLQ = samma, men PEX-isolering runt koppar ledarna isf den halogenfria PVC- varianten.
PEX har bättre isolation så den görs tunnare = tunnare kabel totalt sett. PEX tål också högre tempo.
Och så är PEX (X) också Halogenfritt men förekommer normalt inte i infälld installation utan det absolut vanligaste där är FK/FQ och enstaka fall EK/EQ, går givetvis att lägga en mantlad PEX-isolerad kabel infälld också.
Nä, jag åtminstone har än så länge inte sett till någon FX eller EX (dvs FK eller EK med PEX-isolering).E El-Löken66 skrev:
Jag vet inte om det finns några tekniska hinder eller begränsningar, eller säkerhetsmässiga dito.
Eller om möjligheten bara inte slagit tillverkarna eller om de inte tror att det kommer sälja, att vi elektriker inte är intresserade.
Och ja, det kan fråga sig. Jag ser inte själv något akut behov av en sådan produkt. FQ fungerar liksom rätt bra som det är.
@Mikael_L jag har fixat ett helgjobb till dig i närheten av Uppsala.Mikael_L skrev:
Nä, jag åtminstone har än så länge inte sett till någon FX eller EX (dvs FK eller EK med PEX-isolering).
Jag vet inte om det finns några tekniska hinder eller begränsningar, eller säkerhetsmässiga dito.
Eller om möjligheten bara inte slagit tillverkarna eller om de inte tror att det kommer sälja, att vi elektriker inte är intresserade.
Och ja, det kan fråga sig. Jag ser inte själv något akut behov av en sådan produkt. FQ fungerar liksom rätt bra som det är.
Förberedande kan du köpa ett par rullar
Sen testar du FXn hos medlemmen och återkommer med recension på måndag.
Annars är FX ganska vanligt som slack i areor från 25Cu och högre i mellanspänningsnätet.
E El-Löken66 skrev:
(Och för det som undrar vad slack/slackar är, så är det en lite kortare stump av mer flexibel kabel som används vid anslutning av grova bängliga kablar (ofta (alltid?) aluminium) dvs den sista lilla biten mot anslutningspunkt på någon plint eller brytare etc.)
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Klicka här för att svara