16 266 läst ·
116 svar
16k läst
116 svar
Blå kabel som tändtråd?
snälla, kan ni inte sluta käbbla -- det är ju ändå snart jul? ta en pepparkaka... 
jag tycker att det här forumet är så oerhört fantastiskt bra och är en stor tillgång för Sverige!
såväl för att höja elkompetensen inom ett otroligt brett spektrum av olika områden, som för att hjälpa människor runt om i stugorna som behöver lite akut hjälp när en elpanna slutat fungera, spisen är död, en adventsljusstake eller ljusslinga inte vill skänka någon julstämning
och jag förvånas och imponeras av all den djupa och breda kunskap -- liksom den genorisitet att dela med sig av den -- som finns, och hur Bo, Mikael, elmont, Tommi, GK100 med flera, måste ha ägnat ofattbara mängder av tid till att skriva tiotusentals utförliga inlägg -- vardera! -- utan någon ersättning utöver ett och annat "Tack"
om några av dessa stjärnor skulle tröttna på att bidra i detta forum, då skulle Sverige bli bra mycket fattigare (och farligare)
snälla...?
jag tycker att det här forumet är så oerhört fantastiskt bra och är en stor tillgång för Sverige!
såväl för att höja elkompetensen inom ett otroligt brett spektrum av olika områden, som för att hjälpa människor runt om i stugorna som behöver lite akut hjälp när en elpanna slutat fungera, spisen är död, en adventsljusstake eller ljusslinga inte vill skänka någon julstämning
och jag förvånas och imponeras av all den djupa och breda kunskap -- liksom den genorisitet att dela med sig av den -- som finns, och hur Bo, Mikael, elmont, Tommi, GK100 med flera, måste ha ägnat ofattbara mängder av tid till att skriva tiotusentals utförliga inlägg -- vardera! -- utan någon ersättning utöver ett och annat "Tack"
om några av dessa stjärnor skulle tröttna på att bidra i detta forum, då skulle Sverige bli bra mycket fattigare (och farligare)
snälla...?
Nåväl, det är väl inget alls att svara på. Jag tror jag lämnar detta, som redan påpekats så var allt vettigt sagt redan på första sidan. Sen verkar det bara ha gått prestige i saken för någon.
Jag avslutar med att en god tumregel är att inte använda blå FK i rörinstallation till något annat än neutral, då ledaren är utbytbar så finns det inget skäl att inte göra annat. Då hamnar man med god marginal inom både regelverk, praxis och alla besiktningsmäns och framtida elektrikers gillande.
Men vid användandet av mantlad kabel kan man undantagsvis använda blå till någon annan funktion, t.ex. tändtråd eller L3 i vissa gruppledningar. Detta ska göras med eftertänksamhet och klokt. Det är som sagt ett undantag, inte en regel.
Jag avslutar med att en god tumregel är att inte använda blå FK i rörinstallation till något annat än neutral, då ledaren är utbytbar så finns det inget skäl att inte göra annat. Då hamnar man med god marginal inom både regelverk, praxis och alla besiktningsmäns och framtida elektrikers gillande.
Men vid användandet av mantlad kabel kan man undantagsvis använda blå till någon annan funktion, t.ex. tändtråd eller L3 i vissa gruppledningar. Detta ska göras med eftertänksamhet och klokt. Det är som sagt ett undantag, inte en regel.
Du behöver inte svara något men bra om man kan hålla inläggen här el relaterade.Mikael_L skrev:
Nåväl, det är väl inget alls att svara på. Jag tror jag lämnar detta, som redan påpekats så var allt vettigt sagt redan på första sidan. Sen verkar det bara ha gått prestige i saken för någon.
Jag avslutar med att en god tumregel är att inte använda blå FK i rörinstallation till något annat än neutral, då ledaren är utbytbar så finns det inget skäl att inte göra annat. Då hamnar man med god marginal inom både regelverk, praxis och alla besiktningsmäns och framtida elektrikers gillande.
Men vid användandet av mantlad kabel kan man undantagsvis använda blå till någon annan funktion, t.ex. tändtråd eller L3 i vissa gruppledningar. Detta ska göras med eftertänksamhet och klokt. Det är som sagt ett undantag, inte en regel.
Det är inte så komplicerat när man kan använda blå som annat än nolla, det ger sig av situationen.
Man får skilja på gamla anläggningar och nya, det finns olika färger.
Vad TS har eller inte har har vi ingen som helst aning om, låter fel men kanske ändå visade sig vara korrekt. Enda sättet att överhuvudtaget ha en chans att avgöra något som helst är ifall det finns en bild bifogad.
Har ka det är rätt som du skriver.harka skrev:
snälla, kan ni inte sluta käbbla -- det är ju ändå snart jul? ta en pepparkaka...
jag tycker att det här forumet är så oerhört fantastiskt bra och är en stor tillgång för Sverige!
såväl för att höja elkompetensen inom ett otroligt brett spektrum av olika områden, som för att hjälpa människor runt om i stugorna som behöver lite akut hjälp när en elpanna slutat fungera, spisen är död, en adventsljusstake eller ljusslinga inte vill skänka någon julstämning
och jag förvånas och imponeras av all den djupa och breda kunskap -- liksom den genorisitet att dela med sig av den -- som finns, och hur Bo, Mikael, elmont, Tommi, GK100 med flera, måste ha ägnat ofattbara mängder av tid till att skriva tiotusentals utförliga inlägg -- vardera! -- utan någon ersättning utöver ett och annat "Tack"
om några av dessa stjärnor skulle tröttna på att bidra i detta forum, då skulle Sverige bli bra mycket fattigare (och farligare)
snälla...?
Jag anmälde en mängd inlägg när tråden började spåra ur men Mats gjorde inget åt saken eller så har han semester. Då det var någon, kanske Tommy P som påpekade att diskussionen började gå över styr.
Hade inläggen suddats där och då hade denna tråden varit kortare.
Sen kom den hotfulle Bo och skulle tvinga mig att erkänna att mina inlägg var felaktiga och hans rätt.
Jag bad honom då lägga fram lite argument till varför så skulle vara fallet. Inga svar givetvis då det, som jag visste, inte finns några. Jag står för det jag skrivit i tråden, tråd skapare har inte kommit tillbaka men inget som står i denna tråd kan öka risken på något som helst vis.
Vad är din åsikt harka. Om du ser två blå trådar i ditt hus springer du då genast ner och bryter centralen, ringer 112 och gömmer dig under sängen?
Hmm... du tog ingen pepparkaka...?E El-Löken66 skrev:Har ka det är rätt som du skriver.
Jag anmälde en mängd inlägg när tråden började spåra ur men Mats gjorde inget åt saken eller så har han semester. Då det var någon, kanske Tommy P som påpekade att diskussionen började gå över styr.
Hade inläggen suddats där och då hade denna tråden varit kortare.
Sen kom den hotfulle Bo och skulle tvinga mig att erkänna att mina inlägg var felaktiga och hans rätt.
Jag bad honom då lägga fram lite argument till varför så skulle vara fallet. Inga svar givetvis då det, som jag visste, inte finns några. Jag står för det jag skrivit i tråden, tråd skapare har inte kommit tillbaka men inget som står i denna tråd kan öka risken på något som helst vis.
Vad är din åsikt harka. Om du ser två blå trådar i ditt hus springer du då genast ner och bryter centralen, ringer 112 och gömmer dig under sängen?
Mikael_L skrev:
...och det här fick jag:Mikael_L skrev:
Jag vet inte heller vad jag ska svara men jag har iallafall klämt i mig några pepparkakor.E El-Löken66 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Utvecklingen av denna tråd är mycket tråkig. Jag resonerar gärna allmänt, utanför trådens ämne, kring vilka regler man bör sätta upp för att kunna tillåta en bredare användning av blå FK i t.ex fördragen slang. Det har ju ingen bäring på vad man faktiskt kan göra idag, men kanske snappas det upp av någon arbetsgrupp för elinstallationsreglerna. Det får dock inte gå emot den internationella förlagan. Men det får bli i en ny tråd om någon har intresse av att starta en - kanske kan den få heta Blå tråden.
För mig som amatör känns det väldigt märkligt att använda blå neutralledare som tändtråd.
Men om man nu fritt skulle välja färg på tändtråd, vilka väljer man helst då?
Svart, grå, brun används i trefasgrupper, blå neutral, grön/gul skyddsjord.
Vit har inget specifikt användningsområde va? Hos mig är alla tändtrådar vita + orange vid trapp etc.
Men om man nu fritt skulle välja färg på tändtråd, vilka väljer man helst då?
Svart, grå, brun används i trefasgrupper, blå neutral, grön/gul skyddsjord.
Vit har inget specifikt användningsområde va? Hos mig är alla tändtrådar vita + orange vid trapp etc.
Svart är nog den vanligaste färgen på tändtråd och det beroende på att när man behöver 4 trådar är det just blå, G/G, brun svart i fördragna slangar och i tvinnad FK (som man relativt ofta drar när man vill minska fält). Näst vanlig är vit som tändtråd. FK dras ju i betydligt mindre omfattning i nyproduktion utan används mest i renovering/komplettering.
Ok, tack.
Vad använder man i nyproduktion om man inte kör FK då?
Vad använder man i nyproduktion om man inte kör FK då?

