J jonaserik skrev:
Missa ett ställe TJA , men missa många ställen NEJ , då sätts inga hylsor av bara farten.
skrubbade av nu och upptäckte de här som sticker ut, vad är det för något? Ska testa nu och se om vi kan hitta exakt vart det läcker ifrån.
Röranslutning med potentiellt läckage och synligt slitage eller korrosion på anslutningsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rördetalj med synliga kalkavlagringar och fiberstrån som sticker ut vid anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sen ser de flesta andra anslutningarna ut såhär:
Två metallrör med kopplingar mot en vägg med mönstrad tapet och mögelspår i takhörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Första bilden dåligt med lin och läck, med lin på cromade ytor ska gängan repas runt om så det blir grader, då blir linet kvar i gängan och följer inte med runt, går bra med ett bågfilsblad. Den sista bilden kanske det inte finns städkylsa i röret. men gör rent och dra till 1/8 dels varv så kan det klara sig,
 
Jag reagerar på färgen på läckage-avlagringarna, som är ärg-gröna. Sådär brukar det se ut hos den som har egen brunn med kemiskt surt vatten, lågt pH-värde alltså. Då löser det sura vattnet ut koppar från rören.
Om ni har egen brunn, finns ett någorlunda färskt vattenprov?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
K
J jonaserik skrev:
Första bilden dåligt med lin och läck, med lin på cromade ytor ska gängan repas runt om så det blir grader, då blir linet kvar i gängan och följer inte med runt, går bra med ett bågfilsblad. Den sista bilden kanske det inte finns städkylsa i röret. men gör rent och dra till 1/8 dels varv så kan det klara sig,
känns som att vi lämnar över det här till en VVS:are, hänger inte med på förklaringarna så det känns inte som att detta är något vi ska syssla med själva. Tack för alla dina råd dock!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag reagerar på färgen på läckage-avlagringarna, som är ärg-gröna. Sådär brukar det se ut hos den som har egen brunn med kemiskt surt vatten, lågt pH-värde alltså. Då löser det sura vattnet ut koppar från rören.
Om ni har egen brunn, finns ett någorlunda färskt vattenprov?
nä, vi har inget nytt vattenprov, har aldrig testat det. Dock dricker jag inte det då jag tycker det smakar ”beskt”. Vet inte hur jag ska beskriva men ja det är eget vatten och det är inte gott att dricka. Har funderat på att skicka in vattenprov för att testa det men vet inte vilka delar man ska fokusera på. Vad gör man åt surt vatten?
 
R Rebecca.N skrev:
nä, vi har inget nytt vattenprov, har aldrig testat det. Dock dricker jag inte det då jag tycker det smakar ”beskt”. Vet inte hur jag ska beskriva men ja det är eget vatten och det är inte gott att dricka. Har funderat på att skicka in vattenprov för att testa det men vet inte vilka delar man ska fokusera på. Vad gör man åt surt vatten?
Den kommunala förvaltning / bolag / förbund som sköter driften av VA-nätet brukar ha labb där en kan lämna in vattenprov till självkostnadspris. Be att få en kemisk och en bakteriologisk analys.
Har ni grävd brunn är den enklaste och billigaste metoden att höja pH-värdet, att åka till lokala bonnabutiken och köpa en säck snäckskal för höns. Töm säcken i brunnen. Upprepa någon gång om året.
Har ni borrad brunn blir det nog till att skaffa filter.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
R Rebecca.N skrev:
nä, vi har inget nytt vattenprov, har aldrig testat det. Dock dricker jag inte det då jag tycker det smakar ”beskt”. Vet inte hur jag ska beskriva men ja det är eget vatten och det är inte gott att dricka. Har funderat på att skicka in vattenprov för att testa det men vet inte vilka delar man ska fokusera på. Vad gör man åt surt vatten?
Kan vara typiska symptom på surt vatten. Blir smaken bättre när du spolat ett tag?
Finns två "tekniska" lösningar, kalkfilter eller doseringspump med tillsatsmedel. Men det är ganska dyrt och kräver lite underhåll. Problemet är att rören tar stryk av det sura vattnet med viss risk för oväntade haverier.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den kommunala förvaltning / bolag / förbund som sköter driften av VA-nätet brukar ha labb där en kan lämna in vattenprov till självkostnadspris. Be att få en kemisk och en bakteriologisk analys.
Har ni grävd brunn är den enklaste och billigaste metoden att höja pH-värdet, att åka till lokala bonnabutiken och köpa en säck snäckskal för höns. Töm säcken i brunnen. Upprepa någon gång om året.
Har ni borrad brunn blir det nog till att skaffa filter.
hur vet man om man har borrad brun eller grävd?
Men kan man lämna in prov hos dom trots att de inte levererar vattnet?
 
C cpalm skrev:
Kan vara typiska symptom på surt vatten. Blir smaken bättre när du spolat ett tag?
Finns två "tekniska" lösningar, kalkfilter eller doseringspump med tillsatsmedel. Men det är ganska dyrt och kräver lite underhåll. Problemet är att rören tar stryk av det sura vattnet med viss risk för oväntade haverier.
När jag spolat lite längre så blir det lite bättre men smakar ändå beskt. Tänker att vi får ta tag i att skicka in efter en analys. Vi ska ändå dra om ledningarna till köket när det ska fixas och har just nu inget vattenburet värmesystem. Sen är det rören i badrummet men de bråkar ju redan med oss... kanske bör börja i änden att fixa vattnet och sen rören. Läcker under vasken också och där läcker det ungefär lika mycket som från blandaren.
 
R Rebecca.N skrev:
hur vet man om man har borrad brun eller grävd?
Men kan man lämna in prov hos dom trots att de inte levererar vattnet?
Vad det är för brunn lär stå i prospektet ni fick när ni köpte huset. Annars blir det till att leta upp själva brunnen! En grävd brunn har oftast ett stort lock, och när en tittar ner ser en vattnet. En borrad brunn är bara ett rätt smalt rör som går djupt ner i marken, så där över är bara ett litet lock.
 
R Rebecca.N skrev:
Men kan man lämna in prov hos dom trots att de inte levererar vattnet?
Tryckte på 'skicka' för fort...
De flesta huvudmän för kommunalt VA har detta som en service för alla medborgare i kommunen / området. Kolla deras hemsida för att se hur det funkar och hur du ska göra!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad det är för brunn lär stå i prospektet ni fick när ni köpte huset. Annars blir det till att leta upp själva brunnen! En grävd brunn har oftast ett stort lock, och när en tittar ner ser en vattnet. En borrad brunn är bara ett rätt smalt rör som går djupt ner i marken, så där över är bara ett litet lock.
borde vara grävd brunn, stort lock på typ 60cm. Har dock aldrig flyttat på locket och kollat ner i den. Ska kolla i papperna från när vi köpte huset. Har inte reflekterat över att det kunde finnas olika brunnar på det sättet.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tryckte på 'skicka' för fort...
De flesta huvudmän för kommunalt VA har detta som en service för alla medborgare i kommunen / området. Kolla deras hemsida för att se hur det funkar och hur du ska göra!
vad jag kan hitta så finns tjänsten bara för de som har barn under sju år, annars är det att beställa själv. Men det kostar inte så farligt och har hittat via deras länkar vilka företag som är godkända att kolla via. Så blir till att beställa lite tester :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Rebecca.N skrev:
borde vara grävd brunn, stort lock på typ 60cm. Har dock aldrig flyttat på locket och kollat ner i den. Ska kolla i papperna från när vi köpte huset. Har inte reflekterat över att det kunde finnas olika brunnar på det sättet.
En lär sig något nytt varje dag :D!
Titta ner i brunnen imorgon! Kanske finns där en brunns-ål?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En lär sig något nytt varje dag :D!
Titta ner i brunnen imorgon! Kanske finns där en brunns-ål?
kollade noggrannare nu i papperna (ett år senare...), det är en grävd brunn. Lärde oss även att det tydligen är en krypgrund under ena halvan av huset där vi var ganska säkra på att det var torpargrund. Vet inte var vi har fått det ifrån. Tyckte vi läste alla papper noggrant vid köpet av huset men tydligen tar man upp informationen mer när den blir aktuell. Killarna som ska dra rören i den delen till elementen kommer iaf bli glada :’D
 
  • Gilla
bearmaniac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.