Jag försöker hitta var en elkabel mellan garage och utebelysning är dragen, då vi ska dra in bergvärme snart och slang mellan energibrunn och hus kommer korsa denna elkabel. Huset byggdes 1984 och vi flyttade in i år, och det finns ingen som vet exakt var den är dragen, så jag började gräva lite slumpmässigt där jag tänkte att den borde gå (med säkring och jfb avstängda).
Hittade ingen kabel, men istället hittade jag blå frigolit-bit utskuren som en triangel ungefär 20cm ner i marken:
Hann inte gräva fram den mer då det började bli mörkt ute, och skulle helst inte vilja gräva fram mer om det är något som jag med min oerfarenhet kan råka förstöra. Vad tror ni att det skulle kunna vara för något? Eller är det så enkelt att det bara är skräp från när huset byggdes?
Hittade ingen kabel, men istället hittade jag blå frigolit-bit utskuren som en triangel ungefär 20cm ner i marken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hann inte gräva fram den mer då det började bli mörkt ute, och skulle helst inte vilja gräva fram mer om det är något som jag med min oerfarenhet kan råka förstöra. Vad tror ni att det skulle kunna vara för något? Eller är det så enkelt att det bara är skräp från när huset byggdes?
Nu blev jag nyfiken så jag gick ut och grävde fram frigolitbiten. Det var mer frigolit under den och såg även en bit på samma nivå bredvid den jag hade grävt fram. Kanske är VA ändå? Alltså att man lägger isolering mellan ledningar och marknivå för att inte behöva gräva ner till maximalt frostdjup (som här är 2,2m).
Det skulle isåfall inte vara så bra, för det betyder att ritningen som vi har inte riktigt stämmer, och då är frågan om dom kommer borra rakt genom vatten eller avlopp
Vi får se vad som händer om ett par veckor!
Det skulle isåfall inte vara så bra, för det betyder att ritningen som vi har inte riktigt stämmer, och då är frågan om dom kommer borra rakt genom vatten eller avlopp
Du kanske skall upplysa dom om att VA anslutningen troligen ligger därunder.S snikanor skrev:Nu blev jag nyfiken så jag gick ut och grävde fram frigolitbiten. Det var mer frigolit under den och såg även en bit på samma nivå bredvid den jag hade grävt fram. Kanske är VA ändå? Alltså att man lägger isolering mellan ledningar och marknivå för att inte behöva gräva ner till maximalt frostdjup (som här är 2,2m).
Det skulle isåfall inte vara så bra, för det betyder att ritningen som vi har inte riktigt stämmer, och då är frågan om dom kommer borra rakt genom vatten eller avloppVi får se vad som händer om ett par veckor!
Klicka här för att svara