Hej,
Skulle vilja köpa denna duschblandare i storleken 160cc. Amazon säljer varianten som är 150cc till bättre pris än den som är 160 CC som är dyrare.
På denna som är 150cc står det Stickmått: 150 cc ± 12 mm.
Betyder det att den skulle klara upp till 162cc och således skulle den passa mig som behöver 160 CC?
I så fall varför säljes produkten både som 150 cc ± 12 mm och fast mått på 160 cc?
https://www.golvpoolen.se/badrum/bl...rohe-ecostat-1001-cl-ecosmart-150-cc/p-835707
Skulle vilja köpa denna duschblandare i storleken 160cc. Amazon säljer varianten som är 150cc till bättre pris än den som är 160 CC som är dyrare.
På denna som är 150cc står det Stickmått: 150 cc ± 12 mm.
Betyder det att den skulle klara upp till 162cc och således skulle den passa mig som behöver 160 CC?
I så fall varför säljes produkten både som 150 cc ± 12 mm och fast mått på 160 cc?
https://www.golvpoolen.se/badrum/bl...rohe-ecostat-1001-cl-ecosmart-150-cc/p-835707
Renoverare
· Uppsala
· 2 197 inlägg
Det är väl två olika standarder även när det gäller muttrarna? På 160cc (svensk standard) sitter muttrarna på väggfästet. På 150 cc (europeisk standard) sitter muttrarna på blandaren.
Jag gissar att det blir dyrare för dig att köpa 150 cc plus de övergångar du behöver istället för att köpa 160 cc direkt om du nu redan har ett sådant fäste.
Jag gissar att det blir dyrare för dig att köpa 150 cc plus de övergångar du behöver istället för att köpa 160 cc direkt om du nu redan har ett sådant fäste.
Tack för informationen. Så här ser det ut för mig. Tror ni att det är en 160cc blandare som sitter där idag eller en 150cc?
Om det är 160 cc som passar bäst väljer jag givetvis den även om inköpspriset är dyrare som föredrar jag enklare montering än att köpa till olika delar.
Om det nu skulle vara en 150 som jag har idag vad är i så fall enklast att montera om jag byter?
När jag mäter på blandaren så är det 150cc mellan dess hål och väggfäste 160 cc.
Om det är 160 cc som passar bäst väljer jag givetvis den även om inköpspriset är dyrare som föredrar jag enklare montering än att köpa till olika delar.
Om det nu skulle vara en 150 som jag har idag vad är i så fall enklast att montera om jag byter?
När jag mäter på blandaren så är det 150cc mellan dess hål och väggfäste 160 cc.
Renoverare
· Uppsala
· 2 197 inlägg
Jag tycker att det är ut som om du har ett cc 160-fäste och sedan tror jag att du har två excentriska övergångar till en blandare med cc 150 (se bild). Om det är så har du ju redan övergångar mellan 160 och 150 och kan välja vilken blandare du vill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Uppsala
· 2 197 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
Många blandare som egentligen är cc150 säljs på den svenska marknaden med excenter övergångar som är fabriksmonterade och inte går att få loss från blandaren. Omöjligt att se på din bild om det är lösa adaptrar eller en del av blandaren vi ser.
Den svenska standarden är som sagt cc160 med lekande muttrar med M26 gänga på blandarfästet. Medan internationell standard är cc150 med lekande muttrar med R15 (osäker på om det är R15 eller R20) gänga på blandaren. Alltså inte en enda detalj som är lika.
Den svenska standarden är som sagt cc160 med lekande muttrar med M26 gänga på blandarfästet. Medan internationell standard är cc150 med lekande muttrar med R15 (osäker på om det är R15 eller R20) gänga på blandaren. Alltså inte en enda detalj som är lika.
Köpte du excenterövergången som visades i inlägg #4?Arn83 skrev:
Om inte så kan inte din far byta, oavsett hur händig han är.
Skulle gissa på att du i slutänden inte sparade något på ditt fynd på Amazon 😉
Och skall du ringa på en rörmokare så lär den där 150c/c blandaren bli ofantligt mycket dyrare än om du köpt en c/c160mm som du fick rekommendationer om att köpa.
Den hade din händige far monterat på tio minuter.
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
Ja en cc160 ser ut att passa direkt på fästet. På din bef. blandare sitter adapters som jag tror är fabriksmonterade (från utseendet), och jag tror inte att de kan tas bort från den blandaren.
Klicka här för att svara