Hej.
Snart stundar badrumsrenovering och jag har lite funderingar.
Vet att golvbjälkarna i badrummet ligger med cc 65-70(huset från -45) och jag kommer bara att kunna nå ett av upplagen för bjälkarna. Som jag ser det finns det två alternativ för att uppnå tillräcklig böjstyvhet: 1. Kortla och regla enligt bilden nedan och köra med ett lager golvspån. 2. Dubbla lager golvspån(om möjligt i höjdled) Ovan spånskivan blir det armeringsnät, el. golvvärme och 15mm fiberarmerat flytspackel. Stämmer mina antaganden?
Frågorna är då, om jag väljer dubbla golvspån, ska dessa skruvas/limmas i varandra? Om jag gör urtag i bjälkarna för avlopp till tvättställ, måste jag då förstärka med ex. osb/plyfa på båda sidorna av varje bjälke?
Sen en fråga angående de nya bestämmelserna. Är det ok att ha vanlig gips på de väggar som inte begjuts av vatten och de godkända skivorna i duschutrymmet under den sk. övergångsperioden eller är det totalt förbjudet efter 1/7?
Snart stundar badrumsrenovering och jag har lite funderingar.
Vet att golvbjälkarna i badrummet ligger med cc 65-70(huset från -45) och jag kommer bara att kunna nå ett av upplagen för bjälkarna. Som jag ser det finns det två alternativ för att uppnå tillräcklig böjstyvhet: 1. Kortla och regla enligt bilden nedan och köra med ett lager golvspån. 2. Dubbla lager golvspån(om möjligt i höjdled) Ovan spånskivan blir det armeringsnät, el. golvvärme och 15mm fiberarmerat flytspackel. Stämmer mina antaganden?
Frågorna är då, om jag väljer dubbla golvspån, ska dessa skruvas/limmas i varandra? Om jag gör urtag i bjälkarna för avlopp till tvättställ, måste jag då förstärka med ex. osb/plyfa på båda sidorna av varje bjälke?
Sen en fråga angående de nya bestämmelserna. Är det ok att ha vanlig gips på de väggar som inte begjuts av vatten och de godkända skivorna i duschutrymmet under den sk. övergångsperioden eller är det totalt förbjudet efter 1/7?
Hittade några av svaren själv i BKR:
"Övergångstid
BBV:s krav att kartongklädda gipsskivor inte
skall användas i våtrum träder i kraft den
1 juli 2008.
Om kartongklädda gipsskivor ingår i
konstruktioner under övergångstiden krävs
att fuktsäkerhetsprojektering gjorts eller att
tätskiktstillverkaren angivit tillräckligt ånggenomgångsmotstånd
för den aktuella
konstruktionen. Se BBR 6:5331."
Innebär detta att jag faktiskt kan använda vanlig gips med tex. LIPs godkända våtrumssystem(fukt+ångspärr) innan 1/7 2008?
"Vid regelavstånd större än 600 mm skall
bjälklaget förstärkas med kortlingar, centrumavstånd
300 mm."
Bättre att kortla än att göra som jag föreslog ovan?
"Övergångstid
BBV:s krav att kartongklädda gipsskivor inte
skall användas i våtrum träder i kraft den
1 juli 2008.
Om kartongklädda gipsskivor ingår i
konstruktioner under övergångstiden krävs
att fuktsäkerhetsprojektering gjorts eller att
tätskiktstillverkaren angivit tillräckligt ånggenomgångsmotstånd
för den aktuella
konstruktionen. Se BBR 6:5331."
Innebär detta att jag faktiskt kan använda vanlig gips med tex. LIPs godkända våtrumssystem(fukt+ångspärr) innan 1/7 2008?
"Vid regelavstånd större än 600 mm skall
bjälklaget förstärkas med kortlingar, centrumavstånd
300 mm."
Bättre att kortla än att göra som jag föreslog ovan?
Du kan göra antingen som du föreslog eller kortla som vanligt. Ta det som blir enklast. Du behöver inte dubbla golvspån.
Du kan använda vanligt gips, men jag skulle rekommendera fuktokänsliga skivor, till exempel Gyproc glasroc eller någon fibercementskiva, åtminstone i den våta delen.
Du kan använda vanligt gips, men jag skulle rekommendera fuktokänsliga skivor, till exempel Gyproc glasroc eller någon fibercementskiva, åtminstone i den våta delen.
Borde det inte vara enklast att bara lägga dubbla spån istället för att börja regla? Hur skulle jag göra isåfall? Limma, skruva eller kanske både och?
Tänkte göra precis så, glasroc i våtdelen och vanligt i övrigt.
Tänkte göra precis så, glasroc i våtdelen och vanligt i övrigt.
Vad du mer kan gör är att du spiakr fast en eregel, 45*45, 22 mm ner från ovankanten på nuvarande golvreglar. På dessa nya reglar lägger du sedan 22mm plank tvärs de ursprungliga reglarna. På detta sätt kommer du få ett helg golv som livar med ovansidan av de gamla reglarna och därmed tillräcklig böjstyvhet.
/Zeb
/Zeb
ok, tack för svar alla!.
I´ll be back...
I´ll be back...
Klicka här för att svara